onsdag 31 maj 2017

Maj är verkligen slut

Jag vet ärligt talat inte om jag berättat om det här mötet, har jag det?

Bilden är tagen i mars 1998 och det är Börje Lantz som sitter på hotell Albatroz i Cascais utanför Lissabon i Portugal.
Utsikten är mer än magnifik och vågorna slår in under den här balkongen och havet äter upp mer och mer av det berg som hotellet ligger på.
Det är en vacker kväll. I glaset på bordet står en whisky och i handen håller han en lång Havanna-cigarr.
- Det blir väl en meter om dagen, berättar han.
Börje var speciell och ju längre den där intervjun gick desto mindre ville han snacka med den reporter jag hade med mig, han fokuserade på mig. Det var speciellt.
Han erbjöd mig jobb på en tidning i Vietnam som han ägde och det snurrades iväg den där kvällen.

Börje själv kom från Skåne och blev senare sportreporter på Aftonbladet i Stockholm.
Där parkerade han sin Porsche utanför redaktionen i Klarakvarteren och det där gillades såklart inte av alla.
Han slutade med journalistiken, jag gissar att det var pengarna som drog iväg honom.
Ett tag satt han med en tjänst att leta talanger till Benfica i Portugal.
Samtidigt var han agent till många spelare och dessutom satt han med hos Malmö FF för att få iväg spelare ut i Europa.
Det var därför så pass många spelare gick just till Benfica och Börje han satt lugnt kvar och blossade på sin Havanna.
Han fick ju betalt från tre håll för en sådan affär.
Businessman alltså.

När fotbolls-VM gick i Sverige såg han till att bli vän med Pelé och det brasilianska landslaget och det kunde han också senare utnyttja fint berättade han.
Coca Cola var förbjudet i hela Ryssland och på stadion i Moskva fanns inte en reklamskylt.
Börje ringde till Dynamo Moskva och frågade om de ville möta det brasilianska landslaget på hemma plan.
Det fanns egentligen inte på kartan så de sa mer än JA!
Bara ett problem sa Börje, då måste ni släppa in reklam på arenan och de gick de till sist med på och det var så hela sidorna av arenan fylldes med reklam från just Coca Cola.
Jag gissar att Börje själv drog in en slant från Dynamo Moskva, men en ännu större slant av Coca Cola för att han fixade in det på stadion där och kunde säkert betala flyget för hela laget Rio de Janeiro - Moskva.
Att ingen skriver en bok om mannen, det är konstigt.
Det var en fin kväll åtminstone.

-------

Imorgon torsdag börjar Copenhagen Photo Festival.
Jag tycker du ska kolla in programmet och ta dig dit.
Här ser du det.

-------

Jag har varit på jakt efter ett par skruvar ett tag nu men det är helt omöjligt i Sverige.
Nu har jag precis beställt från USA.
5 skruvar även om jag bara behöver EN för 300 kr.
Är det rimligt?

-------

När jag idag, sista dagen i maj går igenom ekonomin och fakturerar och då inser jag att maj 2017 är min sämsta som egenföretagare.
Tråkiga nyheter tycker jag, hoppas inte det är en trend.
Har du jobb - hör av dig!



Jag fick en PDF från tidningen "Funktion i fokus" som jag fick äran att jobba åt.
Kul att de körde den svartvita varianten, det gillar jag såklart.

-------

Jag kan inte låta bli att skratta åt den där skylten jag ser då och då på Facebook.
"Sitter fast i Somalia med lånad telefon men ingen jävel i Sverige svarar".
Roligt.

-------

Under maj månad så la jag ut två filmer som du kanske redan har sett men jag lägger ut de här igen.
Ta dig en titt är du snäll.

Nu går vi in i sommarmånaderna.
Sol, insekter och varma nätter.





1 kommentar:

Björn Dalin sa...

Alltså dina månadsfilmer är fina och inspirationsfulla. Fortsätt precis så med den lekfullheten. Bra jobbat!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden