tisdag 13 juni 2017

Back in the sadel


Tillbaka på kontoret i Malmø igen.
Efter en helg med massor med inspiration känner jag mig både taggad och lite orolig för framtiden.
Ja, det hör nog till det där.

Jag pendlar mellan att känna mig pepp och ibland som att man vill ge upp på festivaler.
Så mycket duktiga fotografer det finns, det är galet och vilken energi de lägger ner.
Mer och mer får jag känslan av att det finns fotografer som får lappar i handen och får åka jorden runt och så finns det fotografer som kämpar på med sitt egna och tar sig fram på det sättet.
De med lapparna blir färre och färre.

Jag brukar försöka jämföra bildjournalistik eller bildtittande också för den delen med det skrivna ordet och litteraturen.
Om du konsumerat mycket bild så ställer du högre krav och förväntningar på de bilder du ska konsumera.
Samma med litteratur eller texter såklart.
Du börjar med lättsammare barnlitteratur och så vill du ha mer ju äldre du blir.
Det jag upplever nu när dagstidningarna skurit ner på sin bildjournalistik så måste jag hitta andra kanaler, men de är tyvärr lite för få.
Ja, de håller nästan på att dö ut eller?

Lite som att OM man skurit ner på texten i dagstidningsvärlden men ändå behållit den, så hade det varit som att vara tillbaka till fem-böckerna eller Pippi Långstrump.
Då hade de som uppskattar bra text letat sig någon annanstans.
Det är jobbigt att hantera det bara.

Men kanske ännu mer att hitta det andra, man får verkligen anstränga sig för att få sitt behov mättat i vardagen.
Dagstidningarna räcker verkligen inte längre och magasinen börjar också skena iväg.

Men på en sådan här festival som jag var på i helgen känns det som att bildberättandet flödar.
Det är underbart och jag är väldigt tacksam att jag blev inbjuden - och åkte den här gången.

Under några år har jag haft möjligheten att få skriva i deras programblad och så har jag också gjort i år.
Men det är fler som skriver i den och jag tänkte jag skulle tipsa dig om tips som jag läst om i den och som jag inte redan tipsat om alltså.

Jag har redan tipsat om Hans-Olav Forsangs bok, annars kan du kolla här.
De tipsar också om norska Cicilie S. Andersen och du kan också kolla hennes hemsida.
Även Olafur Gestsson får du tips om, kolla in här.
Mikkel Hörlyck har släppt en bok och du ser mer här.

----------

På sängen ligger det en hög med tidningar och böcker som jag ska gå igenom när jag kommit dit, det är mycket annat också som måste fixas.

Vi håller kontakten.

2 kommentarer:

P-O Stoltz sa...

Välkommen hem. Måste naturligtvis tipsa om ännu mer fotografi, nämligen Fotobiennalen som pågår i din egen stad. Inte så mycket Dok. kanske men mycket med spännande fotografi.

Lars D sa...

Jo då, det kommer såklart :-)
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden