fredag 27 mars 2009

Debatt


Om någon skulle ha missat det så slängde jag ut ett inlägg om Årets Porträtt i ÅB.
Jag har fått ganska mycket kritik om att jag inte har tagit ställning i det.
Jag får också höra att det är så viktigt att jag som bildchef säger vad jag tycker.
Vet inte riktigt, kanske man drar lite för stora växlar på min roll.
Samtidigt är jag den enda bildchefen i landet som tagit upp det för debatt.
Inte för att sänka Wennman, det tycker jag är riktigt tråkigt, det var därför jag drog mig för det hela från början.
Men jag slängde ut det och det blev debatt.
Kolla gärna.
Jag tror debatten är bra men tyvärr sårar den en och annan. Det är priset vi får betala.
Vi ska komma ihåg att svensk pressfotografi har just nu sina glansdagar.
Men det kan vi förstöra genom pajkastning och annat mot varandra.
Det måste vi bort ifrån. Det är tävlingen och framgångarnas baksida.
Vi måste tillsammans stå emot allt det.
Först och främst!
Wennman blev välförtjänt Årets Fotograf i Sverige.
Mannen kammar hem priser både här och där och det får vi leva med, vi som aldrig kommer dit.
Wennman själv tävlade med sina porträtt från bodybuildingen i Öppen klass.
Såhär står det om den klassen:
13. ÖPPEN KLASS
En tävlingsklass för bilder som inte ”får plats” i någon annan klass. Det kan t ex vara illustrationer och abstrakta bilder. Endast fotografens fantasi sätter gränserna.

Okej, inget konstigt med det.
Du som tycker Wennman är en skurk. Visst, gör det men tänk dig för och läs vad det står om den klassen.
Bilden har av ÅB, eller juryn flyttats till porträttklassen.
Det kan inte Wennman göra något åt. Han kan ta emot priset och fira sig själv.
Vi kan tycka det är uppåt väggarna fel men det är inte Wennmans fel.
För något år sedan fick jag pris för den här brottarbilden.
Den flyttades också liksom Henrik Brunnsgårds galoppbild från Siena i år.
Bilderna flyttas från reportageklassen till singelklasserna.
- Men skulle ni på Sydsvenskan publicera en skrapad bild?
Jag tror inte jag kan svara på det just nu. Det känns kanske mer konstigt för oss att publicera porträtt på muskelgubbar.
Jag tror inte sporten hade jublat över det men det är en annan diskussion.
Vet inte om Aftonbladet har publicerat dom heller.
När jag var på Aftonbladet fick jag höra mycket om tidningens bildbehandling och hur mycket man skiljer på nyhetsbilder och featurebilder. En idrottsmänniska med reklam på magen.
- Nej, tack säger den där sporttidningen jag annars gillar.
S heter den va?
Klona bort det bara.
Så gör vi inte på Sydsvenskan men jag kan heller inte ta deras sätt på mina axlar.
Det är bara att välja att inte läsa tidningen. Lätt som en plätt.
Att PFK kallar in till en allmän debatt där man ska lägga någon slags ribba för bildbehandling gjorde mig tveksam från början.
Redan i den gamla debatten om ordförande som avgick så slutade den ju aldrig.
Han gav sig inte och då kan han ju heller inte jobba för DN, SvD, GP eller Sydsvenskan som har ett helt annat förhållningsätt till bilden. Det var ju just därför "upproret" kom.
Eller snarare för att PFK,s ordförande tyckte att det inte var hela världen och vi kunde inte leva upp till det.
Nu har juryn till ÅB flyttat Wennmans bild till porträttklassen och enligt alla regler så ska den då diskas.
Jag kan gilla Roos liknelse med 100 meters loppet....
Men som sagt, det är inte Wennmans fel som vissa tycks tro.
Det har kommit ett och annat bra i debatten. Dafgård säger att det är dyrt och det känns inte seriöst när det ändrar sig under tiden. Javisst, det är tråkigt tycker jag också.
Så ska det inte vara.
Regler är regler.
Någon skulle såklart kolla igenom det hela och checka så det inte blir några oklarheter och jag hoppas att den här debatten har lett till det nästa år.
Inga tveksamheter ska det vara. Då blir det inget snack.
Men vi ska också komma ihåg att Årets Bild roddes i land av folk som på sin framtid slet fram ett grymt arrangemang i Vadstena på bara någon månad under polisanmälan och saknade koder och strul, strul, strul.
Är du beredd att göra det samma för att hålla tävlingen igång?
Anmäl dig då till ditt PFK distrikt.
- Men PFK måste göra något!, hör jag.
Alla som tävlar i Årets bild är med i PFK och är alltså då PFK.
Dyk upp på ditt distrikts möten. Hjälp till istället.
"Shut up and play your guitar"
Men om jag fick som jag ville så skulle PFK,s ordförande gå ut på hemsidan och förklara sig/oss.
Allt är inte helt lyckat med årets porträtt så vi diskar den eller så släpper vi det och tar till oss allt till nästa år.
Bara medlemmarna fick höra något, tystnad är kanske värst.
När det gäller PS och klipp så tror jag alla måsta ta ett eget ansvar när det gäller sin bildbehandling.
Därför blir det konstigt med en gemensam policy för mig och min kollega på låt oss säga "en ding-ding värld"
Enligt mitt sätt att se det så behöver inte dom bästa bilderna någon behandling alls.
W Eugene Smith var en mästare på sitt sätt men så kom det fram att många av hans bilder var trixade i mörkrummet.
Njae, kände jag då.
I nästa inlägg ska jag berätta hur jag tänker kring sånt här.

6 kommentarer:

Joakim Roos sa...

Lars, det är tråkigt att PFK och Årers Bild står ivägen för svensk fotografi och dess glansdagar....

Just därför har jag lagt mig i detta, för att föröka förhindra att sådana misstag inte händer igen. Om man inte reder upp denna härva nu tappar Årets Bild allt förtroende inför nästa år.
Svårare än så är det inte. Men styrelsen väljer att vara helt tysta... ytterst pinsamt. drabbad kanske Wennman blir, men jag tror och hoppas han är såpas cool att detta inte påverkar honom. Även om han skickat bilden i fel klass skulle/kunde Årets Bild rättat till det. det är bara det att de rättade till det åt fel håll....okunskap, orutin, ointresse och totalt fel.
Joakim

Lars Dafgård sa...

Nja, nog för att det kostar lite slantar, men det var inte jag som skrev det. Annars så kan jag bara instämma i det du säger. Jag hoppas verkligen att detta leder till nått bra. För det är ju trots allt så sjukt kul att fotografera.

Anonym sa...

Hej Lars, läsvärd blogg du har. Du skriver om Eugene Smith och att många av hans bilder var trixade i mörkrummet. Hur menar du då? Kan du ge något exempel?

Lars D sa...

Hej Joakim
Suget efter priser tror jag fotograferna sköter fint själva. Det är bra att du lagt dig i tycker jag.
Spännande.
Jag var mer rädd att tävlingen skulle försvinna och nu blev det en tävling tack vare några hårt arbetande kollegor. Dom fick inga pris, dom fick bara skit och det är tråkigt tycker jag. Även om jag såhär i efterhand tycker att som jag skriver ett brev på hemsidan hade räckt långt. ÅB är ett fint varumärke och ska ju så förbli tycker jag och då måste det styras upp lite. Nästa år håller Håkan Risberg i det och det är ordningens man det.
Det kommer bli ett fint arrangemang i Örebro och låt mig stå på pallen då också, hahaha...
Hoppas att det blir bilder som alla (nu hur det ska gå till) känner att "rätt låt vann".
Det är härligt att ha dig här på bloggen Roos.
Hej Lars Georg
Nehej var det inte du. Sorry.
Hoppas allt är bra med dig.
Hej Tomas
Jag ska återkomma till just det någon gång.
Kanske redan idag.
/ LarsD

Magnus Hallgren sa...

Jag tycker liksom du du att det är tråkigt att ÅB-gänget och de som är aktiva inom PFK med jämna mellanrum får skit av medlemmarna. Och att det ständigt blir denna debatt efter varje ÅB.
Men jag tror inte att de som är kritiska, eller som en del ser det, de som gnäller, gör det av avund, elakhet eller vad det nu kan vara.
Problemet är så mycket större än så. Och det handlar om hela PFKs existens.
Så länge PFK inte bestämmer sig om vilken inriktning föreningen ska ha, kommer olika grupper inom föreningen fortsätta att bråka i sakfrågor de tycker är fel. Man tar alla möjligheter att använda fel för att påvisa den "andra sidans" misslyckanden. Jag gör det själv, så jag är varken bättre eller sämre än andra.

Som jag ser det kan PFK vara en av tre saker. Mer mäktar man inte med.
- En social sammanslutning av den typ PFK tidigare till stor del varit.
- Ett verktyg likt SFF, som hjälper medlemmarna i sakfrågor.
- En bildjournalistförening/förbund, som kämpar aktivt för bildjournalistiken.

I dag vet man inte vad man är. Och folk fortsätter tjafsa. Där av de ständiga konflikterna.
Lös problemets kärnfråga, så faller nästan alla andra bitar på plats, och de som inte känner sig hemma i föreningen kan välja en annan väg.
Har man ett tydligt utsatt mål med föreningen behöver man inte skriva bildpolecys, eller bråka om tejpade negativ.
Men man bara måste bestämma sig. Annars finns det snart inget kvar av vare sig PFK eller ÅB.

/Magnus H

Anonym sa...

Vill bara påpeka att enl juryn så har Wennman skickat dessa manipulerade bilder i mer än bara klass13. Fast dom kanske ljuger.

Var är juryn och dess medlemmar i denna disskusionen. Det var ju dom som ville starta debatt!!!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden