tisdag 11 december 2012

Lucka 11 med Daniel Nilsson



I lucka 11 hittar vi Daniel Nilsson. 
(Det är han till vänster.)
Det är dessutom Daniel som har namnsdag idag så jag passar på att höja på hatten till dig Daniel.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jo för sjutton, något har det allt blivit.

Berätta mer?
Det kan jag inte! 
För det reportaget som jag är mest nöjd med i år har faktiskt inte publicerats än. 
Det har inte blivit något läge än men det kanske dyker upp om det blir en lucka någonstans i tidningsfabriken. 
Nöjd har jag också varit för möjligheterna att få göra stora reportage för Offside med genomarbetade storys om fotbollsgrejor i Europa. En annat reportage jag gjorde med Niklas Orrenius på Expressen om ett företag i Senegal som utbildar senegaleser i svenska var ju också en rolig och fin grej. 
Fast där blev jag nog mest nöjd med filmen jag lyckades knåpa ihop. Sommaren har ju för den delen bjudit på några roliga kort också och en knasig semester film som jag blev nöjd med. 
Men skall jag var helt ärlig så har jag världens sämsta självförtroende. 
Jag tycker jag gör max en grej vart femte år som jag blir riktigt nöjd med.


Vad är din idé om fulländad lycka?
Lätt! 
Det måste vara barnen somnar tidigt på kvällen. 
Det är bara att inse skillnaden mellan speedade kvällsbarn och en tidig nattning.  
Man vill ju inte låta som att man inte gillar att  leka med de där små kidsen för det gör man ju, men ändå, tänk vilken fulländad lycka när man kan svara "Yes! barnen har somnat tidigt idag! ".  

Vad är din största rädsla?
Spindlar. 
De kommer där på väggen med sina äckliga långa ben. 
Om jag är rädd för dem? Jo det är jag. Hatar dem. 

Foto: Daniel Nilsson

Vad föraktar du i din personlighet?
Om jag skall hitta en kass grej om mig själv som jag verkligen ogillar, bortsett från mitt dåliga självförtroende i fotografi, så måste det vara att jag fanken inte kan gå och lägga mig om kvällarna. 
Det är helt omöjligt. 
Jag sitter alltid uppe och fixar med olika saker men konsekvensen av den där dåliga egenskapen blir ju att jag är halvdöd nästa morgon. 

Vad är din bild av total misär?
Vi har två små kids med ett rum som kan se ut som total misär ibland och de gångerna det gör det, i princip vid varje veckoslut, så kan jag lova att det gå åt mer än en hel helg att röja upp röran. Verkligen jättekul. 
Fast i sanningens namn så hade ordet misär kunnat bli en lång sak att definiera här och då kanske man inte skall dra paraleller till världens stökigaste barnrum. 
Det finns misär överallt. Mer eller mindre. 
Världen är en hemsk planet att leva på i vissa fall. 

Vad föraktar du i andras personlighet?
Jag säger pass för jag vill inte gå in på detaljer i den frågan. Mina kontorskamrater Jenny Leyman och Anders Hansson kanske kan känna sig utpekade och ta illa upp.

 Foto: Daniel Nilsson

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det är ju ett givet svar på den där, min donna Åsa. 
Hennes matlagning går inte av för hackor, och inte bara det, hon tar ju hyfsat bra kort också. Och så dras hon med mig som i sin tur inte kan föra ett enda seriöst samtalsämne i hushållet. 
Att hon står ut med det är något jag verkligen kan beundra henne för. 
Jo, jag beundrar nog henne mest.

Vilken är din största extravaganza?
Min donna tycker jag har för mycket socker på allt. 
Varje gång jag tar för mycket socker så säger hon : "Nu tar du för mycket socker!" 
Du skall se hur det ser ut när inte hon är hemma, ja jäklar vad jag sockrar morgonfilen till en riktig sockerbomb. 
Så det svaret är ju lätt: Socker.



Foto: Daniel Nilsson

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Morgonpigghet. Fullkomligt överskattad egenskap. Förstår inte varför var och varannan hyllar det som en bra egenskap? 
Och varför det skulle vara bättre att vara morgonpigg än kvällspigg övergår mitt förstånd...

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag hade en gång ganska bra frisyr och hårsvall. 
Det har jag inte längre. 

Vilken levande människa föraktar du mest?
Känner ingen som jag föraktar, så jag säger pass på den också. 
Är det ok att passa på två frågor i den här enkäten?
Det är okej:-)

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
Säg "vad" istället...  ett trevligt djur hade inte varit så dumt, en björn kanske. Tänk dig att sova bort hela vintern och vakna lite lagom framåt våren när man är hungrig. 
Det verkar ju hur skönt som helst.

Var skulle du helst av allt bo?
Australien. Har varit där en gång. Gillade det som sjutton. Men..."Vi skall inte flytta dit, det är för långt bort" säger min donna.
Men jag gillar Malmö också så jag får vara nöjd med the second best.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor, de jag skrattar med!  Eller de som bjuder på en rekorderlig middag med lite vin då och då. 
Några andra än dem som inte uppfyller de där kraven umgås jag inte med.

Hur skulle du vilja dö?
Hoppa från ett plan när jag är runt 85-90 år nånting, när man inte har så mycket kvar att förlora.
Jag skall ju ha fallskärm självfallet, men om den inte funkar så har man ju avslutat med att känna hur det känns att sväva lite bland molnen.

När ljuger du?
Ah, det gör jag bara när det behövs, som i nästan hela den här intervjun.

Foto: Daniel Nilsson

Tack så mycket för hjälpen och ha en fröjdefull jul.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden