söndag 3 december 2017

Lucka 3 med Maud Lervik Grøttland



Det här är årets kalenders första utländska bidrag och det kommer från Norge, jag är himla glad för det.
Det är duktiga Maud Lervik Grøttland som du får lära känna i den här luckan när december är igång och du har redan börjat vänja dig med den här kalendern.
Eller hur?

Nu kör vi tycker jag.
Maud Lervik Grøttland mina vänner.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Blir aldri fornøyd med bildene mine. 
Men det er noen bilder jeg er mer glad for enn andre. I år har jeg jobbet mer med å utfordre meg selv i portrettfotografi, og jeg er fornøyd med å se at jeg utvikler meg. 

Berätta mer? 
Blant annet så tok jeg et portrett av en færøysk roer med navn Sverri Sandberg. 
Jeg tok masse bilder av ham mens han var ute på sjøen og gjorde det han kan best. 
Men jeg ønsket å få et bilde som ikke var helt forventet. 
Et som er nært og som viser hans styrke, hvor han samtidig glemmer at han blir fotografert. Et splitt sekund av ærlighet. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Vimsete, kjærlighetsfull, modig, nysgjerrig og glad. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
”Hva driver du med, a?”. ”Hvordan går det?” er også en gjenganger - det spørs om man kjenner dem eller ikke fra før. 




När var du riktigt lycklig senast? 
Følelsen av å være lykkelig kommer og går i bølger. Noen ganger som små glimt, andre ganger som større omfavnelser - som en god og trygg klem som varer over flere dager. 
Det seneste øyeblikket jeg husker sterkest var tidlig i dating-fasen med min nåværende kjæreste. 
Vi hadde snakket i timevis om livet. Han ville dele en sang med meg som jeg aldri hadde hørt før. Han satt på «Perfekt i en drøm» av Kaizers Orchestra. 
Han er dansk, og elsker Kaizers Orchestra. 
Han la hodet på brystet mitt, og jeg så månen gjennom vinduet i skråtaket. 

Vad är du rädd för? 
At jeg skal ødelegge de relasjonene som fyller livet mitt med mening og glede. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Jeg har allerede en tatovering. Jeg har alltid hatt lyst på en tatovering til, men vet ikke hva det skulle vært. Det første jeg tenker på er en isbjørn. 
Men det er kanskje fordi bestevenninnen min snakker om å få det. 

Hur är du som bilförare? 
Det kommer an på dagsformen. Noen sier jeg er litt vimsete. 
Men jeg synes jeg er en helt OK sjåfør selv om jeg ofte kan ta en spansk en. 
Er god til å lukeparkere da. 

När blev du vuxen? 
Det er vel en klisjé å si at jeg kanskje aldri blir voksen. 
Men jeg husker første gang jeg følte meg voksen for alderen. 
Jeg tror jeg var syv år gammel. Min mor og far kranglet, og jeg orket ikke å høre på det lenger. Så jeg gikk opp til dem, og sa stille og rolig: ”Hvorfor krangle når dere kan være venner?”. 
Så sluttet de å krangle. De synes jeg var moden som sa i fra. 




Vilket är ditt sämsta köp? 
Da jeg var på Færøyene i sommer kjøpte jeg en lundefugl-leke. 
Det er et ”magisk” egg som man er nødt til å sette i vann. 
Så klekkes det over flere dager og blir til slutt til en lundefugl. Så langt tar den bare plass i en eske jeg har på rommet, men jeg håper jeg kan få glede av den en dag. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Aller helst Tom Hanks, men det må vel bli Kate Mara. 

Vad ogillar du i din personlighet? 
At jeg er distré og ekstremt selvkritisk. 

Vad är din bild av total misär? 
Mennesker som blir tatt fra deres rettmessige hjem, og som tvinges på flukt fra krig og elendighet for å overleve. 

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Arroganse, egoisme og mangel på velvilje. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Jeg beundrer så mange. 
Både nære, kjære, og mange som ikke kjenner meg. 
Det blir urettferdig og kun nevne en. 




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
At mange hele tiden har et behov for å konversere for å ikke virke uinteressant. Det er mange som er redde for stillhet under fire øyne. 

Vilken är din största fobi? 
Mange små hull som er tett i tett. Som i en bikube eller i en lotusblomst. 
Det kalles visstnok trypofobi. 

Vad är din största rädsla? 
At lysten min til å ville oppdage, oppleve og gjøre de tingene jeg elsker skal brenne ut. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Leggene mine. Her går låra rett i skoa. 

Var skulle du helst av allt bo? 
Kan man svare «litt overalt?». Jeg kunne tenkt meg å bo ulike steder i ulike perioder av livet mitt. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
At de beriker livet mitt med hvert sitt individuelle vesen, og at de er som en familie for meg. 

Hur skulle du vilja dö? 
Når jeg er gammel, grå og fredfull. 
Etter et par glass med en sjelden og god rødvin. 
Vil jeg gjerne sovne inn sammen med den jeg elsker mens vi sitter i hver våres godstol, og ”Non, je ne regrette rien” av Edith Piaf spilles i bakgrunnen. 

Vad är din största extravagans? 
Deodoranter. Kaffe. Flakslodd. Sistnevnte er kun for den kortvarige spenningen. 




När ljuger du? 
Jeg kan dra en hvit løgn hvis jeg ikke har beregnet tiden min ordentlig. Hvis jeg f.eks. får en melding av en som spør hvor jeg er, kan jeg fort si at jeg er på vei ut døra selv om jeg er på vei inn i dusjen. 

Vilken är ditt favorityrke? 
Havforsker. Jeg er livredd havet og dets store mysterier. Men det er mest av alt overveldende spennende, og det er så mye som gjenstår å oppdage i det. 

Vad är ditt motto? 
Jeg har ikke ett som jeg lever etter, men jeg samler på de som kloke venner deler med meg. ”Enten så dør du av det, eller så blir det en god historie”.
”Man må miste motivasjonen annenhver dag, ellers er det ingenting å kjempe for”.
”En dag skal vi alle dø, alle andre dager skal vi leve”. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Bruker stuen som min personlige scene til å danse med hele kroppen og synge av full hals til alle musikksjangre. Alt fra DDE til og med Ella Fitzgerald. 

Ångrar du något i livet? 
At jeg kastet bort halvparten av ungdomstiden min på å være overfladisk og ignorant. 

Vad gör du i jul? 
Ser alle Ringenes Herre eller Star Wars-filmene etter hverandre med broren min. 
Det varierer fra år til år. 

-------------


Tack så mycket för hjälpen Maud
Alla bilder i den här luckan är tagna av Maud Lervik Grøttland såklart.
Kolla in hennes hemsida också.


Imorgon klockan 06:00 kan du med lätthet slita upp lucka 4 i den här julkalender, du hänger väl med?






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden