torsdag 1 december 2016

Lucka 1 Lena Granefelt


Då har vi kommit till december 2016 och det är dags för årets julkalender.
Det är faktiskt femte året jag kör min kalender och konceptet står fast åtminstone i år.
Vill du läsa tidigare luckor så finner du dem i spalten till höger i min blogg till höger här.
Där finns många härliga fotografer alltså, över 100 stycken faktiskt.
Men nu är det nytt år och det är inte mindre än 24 (såklart) nya spännande fotografer på väg in. 
Jag hoppas du hänger med i årets kalender.

-------------

I första luckan finner du ingen mindre än Lena Granefelt.
Lena är en driven fotograf med många olika projekt på gång. Tyvärr har hon precis slutat som bildredaktör för matmagasinet Hunger. Hon har också precis släppt en bok och haft en utställning med samma bilder och det kommer säkert mer om det, håll utkik.

Men nu river vi upp lucka 1 tycker jag.
Håll till godo.
Lena Granefelt alltså.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag är extra nöjd med mitt arbete Flora supersum som efter 5 års fotograferande och funderande nu blivit utställning och bok.
Den handlar om det vackra i utslockandet och trädgården som en krigsskådeplats. 
På hösten när klorofyllen börjar dra sig tillbaka och man tror att allt är över och förbi, så är det tvärt om, det är då det börjar, fröspridningen, kampen om överlevnad. 
Vilka frön ska få komma i jord och vilka ska få gro till nästa år?

Berätta mer?
Extra glad är jag också för att få ha jobbat som fotograferande bildredaktör för Matmagasinet Hunger. En spännande men lite för kort resa. 
Det kändes som vi arbetade med något viktigt under de 3 åren som tidningen fanns. Kommer att ha svårare att göra allt för ytliga uppdrag efter detta.




Foto: Lena Granefelt

Vad är din idé om fulländad lycka?
När man somnar på kvällen, tacksam för att man har en säng och ett tak över huvudet och för att ens familj och vänner är friska. 

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Det var riktigt länge sedan. 
En opium hallucination i norra Thailand då jag såg en gigantisk Margaret Thatcher åka mot mitt ansikte, fram och tillbaka.




Foto: Lena Granefelt

Vilken är din största fobi?
Jag gillar inte att frysa, kan klä på mig hur mycket som helst för att slippa.

Vilken är din favoritsvordom?
Gillar inte att svära.

Vad är din största rädsla?
Att inte ha ett hem, att allt man har är blött och att det är kallt.

Vad ogillar du i din personlighet?
Kan vara lite högljudd och okänslig ibland.





Foto: Lena Granefelt


Vad är din bild av total misär?
Att inte ha ett hem, att allt man har är blött och att det är kallt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Girighet och falskhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Svårt! 
Alla människor har sina sidor. Kanske mina egna fantastiska barn.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Skönhet - tron om att det ska leda till lycka.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Vet inte, fokuserar mer på att hålla mig frisk och i form.




Foto: Lena Granefelt

Vilken levande människa ogillar du mest?
Ingen nämnd, men människor som ljuger och är falska är inga favoriter.

Vilken är din största motgång i livet?
Att min mamma dog så tidigt att hon inte fick träffa min man och sina barnbarn.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Just nu är det Bertel Bagners ”Naturen som formgivare”, som var en stor inspirationskälla till mitt eget arbete Flora supersum.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Bredvid en veteranmotorcykel under bar himmel i Tjeckoslovakien

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Kanske som en tropisk fisk, spännande att bo i havet.

Var skulle du helst av allt bo?
Stockholm är en bra plats om man bara hade ett varmare ställe att åka till på vintern. 
Mest för ljusets skull.




Foto: Lena Granefelt


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de finns, har humor och är snälla och smarta

Hur skulle du vilja dö?
Knall och fall.

Vad är din största extravagans?
Lyxiga hotell är en extravagans jag njuter mycket av.
Sedan älskar jag att omge mig med många vänner med mat och vin i överflöd.

När ljuger du?
Väldigt sällan, man blir oftast förlåten om man vågar vara ärlig.





Foto: Lena Granefelt


Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf, utan tvekan.

Vad är ditt motto?
Snor ett från Jesper Waldersten - Talang är att hålla på 10 ggr så länge som alla andra, utan att tröttna.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Småäter ur köksskåpet, skorpor med honung, saltlakrits eller annat gott som finns där.

Ångrar du något i livet?
Att jag inte började med yoga tidigare. Skulle varit bra för min rastlösa personlighet.
Eller att jag inte började surfa för länge sedan.  
Det kanske inte är försent?

Tack så mycket för hjälpen med detta och att du ville vara med.
Ha en riktigt fin december!
Lenas hemsida.

Imorgon, i lucka 2 kommer en av få kvarvarande anställda fotografer. 
Det är en man och han gillar fiske.
Publiceras 06:00 imorgon bitti.
Nu är vi igång!



Foto: Lena Granefelt

2 kommentarer:

Lars Dafgård sa...

Vilka underbara bilder! Ma gaad liksom. Gillar!

Lars D sa...

Härligt, ja hon är superduktig!
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden