söndag 1 december 2013

Lucka 1 med Pavel Koubek



Idag är det 1:a december och jag kör alltså igång årets julkalender med ett gäng fotografer.
Du kan vänta dig många spännande människor och svar med för den delen.
Det är roligt för mig att göra de här grejerna och jag skulle gärna på något sätt utveckla det men det hinns verkligen inte med den här decembermånaden.

Först ut är Örebrofotografen Pavel Koubek. 
Vi träffades första gången när jag var på Nerikes Allehanda och föreläste för många år sedan.
När Årets Bild avgjordes i Örebro hade vi en sen kväll dagen innan prisutdelningen, men det är en annan historia.
Pavel är en duktig och trevlig kille.
Håll till godo.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag har slutat på Nerikes Allehanda i våras och  tillsammans med Kicki Nilsson och Per Knutsson startat Icon Photography i Örebro
Det “jobbet” är jag nöjd med. 
Det känns både spännande och läskigt på samma gång.

Berätta mer.
Vi kände att det var dags för en förändring, så vi tog klivet och kastade oss ut i det läskiga frilanshavet. 
Vi har bland mycket annat hunnit med att plåta Örebro Hockeys marknadsföringsmaterial. 

Det är lite kul att se något man gjort få så stor spridning. 
Stora skyltar längs motorvägen, t-shirts, kepsar, helsidesannonser. 
Ni kan se en av bilderna nedan. 
Saknar dock reportagen, de som känns som de betyder något, på riktigt.

Foto: Pavel Koubek


Vad är din idé om fulländad lycka?
När jag och de jag älskar mår bra och har så vi klarar oss.

Vad är din största rädsla?
Att någon jag älskar ska bli sjuk eller dö.

Foto: Pavel Koubek


Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag är disträ och lätt glömmer saker.

Vad är din bild av total misär?
Förlamning från hakan och nedåt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Egoism.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Hmm, Muhammed Ali kanske. 
Fast jag känner ju inte honom…han kanske är värsta svinet?

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Lojalitet.

                                                                                                                              Foto: Pavel Koubek


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina fötter tror jag.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Kommer inte på någon.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Någon rockstjärna eller skådespelare.

                                                                                                                                Foto: Pavel Koubek


Var skulle du helst av allt bo?
Jag skulle vilja anpassa mitt boende efter årstider. 
Sverige på sommaren…lätt!

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras humor och deras okritiska kärlek till mig.

Hur skulle du vilja dö?
Som min farmor, när jag går på egna ben och handlar, 90 år gammal. 
Pang bom!

Vad är din största extravagans?
Kan inte komma på något, jag är nog väldigt ordinär på det viset.

                                                                                                                                Foto: Pavel Koubek


När ljuger du?
För att skydda mig själv eller andra.

Vilken är ditt favorityrke?
Hade jag inte varit fotograf skulle jag gärna jobba med ungdomar, eller brandman kanske, eller skådespelare, eller rockstjärna….nu spårade jag visst ur lite…

Vad är ditt motto?
Behandla andra som du vill bli behandlad själv. 
Fast det är ju inte mitt direkt.


Tack så jättemycket Pavel
Se till att få en fin jul och ett riktigt gott nytt år också!



                                                                                                                                Foto: Pavel Koubek

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden