måndag 23 december 2013

Lucka 23 med Pieter ten Hoopen



På lilla julafton står Pieter ten Hoopen och tittar rakt in i Knut Koivistos kamera.
Du vet vem Pieter är, eller hur?
Jag minns honom som praktikant på DN för länge, länge sedan och jag ringde och frågade min kamrat Jonas Lindkvist.
- Vänta här nu, vad har vi på gång här, sa jag och syftade på Pieters bilder.
- Något helt extra, svarade Jonas.
Han hade rätt. 
Pieters kurva går åt ett håll. Nu filmar han också.
Även det går bra såklart.
När jag var chef så jobbade Pieter med praktikanterna på Nordens fotoskola och då fick vi chansen att luncha ihop några gånger.
Det var trevligt, jag saknar de där luncherna.
Han är ruggigt målinriktad men också så himla ödmjuk och fin. 
Omtänksam.
Ett år när Pieter fick pris i WPP så bjöd han in mig och Kalle Melander (och massa andra också) på en specialvisning i en otroligt cool lägenhet i red light district i Amsterdam.
Det blev en grym eftermiddag.
Undrar om inte lägenheten var bildchefen på VU.
Nog om det.

Så med all ödmjukhet, får jag presentera:
Pieter ten Hoopen.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Hmmmm jobbar just nu med en kortfilm från Norra Kaukasus som jag är lite nöjd med oavsett om den inte riktig är klar än.
Filmen handlar om övergreppen och försvinnande av människor under alla år.
Filmen visas på Fotografiska i slutet januari.

Foto: Pieter ten Hoopen


Vad är din idé om fulländad lycka?
En VM-final som Holland för en gång skull vinner skulle inte vara helt fel.

Vad är din största rädsla?
Att Holland inte vinner VM i Brasilien.
Om jag ska vara ärlig är jag väl rädd för mycket, för många saker att ens kunna rada upp här.
Går mest runt lite orolig hela dagarna men samtidigt gör det livet komplett på ett konstigt sätt tror jag.

Vad ogillar du i din personlighet?
Hmmm, kanske en sak som jag inte gillar är att jag ta för litet tid för mina nära och kära, working on it though.

Vad är din bild av total misär?
Befinner mig just nu på Filipinerna och jobbar i det Tyfon-drabbade området.
My god detta är väl det närmaste total misär man kan komma som människa.
Total misär för alla som drabbades av detta.

Foto: Pieter ten Hoopen


Vad ogillar du i andras personlighet?
Att folk låtsas vara på ett visst sätt, för lite tid i detta liv för det.
Try to be real.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Måste nog säga Homer Simpson.
Efter allt hans öldrickande och annat jävelskap har han inte ändrats ett skit under alla år.
Imponerande måste jag säja, sedan innehåller Duff öl inte så mycket kalorier tydligen.  

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Alla möjliga men jag har alltid undrat vad det ska vara bra för att folk vill äga så mycket?

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Är ganska nöjd måste jag säga, så inget jag fokuserar på direkt.
Det är som det är inget som jag funderar på.

Foto: Pieter ten Hoopen


Vilken levande människa ogillar du mest?
Måste nu vara Montgomery Burns från the Simpsons.
En ondare jävel måste man leta efter!

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
Beyoncé skulle inte vara helt fel när jag tänker efter, enda nackdelen är att hon bor i NY , men kanske hon kan tänka sig att flytta till Stockholm eller Amsterdam?

Var skulle du helst av allt bo?
Kombinationen mellan Stockholm och Hjo är perfekt.
Lite beroende av vad Beyoncé vill framöver såklart.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom vill vara mina vänner.

Foto: Pieter ten Hoopen


Hur skulle du vilja dö?
Jag hoppas det inte blir i en lång och slitsam sjukdom.
Gärna på en plats nära hemmet om möjligt, ett sånt jäkla företag för anhöriga att få hem än från ett underligt ställe i världen.

Vad är din största extravagans?
Kan skämma bort mig själv genom att spendera evigheter i sängen samt en förkärlek till lite för fina viner…

När ljuger du?
Hmmmm, i typ hälften av dessa frågor kan jag tro?
Konstig just med tanke på att jag egentligen inte bruka ljuga så mycket!

Vilken är ditt favorityrke?
Jag har inte hittat det än, denna process är i full verksamhet, jakten fortsätter,vet du.

Vad är ditt motto?
Leverera.

Tack så mycket för hjälpen Pieter! Ha en fin jul och ett riktigt gott nytt år också.
Ta en Duff, det är du värd.

Foto: Pieter ten Hoopen





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden