lördag 24 december 2016

Lucka 24 Thron Ullberg


Då är vi framme vid lucka 24. Det är julafton och det är såklart med stolthet jag presenterar Thron Ullberg för dig.
Hoppas du har tid att slita dig lite från julbestyren och läsa hans lucka också.
Jag lyssnade när Thron föreläste på Norrlandsdagarna för några år sedan, men långt innan dess imponerades jag av hans bilder.
Det vet jag att du också gör.
Innan han trillar ner från den där väggen så öppnar vi lucka 24 tycker jag.

Thron Ullberg mina damer och herrar.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag är mest nöjd med att jag rodde i hamn utställningen ”Vilsen” som ställdes ut lite varstans i Sverige under året. 

Berätta mer?
Idén till utställningen Vilsen startades 2011 och avslutades 2015 och efter så många år kan ju resultatet i slutändan vara en katastrof när man slutligen sammanställer det. 
Vilsen visade sig hålla tidens tand... 

Vad är din idé om fulländad lycka?
Fulländad lycka vet jag nog inget om, den är mycket enklare i mina ögon. 
Det kan vara att man jobbat stenhårt under en period och gjort bilder man blir förvånad över själv. 
Cykelturen hem från studion i vetskap att man ska hänga med ungarna en fredagskväll efter ett sådant arbetspass räcker oftast för mig.




Foto: Thron Ullberg

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Jag är sjukt dålig på droger. 
Möjligtvis från mina studieår i Uppsala då jag och mina vänner gjorde vin på en vecka med de fina benämningarna ”Villes vita” eller ”Rulles Röda”. 
Man kände sig aldrig riktigt frisk dagen efter…Dör jag i cancer kommer jag alltid att skylla på dessa vinsatser.

Vilken är din största fobi?
Har ingen större fobi, men att bilderna ska bli skit finns alltid ett obehag inför innan ett jobb.

Vilken är din favoritsvordom?
Sopprot eller Pottsork är två favoritsvordomar som kommer från min mamma. 
Hädanefter ska jag börja använda dem regelbundet.

Vad är din största rädsla?
Jag har ju fru och tre barn och det säger ju sig självt...




Foto: Thron Ullberg

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag är ju väldigt driven och envis vilket kan slå över. 
Jag hade förmodligen inte överlevt en Mount Everest-bestigning, möjligt att jag nått toppen, men definitivt inte kommit ner. 
Det heta temperamentet är väl inte heller så kul.

Vad är din bild av total misär?
Att inte kunna ge hem eller mat till mina barn hade varit en misär.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Förljugenhet, illojalitet, folk man inte kan lita på helt enkelt.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag vet inte om jag går och beundrar folk direkt, men jag brukar titta på dem jag träffar och ser jag goda sidor försöker jag anamma dessa. 
Kanske kan man lära sig något.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Talang kan ibland vara en överskattad egenskap. 
Öva, leka, leka, leka,  jobba, jobba och åter jobba slår slutligen talangen.




Foto: Thron Ullberg

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Man får väl titta på något av mina årliga självporträtt den 10:onde april och lista ut det själv.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Vi verkar ju ha fått en del skumma manliga ledare över världen...

Vilken är din största motgång i livet?
Mina föräldrars död, pappa i väldigt tidig ålder.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Mästaren och Margarita av Bulgakov var ju häftig. 
Snart dags att läsa om den.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I ett skafferi.




Foto: Thron Ullberg

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Trump hade ju varit kul! Då kunde man ju få ställa om lite i dagordningen.

Var skulle du helst av allt bo?
Jämtland, Kall.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet- att alltid kunna lita på någon oavsett hur dåligt skick man än är i.

Hur skulle du vilja dö?
I sömnen utan koll hade varit ok.




Foto: Thron Ullberg

Vad är din största extravagans?
He, he extravaganser är inte mycket för mig, möjligtvis en fin kostym. Det räcker med en film från Filmkedjan i Östberga för att jag ska bli glad.

När ljuger du?
En vit lögn har väl hänt, men sker extremt sällan.

Vilken är ditt favorityrke?
Musiker hade väl inte varit fel. Provade trummor i tidig ålder, men visade sig att jag inte hade taktkänsla. 
Blev i princip utsparkad av trumläraren.

Vad är ditt motto?
Lek för fan!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Onanerar.

Ångrar du något i livet?
Näpp!

Tack så mycket för hjälpen!
Se nu till att ha en fröjdefull jul och ett riktigt Gott Nytt år också!


Ta dig en titt på Throns hemsida.
Tack för att du har hängt med i den här kalender och ett stort God Jul till dig också.



Foto: Thron Ullberg

3 kommentarer:

Jonas sa...

Tack Lasse för ytterligare en intressant kalender.
God jul

Lars D sa...

Tack så mycket Jonas.
Ha en riktigt God Jul och hälsa dina fina tjejer också.
/LarsD

Anonym sa...

Tack min vän för en mycket trevlig kalender alltid lika trevligt o följa alla dessa duktiga fotografer

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden