torsdag 5 december 2013

Lucka 5 med Stefan Mattsson


I lucka 7 hittar vi Stefan Mattsson som till vardags jobbar på Aftonbladet.
Stefan gjorde praktik hos oss på Sydsvenskan och redan då var han en riktigt gullig kille.
Förra sommaren på OS i London fick jag chansen att träffa honom lite mer och en dag när vi väntade på Lisa Nordén så fick jag bjuda honom på en öl. 
Vi väntade på en pub alltså, så konstigt var det alltså inte.
Bra det.
Stefan är alltid glad och sånt gillar ju jag.
Vem gör inte det?
Nyligen var Stefan dessutom nominerad till Stora Journalistpriset.
Varsågoda.
Stefan Mattsson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja.
Jag har jobbat med ett par större projekt som varit mycket utvecklande både fotografiskt och mänskligt.

Berätta mer.
Jag och Lisa Röstlund jobbade med en större reportageserie ”Sverige ligger” som baserades på ny statistik  om svenskars sexvanor och sexuella hälsa. 
Det är fantastiskt roligt att under en längre tid kunna fördjupa sig i ett ämne och verkligen ha tid att möta dem man fotograferar. 
Jag är såklart också väldigt stolt över att jag, Natalia Kazmierska och din gamle kollega Kenan Habul (som jobbade på Sydsvenskan innan, alltså) nominerades till Stora journalistpriset för reportageserien ""välkommen" som vi publicerade i början av december förra året.
Det jobb som varit roligast i år var när vi återvände till de tre städerna där vi gjorde "#välkommen". 
Landskrona, Södertälje och Borlänge. 
Vi gjorde TV och det blev ett klassiskt ”Hur gick det sen”  
Här ser du det.


Foto: Stefan Mattsson


Vad är din idé om fulländad lycka?
Just nu skulle jag bli så jävla glad om Niclas Hammarström och Magnus Falkehed som har blivit bortförda i Syrien fick komma hem till sina familjer.  
Verkligen fruktansvärt att tänka på vad de går igenom just nu.

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända min familj eller mina vänner något.
Usch, vidare till nästa fråga.


                                                                                                                        Foto: Stefan Mattsson


Vad ogillar du i din personlighet?
Det värsta är att jag har så oerhört svajigt självförtroende när det gäller jobbet. 
Vad är en bra bild? Hur långt är ett snöre? 
Ena dagen flyter allt och nästa så sjunker det som en sten. Skitjobbigt! 
Min strategi är att göra en värdering och bestämma innan jag börjar plåta. 
Vad vill jag ha och hur långt är jag beredd att gå för att genomföra det.  

Vad är din bild av total misär?
Vissa kommentarsfält på nätet skrämmer mig. 
De visar upp en sida av mänskligheten som är verklig misär i mina ögon.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Intolerans! Av alla slag.

                                                                                                                         Foto: Stefan Mattsson


Vilken levande människa beundrar du mest?
Får man välja flera? I så fall beundrar jag mest alla de som arbetar med att ta hand om mina barn på dagarna.
Ett stort tack till all dagis- och skolpersonal.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Ordbajseri… säger man så? För många ord utan mening är så jobbigt!                       

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har accepterat mitt yttre. 
Har varken tid, lust eller pengar att ändra på något. 
Eller? 
Hur lång tid skulle det ta och vad skulle det kosta att få lite större fötter?

                                                                                                                         Foto: Stefan Mattsson


Vilken levande människa ogillar du mest?
Den som behandlar andra illa. 
Från mobbaren på skolgården till den förtryckande diktatorn.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag vet inte.. Mina barn får svara: Yohio!

Var skulle du helst av allt bo?
Har det bra på Värmdö, men om jag skulle bo utomlands skulle jag välja Tokyo eller Istanbul.

                                                                                                                         Foto: Stefan Mattsson


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Eftersom jag inte är den bästa på att höra av mig så blir jag alltid väldigt glad att de minns mig när jag gör det.

Hur skulle du vilja dö?
Jag vill inte dö.
Siktar på att bli minst 120 år.

Vad är din största extravagans?
Extravawho..? Ok. google hjälpte mig. Vi köpte en båt i somras. Allt annat glömdes bort.
Det blev t ex ingen veranda… men sjukt kul var det!

När ljuger du?
När jag måste. 
För att få folk att trivas och känna sig bekväma framför kameran eller när jag äter godis men säger till barnen att det är knäckebröd.

Vilken är ditt favorityrke?
Jag brukar säga att jag inte har något riktigt jobb, eftersom det är för roligt för att kännas som ett sådant. 
Men av de "jobb" jag haft innan så trivdes jag verkligen i hemtjänsten!

Vad är ditt motto?
Har inget men försöker att behandla alla som jag själv vill bli behandlad.

Tack Stefan, tack för hjälpen.
Ha en riktigt fin jul och ett gott nytt år!

                                                                                                                         Foto: Stefan Mattsson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden