torsdag 5 juli 2012

Sommarplåtis: Yvonne Åsell



Yvonne Åsell har alltid funnits med i fotosammanhang känns det som. 
Ett år fick jag veta lite bakom kulisserna att det stod mellan Yvonne och en annan fotograf att bli "Årets Fotograf" i tävlingen Årets Bild. Yvonne förlorade tyvärr  på målfoto och fick ingenting det året. 
Det var synd tyckte jag.
Så små marginaler kan det vara. 

Jag har träffat Yvonne många gånger och en gång på kurs på Fojo i Kalmar där jag höll en kurs i berättandet med ljud och bild.
Yvonne tycks inte välja den lätta vägen. Hon valde att åka buss runt och gjorde det fint minns jag.
Nyfiken, frågvis och med det där ögat som fotografer ska ha.
Sån är hon, Yvonne.
Nu har halva året av 2012 gått.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Utställning om afghanistansoldaterna, ca 100 bilder på armemuseet, på sidan av alla andra dagliga jobb som är på tidningen, rest runt i sverige, varit i Turkiet och in i Syrien en dag, dit vi gick över gränsen illegalt.


                                                                                                                         Foto: Yvonne Åsell/SvD
Berätta mer är du snäll?

Tillbakamarschen över gränsen var spänningen på topp…vi halvsprang över vetefälten tillsammans med sju syriska flyktingar under grodornas/syrsornas spelande i månskenet, kastade oss slutligen in i väntande bil under rivstart, tyvärr blev syrierna tagna av turkisk militär och tillbakaskickade. 
Fick verkligen känna hur det är att vara på flykt.


Har du något sommarprojekt på gång?
Japp, jag ska gjuta i betong! Sen ska torpet få ny fasad (plockar bort den som är och låter timmerstockarna få se ljuset igen) men jag går i spinn av att gjuta betongfat!


Åhh, vad spännande, har det gått bra?
De blir jättefina…





Ska du ha någon semester i sommar?
Jag har semester nu, har varit 10 dagar i Lissabon och firat min kära som fyllt 50.
Nu tvätt å pyssel, sedan bär det av till Hökmora där torpet ligger.


Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Nej då.


Foto: Yvonne Åsell/SvD

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Den höjs verkligen, finns inget roligare än när sommarvikarierna kommer, då skärper man till sej lite extra dessutom. Så lär man sej en hel del av dem också.


Hur gör du för att hitta din inspiration?
En fotograf sa nyligen, efter jag gjort en del av jobbet i Malmö med Holgan…hur orkar du?
Tja, jag tycker ju att jag har världens roligaste jobb!

Ska du till Perpignan?
Nej, tyvärr inte i år heller.


Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Vi kommer inte att klara oss utan bilder, paddor och webb ökar kraven på oss fotografer, vilket är bra.

Är du orolig för det?
Inte alls, bara skoj.

Foto: Yvonne Åsell/SvD

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden