lördag 6 december 2014

Lucka 6 med Rebecka Uhlin


I lucka 6 finner du Rebecka Uhlin.
Du kommer ihåg att Rebecka fick pris i Årets Bild för sin historia om sina morföräldrar va?
Året svar 2012 och hon pluggade fortfarande, eller hade (kanske) precis avslutat sina studier på Nordens Fotoskola.
VK skrev om henne här.

Som om inte det skulle räcka fick hon precis ta emot TT:s stipendium på 30000 kr.
Kul. Grattis!
Som du förstår är inte detta det sista vi ser från Rebecka.
Just nu pluggar hon ännu mer tillsammans med min kamrat Daniel Ekbladh i Danmark, men det är en annan historia.
Här finner du hennes hemsida.

Nu öppnar vi luckan tycker jag.

Varsågod, Rebecka Uhlin.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag är så glad för hela det här året faktiskt, för att det varit så roligt. 
Jag har haft turen att få kortare vikariat vid olika dagstidningar och varvat det med frilansande. Under sommaren fick jag ställa ut projekt vid ett par fotofestivaler i Tyskland och Italien. Just nu studerar jag en termin vid Danmarks Medie- och Journalisthögskola, Advanced Visual Storytelling

Det är en internationell utbildning som fokuserar på att driva längre projekt.

Om jag ska välja något som kändes lite extra speciellt så är det nog när Dagens Nyheter gav mig frilansuppdraget att, tillsammans med reportern Jessica Ritzen, göra ett reportage om en förlossning.

Berätta mer:
Jag minns att det kändes väldigt spännande när jag fick uppdraget. 
När barnet skulle födas och jag var på väg till sjukhuset blev jag lite nervös för om det kanske skulle uppstå komplikationer…eller hur jag skulle reagera på situationen öht.

Ulrika, som skulle föda barnet, visade sig iaf vara cool-lugn inför förlossningen. 
Det smittade nog av sig på både mig och reportern. 
Även om det nästan gjorde ont i mig att se och fotografera hennes kämpande så var det en väldigt fin upplevelse. 
Ulrikas hoppa-på-rosa-moln-lycka när lille Walter kommit ut var helt magisk.

Foto: Rebecka Uhlin

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag är så känslomässig, jag känner ofta väldigt stark lycka i korta stunder..det handlar bara om små vardagsgrejer.

Vad är din största rädsla?
Att förlora någon i min familj eller mina vänner. 
Det har jag upplevt och min största rädsla är att behöva gå igenom det igen.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag har lite för höga krav på mig själv.

Foto: Rebecka Uhlin


Vad är din bild av total misär?
Det finns så många konkreta nyanser i det, men ensamhet eller att inte kunna känna trygghet.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag ogillar när människor ständigt ser utifrån sitt eget bästa.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det finns ju så många människor att beundra. Ska jag säga en person så säger jag min lillasyster, Isabell.

Foto: Rebecka Uhlin


Vad anser du vara en människa mest överskattade egenskap?
Jag tänker att det beror på sammanhang, vad som anses vara viktiga egenskaper...så jag kan inte riktigt säga något generellt.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag försöker att inte fokusera så mycket på det.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag ogillar inte i allmänhet…men det finns ju människor som utsätter andra för fruktansvärda handlingar, sådant avskyr jag så klart.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag har aldrig tänkt att jag skulle vilja vara någon annan. 
Däremot tänker jag ibland att jag skulle vilja låna andra fotografers ögon, få lite inspiration av att se hur de ser.

Var skulle du helst av allt bo?
Åh, detta år har jag slagit rekord i att flytta mellan olika städer på grund av jobb och skola. När jag kommer på var jag helst vill bo ska jag bosätta mig där.

Foto: Rebecka Uhlin


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att jag kan lita på dem.

Hur skulle du vilja dö?
Smärtfritt och slippa vara rädd.

Vad är din största extravagans?
Kanske att jag envisas med att plåta mina egna projekt analogt, för att jag tycker det är så magiskt. 
Det ruinerar mig.

Foto: Rebecka Uhlin


När ljuger du?
Jag drivs av behovet av att vara ärlig. 
Fast jag ljuger nog ibland ändå, om jag tycker att det skyddar människor.

Vilket är ditt favorityrke?
Om det är jag som ska ha yrket så är fotograf mitt favorityrke.

Vad är ditt motto?
Hm, motto har jag nog inte så…skulle jag haft ett skulle det antagligen ändras rätt ofta.

God Jul Lars!

Tack så mycket Rebecka och tack så mycket att du ville vara med i min kalender.
God jul till dig också.

Foto: Rebecka Uhlin

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden