torsdag 14 december 2017

Lucka 14 med Jonas Gustavsson


Första gången jag var i New York, var jag där för att hälsa på Fredrik Reuterhäll.
Han var lucka 6 i förra årets kalender.
Han i sin tur delade lägenhet med Jonas Gustavsson som du ser på bilden.
Redan där på 90-talet föddes en fin vänskap. Nu ses vi långt ifrån dagligen eftersom han bor i New York och jag i Skåne, men nu sist när jag var i New York fick jag äran att hänga med honom och jag blev så glad av det mötet.
Det är alltid fint tycker jag.

Så mina damer och herrar.
Jonas Gustavsson.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Jag hade gått och tänkt på att äntligen göra ett personligt projekt för att utvecklas personligen efter ett par års letande i själen, sorg och välbehövlig terapi. 
Jag började ta bilder på vänner, bekanta, totala främlingar som jag uppskattat för det de gör med sin konst, eller helt enkelt vad de gör för att uttrycka sig. 
Det skulle hålla på i ett par veckor, nu har det gått fyra månader och det känns bara bättre för varje nytt porträtt. 
Jag började dra lite i 25 års material av modevisningar runt om i världen för en eventuell utställning, 1.7 miljoner bilder tar en stund att gå igenom, men guldklimparna är fina att hitta.

Berätta mer? 
Jag har kommit längre på ett halvårs plåtande än jag gjort de senaste tio åren. 




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Skratt, gråt, kärlek, kock och pappa.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
WOW, det måste vara UNDERBART att vara två meter lång?
Vilken DSLR kamera ska jag köpa till min kusins systerdotter, räkna gärna upp tio! 

När var du riktigt lycklig senast?  
Jag lagade en riktigt god risotto igår, drack en god öl och tittade på Vettel vinna Brasilianska Grand Prix, det känns som det var fin stund på jorden.

Vad är du rädd för? 
Stockholmare som inte förstår ett dyft av min skånska.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?  
En kråka med utspridda vingar som bär på en skånsk flagga i klorna, för amerikanskt?



Hur är du som bilförare?
Mycket konservativ men gärna aggresiv om jag behöver ta mig fram snabbt i den oändligt frustrerande New York trafiken.

När blev du vuxen?
Det är en ständig fråga som gäckar mig ännu....aldrig får man hoppas, hjärta och hjärna må så bra av barnsligt beteende. 
När blev barnsligt ett skällsord?

Vilket är ditt sämsta köp?   
All elektronik som kommer med en laddare som inte funkar på någon annan apparat man äger, snacka om att jag kan gå igång, jag blir tokig av alla laddare. 
Tycker illa om nya kameror och utrustning rent allmänt, får utslag av kamera diskussioner.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?  
Philip Seymour Hoffman, postumt eller Rolf Lassgård.

Vad ogillar du i din personlighet? 
Skygg för konfrontationer.



Vad är din bild av total misär? 
Cancer, död och sjukdom som degraderar människor man håller nära.

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Girighet och folk som plågar människor eller djur.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Varenda människa som stirrar in i spegeln på morgonen och säger, ah vad fan, vi kör en till!

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?  
Självsäkerhet.

Vilken är din största fobi? 
Höga höjder, speciellt strukturer tillverkade av människor.

Vad är din största rädsla?  
Att nära och kära blir sjuka. 



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?  
Det där lilla lilla håret som växer ur örat med jämna mellanrum.

Var skulle du helst av allt bo?  
New York, Norra Californien, Skåne, Toscana...

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Förmågan att förlåta, skratta, äta tillsammans och att höra av sig när jag glömmer, tack å lov för wordfeud! 
Förmågan att umgås utan större arrangemang och förberedelse.

Hur skulle du vilja dö? 
Snabbt, sent i livet, många många år innan min dotter.

Vad är din största extravagans?  
Tystnad utan telefon och oljud, en gångtur på Eskilstorps Ängar eller på brorsans gård innan soluppgången, ligger högt på listan.



När ljuger du? 
Varje gång jag inte kommer in på en modevisning under säsongen, efter 25 år i branschen har man blivit lite vass på att läsa vakters svagheter eller vad de vill höra för att låta en komma förbi. 
När Oboy’en hemmavid börjar närma sig bottenskrapet, då får man ljuga får dottern att vi har slut.

Vilken är ditt favorityrke?  
Veterinär.

Vad är ditt motto?   
Om jag slipper fler laddare eller externa kablar i livet så ligger jag i framkant.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Tupplurer och långa listor.



Ångrar du något i livet?  
Älskar att simma långt på öppet vatten, men att simma 2.5 km i Hudson floden strax efter ett långt och kraftfullt regn som drog med sig allehanda godbitar ner i det 14 gradiga vattnet är kanske inget man behöver göra igen.

Vad gör du i jul
Önskar alla nära och kära en God Jul och tar långa tupplurer framför en varm brasa.


Tack så mycket för hjälpen Jonas och tack för sist också.
Bilderna i den här luckan är såklart alla tagna av Jonas själv.
Kolla in hans hemsida också är du snäll.

Imorgon klockan 06:00 finner du en ny fotograf här i julkalendern.
Häng med!





1 kommentar:

Anonym sa...

Woooaaaaoooo!!!
Den guuuben går inte av för hackor! ..bilderna är också imponerande ;-) framför allt dom utanför modeindustrin

TACK Lars för det introt <3
Kram från Madelaine J W

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden