fredag 13 december 2013

Lucka 13 med Per-Anders Jörgensen






I lucka 13, på självaste lucia hittar du ingen mindre än Per-Anders Jörgensen.
Som 23-åring blev Per-Anders utsedd till Årets Fotograf och Årets Sportfotograf.
Året var 1988 och det gjordes en kortare film på SVT om honom som jag själv såg om och om igen...
Han blev en förebild på många sätt.

1993 flyttade jag till Malmö och lärde snabbt känna Per-Anders. 
Han hade ett flipperspel hemma i lägenheten. 
Bara en sån sak.
Idag har han en egen tidning med sin fru (Lotta) som heter Fool Magazine och som jag tipsat om tidigare i den här bloggen.
Köp den du också, det är en stor inspiration på vad man kan göra med en kamera, men också med en penna och en bra layout.

Idag när du själv gluttar på lucka 13 är det alltså med stolthet jag kan presentera, "årets lucia" Per-Anders.
Håll till godo mina vänner.
(Bilderna är för övrigt från olika reportage han tagit till den egna tidningen Fool.)

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Berätta mer.
Mest nöjd är jag med att jag och min fru Lotta lyckas ge ut "Fool Magazine", vårt internationella magasin om mat.
Alla jobb jag plåtat för oss är mina drömjobb. 
För mig handlar det inte så mycket om maten utan mer om möten med passionerade människor som förtjänar uppmärksammas och att kunna göra bilder som berör, även om du inte är ett dugg intresserad av "mat".

Vad är din idé om fulländad lycka?
En svart Porsche Panamera GTS.

Vad är din största rädsla?
Inför varje jobb.




Foto: Per-Anders Jörgensen

Vad ogillar du i din personlighet?
Allt som är min styrka; perfektion, dedikation, oförmåga planera, slapphet. En total kontradiktion.

Vad är din bild av total misär?
Hemköp på Triangeln.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Om man inte tänker med förnuft före "regler".




Foto: Per-Anders Jörgensen

Vilken levande människa beundrar du mest?
Javier Zanetti, Inter.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att vara "perfekt".

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Var ska jag börja…glasögon, hår…




Foto: Per-Anders Jörgensen

Vilken levande människa ogillar du mest?
Alla politiker.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Anton Corbijn

Var skulle du helst av allt bo?
San sebastián eller Modena.


Foto: Per-Anders Jörgensen

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att man står upp för varandra, alltid.

Hur skulle du vilja dö?
Se "Vad är din idé om fulländad lycka?




Foto: Per-Anders Jörgensen

Vad är din största extravagans?
Ebay.

När ljuger du?
Så ofta jag kan.




Foto: Per-Anders Jörgensen

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.

Vad är ditt motto?
"Imperfection is my perfection".

Tack så mycket för hjälpen. Hoppas du får en fin jul och ett riktigt gott nytt år också!
Vi hörs.


Gå gärna in på Per-Anders tidning Fools hemsida, du finner den här.


Foto: Per-Anders Jörgensen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden