torsdag 3 december 2015

Lucka 3 Nils-Petter Nilsson




Här sitter Nils-Petter Nilsson och ser lite busig ut.
Jag minns att jag gratulerade Nils-Petter till hans pris i Årets Bild som delades ut i Sundsvall. Det var kallt på torget och jag tyckte det var extra roligt med debutanter i tävlingen.
Nu var han inte det, han hade fått pris förut.
Pinsamt, javisst men han verkar ändå inte sur på mig.
Nils-Petter är en glad kille som varit runt i landet och jobbat på olika tidningar men har nu landat i Stockholm.
Han jobbar främst för Expressen men driver också Ombrello.

Så mina damer och herrar.

Lucka 3 med Nils-Petter Nilsson.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Berätta mer?
2015 var ett galet år på många sätt. 
Tour de Ski, Längd-VM i Falun, Herrfotbollslandslagets EM-kval, U21-EM i Prag, Dam-VM i fotboll i Kanada och Friidrotts-VM i Beijing. 
Ovanpå detta startade jag och några kompisar samarbete med Getty Images, min son slutade nian och min dotter tog studenten.
Men mest spännande (jobbmässigtt) var nog friidrotts-VM i Beijing i augusti i år. 
Dels förstås för att Kina är väldigt annorlunda och konstigt. 
Men också för att jag inte gjort särskilt mycket friidrott. Därför var jag också ganska nervös inför detta mästerskap. Och friidrott är otroligt reglerat när det kommer till hur och varifrån man får plåta. 
Men jag tycker att jag lyckades komma därifrån med några skapliga rutor. 
För övrigt kan jag gilla att vara nervös inför ett uppdrag. Det är en jobbig känsla, men det är också ett bevis på att man är på tårna. 
Och så är det spännande att befinna sig utanför sin komfort-zon.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att allt bara står still. 
Att jag inte vill vara någon annanstans än där jag är. 
Eller kanske att jag inte vill nånting, utan bara är. 
Det händer ibland i mitt jobb. 
Men det kan också hända när jag tar ett kvällsdopp i havet.


Foto: Nils-Petter Nilsson


Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja. 
En dålig idé i ett dåligt sammanhang. 
Det blev dubbeldåligt.

Vilken är din största fobi?
Jag vet inte om den är den största, men detta är min vanligaste: Att jag har glömt nån pryl när jag ska på jobb. 
Det har hänt att jag stannat bilen på motorvägen för att gå igenom fotoväskorna. 
Jag har aldrig glömt nåt.

Vilken är din favoritsvordom?
Fuck off!

Vad är din största rädsla?
Att jag ska bli rädd.



Foto: Nils-Petter Nilsson

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag pratar för högt och tar för mycket plats.

Vad är din bild av total misär?
Bilden av den döde pojken Aylan på en strand i Turkiet.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Att dom pratar för högt och tar för stor plats.



Foto: Nils-Petter Nilsson

Vilken levande människa beundrar du mest?
Edward Snowden.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Analytisk förmåga.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att jag är ful.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Det är ett tajt race mellan Bashar al-Assad, Donald Trump och Vladimir Putin.



Foto: Nils-Petter Nilsson

Vilken är din största motgång i livet?
När min pappa dog. 
Jag var ganska säker på att han snart skulle gå bort, och i själva verket hände det på ett mycket värdigare sätt än jag befarade. 
Men det var svårt att hantera att bli ”först i kön”, så att säga. 
Jag är storebror, så plötsligt var jag äldst.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Räddaren i nöden av JD Salinger.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Hos min fru. 
Fast egentligen är det konstiga att hon fortfarande, efter tjugo år, låter mig vakna upp hos henne.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Alltså, jag har ingen aning. 
Jag har ju bara levt som mig själv. 
Vad jag minns.



Foto: Nils-Petter Nilsson

Var skulle du helst av allt bo?
Stockholm. Här växte jag upp. 
Här gifte jag mig. Här föddes mina barn.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom tycker om mig för den jag är, inte för det jag gör.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt.

Vad är din största extravagans?
Jag köper t-shirts från Hugo Boss. Dom ska se dyra ut. Fast sjaskiga - på rätt sätt.




Foto: Nils-Petter Nilsson

När ljuger du?
När jag måste.

Vilken är ditt favorityrke?
Det jag har.

Vad är ditt motto?
Ingenting kommer att bli så bra som jag hoppas, men det kommer heller inte att bli så dåligt som jag befarar.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jag orkar inte bära upp tvätten från badrummet, som ligger på nedervåningen. 
Därför måste jag gå naken genom huset när jag ska klä på mig. 
Det är det nog ingen som vet, förutom möjligen mina grannar. 
Och så gråter jag när jag lyssnar på live-inspelningen från Håkan Hellströms konsert på Ullevi förra sommaren.

Ångrar du något i livet?
Jag skulle inte vilja vara utan något jag upplevt. 
Skittråkigt svar, jag vet. Men jag ångrar mig alltid när jag blivit arg. 
Särskilt om jag varit arg på mina barn.

---------

Tack som bara den för hjälpen Nils-Petter!
Vill du veta mer så finner du länkar här nedanför.
God Jul och Gott Nytt år när det blir dags för det.



Foto: Nils-Petter Nilsson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden