söndag 16 december 2012

Lucka 16 med Maria Steén



Då har vi kommit fram till lucka 16. 
Här hittar du Maria Steén.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ett reportage om ett 1800-tals lajv.

Berätta mer?
Jag och reporter Eva-Lotta Hulthén iklädde oss 1800-talskläder, utrustade oss med lådkamera och reservoarpenna och åkte långt ut i Kolmården-skogarna. 
Under två dagar deltog vi i lajvet på samma villkor som alla andra samtidigt som vi skrev och plåtade "på riktigt".


 Foto: Maria Steen

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att då och då lyckas med att "leva i nuet och lära av stunden". Som fotografer är vi så vältränade i att fånga och uppskatta ögonblicken men i verkliga livet är vi betydligt nonchalantare och värdesätter dem inte alls som vi borde. 

Vad är din största rädsla?
Det finns hur många saker som helst att vara rädd för. 
Jag försöker använda rädslan som en kompass; vad är jag rädd för att förlora? 
Värdesätter jag i såfall det  tillräckligt?

Vad föraktar du i din personlighet?
Förakt är ett nedbrytande för ens självbild men tja, det kunde såklart vara trivsammare om jag var lite mindre arg när jag är arg.

Vad är din bild av total misär?
Total misär har vi ju oändliga mängder exempel på i vår värld behöver man dra dem?

Vad föraktar du i andras personlighet?
Som sagt, försöker att inte förakta. 
What goes around comes around, tror jag. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Beundrar mest? 
Nelson Mandela är en schysst förebild.

Vilken är din största extravaganza?
Extravaganza? 
En ansiktsbehandling sitter ju aldrig fel.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Människan har begåvats med många egenskaper som hon tyvärr inte förmår att förvalta, istället används de till fruktansvärt fel saker.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag gillar mitt utseende men är just nu lite småirriterad över att mitt blonda hår har mörknat jättemycket sen jag fick barn.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Återigen, förakt - nej tack.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
En snabbflygande liten svala!

Var skulle du helst av allt bo?
Jag älskar att bo där jag bor, på Östads säteri mellan Alingsås och Göteborg men ibland kan det värka till i hjärtat och jag längtar efter att bo i New York där jag bodde förut.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är just de unika människorna de är, ofta är det raka, ärliga, roliga, kloka, djupa. 
Jag tror inte vi förstår hur mycket det är vi faktiskt lär oss genom samtal och samvaro med riktigt bra vänner. 
De är en gudagåva.

Hur skulle du vilja dö?
Det överlåter jag åt högre makter att dona med för min räkning, har inte tid att tänka på det just nu.

När ljuger du?
Jag är värdelös på att ljuga.







Foto: Maria Steen 

Tack så mycket för hjälpen. Ha en riktigt fin jul nu.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden