söndag 9 december 2012

Lucka 9 med Karl Melander

Nu är du framme vid lucka 9 och där döljer sig Kalle Melander.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Reportaget om det som hände i Ojnareskogen. 
Men också om jordlösa bönder i Paraguay.

Berätta mer?
När det gäller Ojnareskogen så var det så häftigt att kunna följa hela skeendet och se att folklig resning fungerar. 
Bönderna i Paraguay var lite samma historia med människor som reagerade och fick till en förändring.
Det är ju det som är så fantastiskt med att fotografera, att man får träffa så många fina och inspirerande människor som gör så otroliga saker.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Wow vilken fråga.
Fulländad lycka är väl när man somnar med ett stort leende och vaknar med ett ännu större leende.
Att gå hela dagen med det största leendet o hela världen är bara så vänlig och busig.
Ja, och få hångla lite också.



Foto: Karl Melander

Vad är din största rädsla?
Har inte varit rädd förut, men nu har jag blivit lite rädd för framtiden. 

Vad föraktar du i din personlighet?
När jag surar och blir arg på saker som är helt onödigt. 

Vad är din bild av total misär?
Tänkte på det för ett tag sedan.
Att jag har rest rätt mycket i olika former av misär.
Sinnebilden av misär är väl när man inte klarar av att hålla isär mat och kläder. 
För mig är misär när man lever i en helt känslokall värld. 

Vad föraktar du i andras personlighet?
Girighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Wow så otroligt svårt.
Beundrar så många människor för olika saker så det är svårt att lyfta fram någon.
Men Thåström är en. 

Vilken är din största extravaganza?
Njuter av allt möjligt så en extravaganza kan vara färska råvaror som första sparrisen eller nyupptagna rödbetor med smör.
Gammal, gammal rom.
Färsk cigarr.
Tja, det finns så himla mycket som kvalar in på extra.
Fast en grej är väl ett lyxigt hotellrum med mjuka täcken och många kuddar och frukost med fina frukter och dyra ostar. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Ledarskap.
Tror att alla kan leda bara man får förtroendet.
Men betala ledare sjukt mycket och göra det till en unik egenskap 
är helt klart överskattat. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har några tricks.
Att vid frisören ta av mig glasögonen så allt blir suddigt och
kamma mig medan imman är kvar på spegeln efter duschen.
På det sättet minskar jag ångesten över mitt utseende.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Föraktar ingen. Och jag menar det.  
Kan tycka illa om handlingar något gjort men aldrig förakta en människa.
Har en naiv tilltro till att alla människor är goda men att omständigheterna har gjort dom onda och då kan man förakta handlingen.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
Spiderman.

Var skulle du helst av allt bo?
I ett flygplan.
Finns ingen plats som jag känner sån total harmoni, som i ett flygplan på väg...



Foto: Karl Melander

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet. 

Hur skulle du vilja dö?
Ojoj.
I ett störtande flygplan. Tänkt den tanken några gånger , när man suttit med någon som är flygrädd.
Ramlar planet ner är det inte så mycket att snacka om.

När ljuger du?
När jag behöver komma in på platser jag inte har acces till.

Tack så mycket för hjälpen. Ha en fin jul nu.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden