onsdag 9 december 2015

Lucka 9 Håkan Lindgren


Bakom det här förstoringsglaset kikar ingen mindre än Håkan Lindgren fram.
Vi är goda vänner.
Han har gjort en fin och spännande fotografisk resa den här mannen.
Han lämnade Gotland för DN där han jobbade många år, med mycket sport och blev en av de stora stjärnorna på tidningen. 
Släppte fotografering och blev redaktör på DN;s lördagsbilaga.
Sa upp sig och blev frilansfotograf.

Vi har delat rum i Perpignan och trots att Håkan led av ett ryggskott och vi (vi var två till i rummet) fick lyfta honom försiktigt, försiktigt ner i badkaret, var det för mig en fin och oförglömlig vecka.
En kväll när vi var ett gäng på Shannon, den Irländska puben du vet och en annan kamrat, Leif Å Andersson föreslog pilkastning så tog Håkan pilarna och satte alla tre i Bullseye!
Det har jag aldrig sett efter det.
Han är bra på det också alltså och det visade sig att han tävlat i SM i pilkastning.
Spelar boule gör han också.

I lucka 10 tittar alltså en fin kille fram i form av Håkan Lindgren.
Håll till godo kamrater.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Tjatar på mig själv om att alla jobb är lika viktiga. 
Stora som små. Uppmärksammade som anonyma.
Men det är klart. Så är det ju inte riktigt. 
Ändå, och här är jag väl knäpp, jag får en väldig tillfredställelse av att klara av ”skitjobben” på ett bra sätt. 
Jag trivs med utmaningarna det ger.

Berätta mer?
Ja, det behöver inte vara förstasidor längre. 
Det fick jag tillfredsställt under mina 15 år på Dagens Nyheter. 
Som fotograf får man ju vara med och inte bara se utan även lära sig. 
När man lärt sig lite om ämnet blir bilderna mycket bättre. 
Att jobba med KTH, t.ex. är fantastiskt lärorikt. Och då blir det kul.



Foto: Håkan Lindgren

Vad är din idé om fulländad lycka?
Kärlek? Och fysisk närhet.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja.

Vilken är din största fobi?
Spindlar.



Foto: Håkan Lindgren

Vilken är din favoritsvordom?
Farsan körde med ”fanihelvete” – den är fin. 
Fast som gotlänning borde jag väl säga ”satan”. Det är väldigt gångbart på Gotland.

Vad är din största rädsla?
Att inte vara behövd. 
Osedd.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att alla inte förstår att jag har rätt. 
Typ, alltid. 
Kan bli väldigt dumt ibland. 
För, det är bara ibland som det verkligen är så att jag har rätt…



Foto: Håkan Lindgren

Vad är din bild av total misär?
Att leva utan hopp. 
Det kan ju inkludera hopplösa människor också.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Skrytsamhet. 
Så har jag svårt för alla dom som säger att dom är fotografer. 
Ingen ÄR fotograf, möjligtvis arbetar man som det. 
Kanske ligger problemet hos mig?



Foto: Håkan Lindgren

Vilken levande människa beundrar du mest?
Alla som älskar det dom håller på med. 
Och alla dom som reagerar instinktivt när de kan hjälpa andra, utan egen vinning (sorry Bert Karlsson).

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Tvånget att tala om för alla på facebook vad man gör.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Har vant mig. 

Vilken levande människa ogillar du mest?
Hela ledargarnityret hos Sverigedemokraterna ligger pyrt till hos mig.



Foto: Håkan Lindgren

Vilken är din största motgång i livet?
Ser det inte så. 
Försöker vända på det och lära mig av motgångar. 
Jag är fatalist. 

Vilken bok har betytt mest för dig?
Ja, inte är det facebook.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I vintras bodde jag med Massajer ute i väglöst land. 
Där vaknade man varje natt av hyenorna, ett jävla ylande och slagsmål med vakthundarna ett par meter utanför lerhyddan. 
Varje natt. 
Verkligen inte läge att bli pissnödig och vingla ut med ficklampan…



Foto: Håkan Lindgren

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Min farsa. Älskade honom.

Var skulle du helst av allt bo?
I Stockholm. 
På söder – här är fint.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom finns. 
Och står ut med mig som jag är.

Hur skulle du vilja dö?
Verkar rätt onödigt.


Foto: Håkan Lindgren

Vad är din största extravagans?
Ostron. Älskar ostron och Guinness. 
Lysande kombo!

När ljuger du?
När det behövs. Inte så ofta nu som förr. 
Har fått för mig att ärlighet är en av de viktigaste byggstenarna hos människan. 

Vilken är ditt favorityrke?
Snickare – när det är fint väder. 
Men det är kul att fotografera också.

Vad är ditt motto?
Att kunna se mig i spegeln och stå för vad jag gjort. 



Foto: Håkan Lindgren

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Pillar för mycket på telefonen. 

Ångrar du något i livet?
Massor – och inget. 
Kan ändå fundera över hur livet skulle blivit om jag flyttat till New York och accepterat erbjudande om att bli staffphotographer på UPI. 
Var 27 då. 
Men det är absolut inget jag ångrar. 
Bara lite nyfiken på detta med slidingdoors.

----------


Tack som bara den Håkan för hjälpen. 
Ha en riktigt fin jul nu och så hörs vi fram över tycker jag.
Du vill säkert se mer av honom och du kan börja med hans hemsida.





Foto: Håkan Lindgren

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden