fredag 12 december 2014

Lucka 12 med Anna Wahlgren

I lucka 12 finner du fina och duktiga Anna Wahlgren.
Hon har hängt hos oss på Sydsvenskan länge och för några år sedan blev hon Årets Rookie på ÅB-galan.
Så glad jag var då. Året var förresten 2010.

Hon dyker upp lite här och där och nu tycker jag att jag serverar - i en liten lucka - Anna Wahlgren till dig.
Vardsågod.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag var på dansbandsveckan i Malung för första gången i somras. 
Jag har alltid gillat att fota dans och danskulturen men detta var något extraordinärt. Det är första gången jag fick uppleva gnuss på riktigt. 
Ett annat reportage som var roligt att göra var om Teater Trots, en teatergrupp som består av damer i åldrarna 62-90 år. De var fantastiska och inspirerande och fick mig att förstå hur roligt och kreativt man kan ha det- trots att man har nått övre medelåldern. 


Foto: Anna Wahlgren


Berätta mer.
Ett reportage som påverkade mig starkt var det som jag och en kollega gjorde om flyktingmottagandet i den skånska lilla orten Hammenhög. 

Det var första gången orten tog emot flyktingar. 
En stor del av Hammenhögsborna bestämde sig för att göra flyktingarnas tillvaro så bra som möjligt. 
De startade svensklektioner och organiserade bland annat en stor insamling med kläder, leksaker och alla möjliga prylar.

Nu på senare tid har jag börjat filma allt mer. Jag jobbar med en dokumentär och det är superspännande. Jag älskar att filma, nästan mer än jag gillar att fota faktiskt. Det är som att jag äntligen kan berätta historien helt på egen hand. 

Det är en aha-upplevelse.



Foto: Anna Wahlgren



Vad är din idé om fulländad lycka?
Min idé om fulländad lycka…hm någon sådan har jag nog inte. 

Det handlar om små stunder i vardagen som kan ge en liten lyckokänsla. 
Det lilla.

Vad är din största rädsla?
Fåglar i flock, iranska knähundar och likgiltighet.

Vad ogillar du i din personlighet?

Bristen på tålamod och min fäbless för multitasking.



Foto: Anna Wahlgren


Vad är din bild av total misär?
Dhaka i Bangladesh som jag minns det 2010.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Självupptagenhet kan vara väldigt tråkigt.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Lena Andersson ligger bra till.



Foto: Anna Wahlgren


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
För stort självförtroende.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har aldrig gillat mina platta fötter.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Nu har jag tänkt länge och måste svara att jag inte vet vem det skulle vara. 

Helt enkelt någon med psykopatiska drag. 


Foto: Anna Wahlgren

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag hade gärna varit med under det glada 20-talet, som jag tänker mig att det var, oansvarigt och flådigt med mycket Charleston och galej. 

Annars tänker jag mig att det hade varit coolt att vara en delfin i indiska oceanen.

Var skulle du helst av allt bo?
Förut funderade jag mycket på det. 

Jag ville hela tiden någon annanstans, men nu tänker jag att jag ändå trivs bäst där jag är - att platsen inte spelar så stor roll såsom sällskapet gör.


Foto: Anna Wahlgren


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Nyfikenhet, ärlighet och humor.

Hur skulle du vilja dö?
Kanske skulle det vara fint att dö på en varm strand i en solstol blickandes på ett turkost hav och höra vinden susa genom palmerna, om man fortfarande har den lyxen att höra.

Vad är din största extravagans?
Att felparkera.



Foto: Anna Wahlgren


När ljuger du?
Inte så ofta faktisk, jag är rätt dålig på det. Men ibland för att minimera risken att såra människor.

Vilken är ditt favorityrke?

Dokumentärfilmare, delfinforskare och psykolog.

Vad är ditt motto?
Stay Tough! Nä, men det skulle kanske vara att inte ha ett motto.


Tack så mycket för hjälpen Anna!
God Jul och Gott Nytt år!


Foto: Anna Wahlgren

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden