söndag 7 december 2014

Lucka 7 med Lars Dafgård


I lucka 7 stirrar Lars Dafgård på dig.
En himla fin kille jag lärde känna när jag höll en kurs på Fojo i Kalmar för några år sedan.
Han gick kursen alltså.

När han något år senare var nominerad i Årets Bild i Örebro 2011 var jag extra glad.
Han är värd sånt.
Läs lite om just den nomineringen här.

Nu vet jag att han filmar en hel del på sin dagstidning också.
Några av hans grejer kan du se här, här och här.

Under min chefsperiod hade Lars vägarna förbi Malmö en fredag så jag bjöd in honom på en "fredagsbön" och så fick han berätta och visa bilder från sin vardag.
Jag minns att IDK sa efter den bönen:
"Men satan en sån duktig dalmas!"

Det stämmer, men nu öppnar vi luckan va?

Varsågoda.
Lars Dafgård.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Då får jag kolla igenom mina bilder från året. 
Eller rättare sagt, jag kollar igenom min egen blogg
Mitt lilla andningshål. 

Men det är svårt att sätta fingret på nått speciellt jobb. 
Vi producerar så enormt mycket multimedia nuförtiden så det blir ett enda stort webb-tvbrus. 
Men om jag får dela upp det, då vill jag påstå att min film från första hoppet i stora hoppbacken på Lugnet i Falun blev rätt bra. 
Med tanke på att jag hade minimalt med tid på mig, och att film och bilder skulle ut på webben typ omedelbart. Så det är jag rätt nöjd med. 
Men ibland händer det att jag ”bara” knäpper kort på nått jobb. 
Och då går jag igång på alla cylindrar. Och det i särklass roligaste jobbet i år blir då när vi hängde med Sanna Kallur på ett förmiddagspass i friidrottshallen. 
En Sanna på topphumör. Två kollegor av högsta klass och att jag fick fokusera på att ta stillbilder! Bara stillbilder. Det är lycka. 
Det är verkligen länge sedan jag hade så kul på ett jobb. 
Som blev rätt bra också.

Foto: Lars Dafgård


Vad är din idé om fulländad lycka?
Det måste nog vara att få vara frisk och att må bra. 
Om dessutom mina familjemedlemar är friska och mår bra, då är det väl fulländad lycka. Förutom världsfred då.

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända nått hemskt med mina nära och kära.

Foto: Lars Dafgård


Vad ogillar du i din personlighet?
Nu förstår jag inte vad du menar? Skulle det vara nått fel på mig? 
Skämt åsido, jag är nog lite principfast. 
Det är dumt. 
Sen har jag säkert en massa andra dåliga sidor också. Jo just det, jag är en riktig trafikpolis bakom ratten.

Vad är din bild av total misär?
Total misär, uppstår när mitt kära Djurgår´n åker på däng. 
Speciellt mot jobbiga lag som Bajen, AIK, Leksand eller liknande dryglag. 
Eller så kanske man ska svara IS?

Vad ogillar du i andras personlighet?
Snålhet har jag alltid haft svårt för. 
För att ta en grej.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag tror inte att jag kan svara på det. 
För stort. Jag kan inte bara utse en människa, det går inte.

Foto: Lars Dafgård


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Lika där, jag kan inte svara på det.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Skulle vara att jag går lite fult. 
Typ lite hjulbent och utåtriktade armbågar. 
Ser förbannat töntigt ut när jag ser mig själv på bild eller film.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag tror att det är Anders Eklund. 
Han var den första jag kom att tänka på.

Foto: Lars Dafgård


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Nån skön typ på 60-talet. Allt verkade vara så bra då. 
Glida runt i en snygg kostym och hatt. 
Puffa på en cigarr och se ut som Åretsbildgubben när man plåtar.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag har alltid velat bo i Los Angeles. 
Eller bara någonstans i Kalifornien.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet.

Foto: Lars Dafgård


Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och våldsamt.

Vad är din största extravagans?
Att jag kan, och har förmågan att bara stänga av allt elände och bara försvinna in i mitt egen värld. 
Kan man svara så? 
Annars är det väl ost. Jag älskar ost.

När ljuger du?
När jag måste. Jag kan vara lite konflikträdd, så ibland kan jag nog tycka lite annat än vad jag säger. Bara för att inte såra. Men det blir ju bara värre om det uppdagas, men jag ljuger nog i alla fall, för att vara snäll. 
Så dumt.

Foto: Lars Dafgård


Vilken är ditt favorityrke?
Pressfotograf. Utan att tveka. 
Men mer som det var förr. Stillbildspressfotograf. 
Men jag gillar att filma också. 
Det ska jag inte sticka under stolen med.

Vad är ditt motto?

Ingen minns en fegis.

Tack som bara den för hjälpen LGD!
Ha en riktigt fin jul och ett Gott Nytt också.

Foto: Lars Dafgård

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden