fredag 15 december 2017

Lucka 15 med Sofie Amalie Klougart

När du öppnar lucka 15 finner du Sofie Amalie Klougart.
En till duktig fotograf från Danmark alltså.
När jag träffar Sofie är hon alltid väldigt glad och trevlig, det gör mig alltid på gott humör.
För dig är det bara att öppna luckan och läsa.

Sofie Amalie Klougart mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jeg er ret sentimental omkring flere af de landskabsfotografier,  jeg har taget i Israel og Palæstina, som jeg for nylig udstillede i kunsthallen Fotografisk Center. For mig er denne virkning besynderlig, da landskabsfotografi repræsenterer det modsatte af, hvad jeg ellers dyrker i mit fotografi: inderlighed og stræben efter den unikke adgang. 
Landskabet ligger bare der, tilgængeligt for alle at fotografere og indtage. 
Berätta mer?
Billedet her viser klippelandskabet i Negev-ørkenen set fra Masada, en fæstning nær Det Døde Hav. Myter fortæller, at jøder i 66. e.v.t. erobrede Masada fra romerne og i godt tre år holdt stand mod den romerske overmagt. Da en romersk legion på 15.000 mand belejrede fæstningen, begik de omkring tusinde jøder i Masada kollektivt selvmord for ikke at ende som slaver i romersk fangenskab. 
Denne selvofring er blevet et symbol på jødisk modstand og kamp for frihed, og har været vigtig del af israelsk selvforståelse. Eksempelvis aflagde israelske rekrutter indtil for nylig troskab over for den israelske stat netop her. Mytens historiske gyldighed er dog tvivlsom, da nyere forskning peger på, at jøderne i Masada ikke flygtede fra romerne, men var blevet fordrevet fra Jerusalem af andre jøder, fordi de var attentatmænd, som efter sigende myrdede og plyndrede løs i de nærliggende byer.
Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Distræt, lattermild, omsorgsfuld, udadvendt og arbejdsom. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Skal du ikke snart have nogle børn? 



När var du riktigt lycklig senast?
Jeg er ved at se Twin Peaks, og det gør mig faktisk glimtvis rigtig lykkelig. Med introduktionen af The Woodsman, når mareridtmaterialet, som serien er, nye højder. 
“This is the water, and this is the well. Drink full, and descend. 
The horse is the white of the eyes, and dark within” The Woodsman.  

Vad är du rädd för?
At permafrosten smelter, hav- og koraldød og alt det, der følger med klimaforandringer.  

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg drømte engang, at jeg vågnede efter en bytur med en tatovering på armen af et opdækket morgenbord med dug, kaffe og croissanter. Den var jeg ganske utilfreds med i drømmen, men motivet er jeg vældig fornøjet med nu i vågen tilstand.



Hur är du som bilförare?
På alle måder effektiv. 
Jeg har den sjældne gave at kunne parallelparkere snart hvor som helst, uden at skubbe for meget til bilerne omkring mig.

Vilket är ditt sämsta köp? 
Det må være, da jeg som barn købte en tamagotchi med en fisk, som jeg skulle holde i live. Den døde i løbet af den første dag, og jeg nåede aldrig at få vakt den til live igen, da brugsanvisningen var på tyrkisk. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Italienske Ornella Muti. Det ville være smigrende.  

Vad og illar du i din personlighet?
Jeg er elendig til at huske navne! 



Vad är din bild av total misär?
Fra mit arbejde med flygtninge og migranter i Italien, er der mange billeder, som jeg ikke har lyst til at vise. Billedet af et barn, der var ved at dø af sult på grund af noget så banalt som blister i munden, en dreng der knap kunne gå af smerte på grund af åbne sår fra fnat, som de fleste flygtninge får efter fangeskab i Libyen. 
Billedet jeg har valgt at vise, er et billede af en såkaldt velkomstpakke, som flygtninge får på modtagelsescentre i Italien. 
Som regel ejer flygtningene ingenting, da smuglere stjæler, hvad de har, eller får migranter og flygtninge til at kaste deres ejendele overbord, så der kan være flere mennesker ombord på bådene. 
Det du ser, er derfor det de ejer, foruden et identifikationsbærende nummer som de bærer på en plastikstrip om håndleddet og et sæt joggingtøj. 
For mig er dette et særligt trøsteløst billede, da det viser, hvor lidt omsorg der reelt bliver udvist overfor flygtninge. Det er et billede på institutionelt svigt, som kun overlader det allermindst nødvendige til nogle af de mest udsatte og rettighedsløse mennesker, jeg har mødt. Modtagelsescentret i Pozzallo blev lukket noget tid efter vores besøg på grund af kritik fra Læger Uden Grænser og brud på menneskerettighederne, da flygtningene og migranterne blev holdt indespærrede i en sovesal på ubestemt tid og ikke modtog den behandling, de havde brug for. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Smålighed. 



Vilken levande människa beundrar du mest?
En af de journalister og forfattere, jeg beundrer mest, er danske Jørgen Steen Nielsen cand.scient. i biologi, som skriver for Dagbladet Information om miljø- og sikkerhedspolitik. Hans vedholdenhed i forhold klimadækning er beundringsværdig og inspirerende.

Vilken är din största fobi?
Symbolofobi. Angst for symbolik. 

Vad är din största rädsla?
At være tilfangetagen. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg vil ikke brokke mig, men jeg ville vældig gerne være stærkere, mindre kuldskær og ikke havde smadret mit knæ til fodbold. 



Var skulle du helst av allt bo?
Et varmere sted ved havet. Det kunne være i Utzons hus, Can Lis, på Mallorca. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deres humor og videbegærlighed. 

Hur skulle du vilja dö?
Uden angst og smerte, tak. 

Vad är din största extravagans?
Mit rejseri. 

När ljuger du?
Når det bliver opdaget.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Løser Sudoku og taler i søvne.
Og så har jeg glemt, at jeg da også onanerer, når ingen andre ser mig. 
Det bør da også noteres. 
Det er jo jul. 

Vad gör du i jul?
Jeg masseproducerer keramisk julepynt, som jeg sjældent selv får hængt op, går tur på Mols, hvor jeg er opvokset og glemmer julemaden til mig selv, da det snart hvert år 
kommer bag på mig, at jeg stadig er vegetar. 

-----

Tack så mycket för hjälpen!
Alla bilder i det här inlägget är såklart tagna av Sofie Amalie Klougart själv.
Kolla in hennes hemsida också är du snäll.

Imorgon när du vaknar klockan 06:00 finner du en ny fotograf i lucka 16.
Kul va?


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden