lördag 14 december 2013

Lucka 14 med Josefine Loftenius


I lucka 14 sitter Josefine Loftenius på en brygga med sin hund.
Josefine gick min och Jonas Lindkvist workshop i somras och är en riktigt duktig fotograf.
Hon tänker när hon fotograferar och hittar de där finurliga bilderna.
Driven som få och jag minns när jag var med Jonas i Stockholm nu i december och Jonas fick ett sms av Josefine att hon hittat några grejer Jonas varit med och peppat henne till, och Jonas läser på sin telefon bara vrålar.
- Hon är grym! 

Mmmm, det stämmer.
Hon är grym!
Josefine Loftenius.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Nej, det kan jag inte säga.


Berätta mer.
Det är inte så illa som det låter, det handlar mer om att jag är nöjd med året i sin helhet. 
Jag är glad över att jag har vågat lite mer och ibland tvingat mig själv att göra sådant jag inte varit helt bekväm med. 
Det, tillsammans med fin hjälp från framförallt två andra väldigt duktiga och erfarna fotografer har betytt mycket och tagit mig framåt på alla fronter.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att den inte kommer på beställning. 
Men en spegelblank fjärd en morgon i juni, att vara förväntansfull, att vara med de jag tycker mycket om, djuren, havet. 
Det finns mycket som gör mig lycklig. 
Lyckan kommer också med lättnaden när pressen eller oron släpper.

Foto: Josefine Loftenius



Vad är din största rädsla?
Att någonting ska hända de i min närhet. 
Jag har alltid varit oerhört rädd för elaka sjukdomar.

Vad ogillar du i din personlighet?
Baksidorna av att jag vrider och vänder på det mesta. 
Det gör mig ambivalent och att saker kan ta tid. 
Dessutom går det åt mycket energi. 
Jag skulle gärna vara lite modigare i vissa lägen.

Vad är din bild av total misär?
Filmen Lilja 4-ever.

Foto: Josefine Loftenius



Vad ogillar du i andras personlighet?
Själviskhet och oförmågan att ge beröm. 
Jag tycker att det är onödigt att hålla inne med sådant som kan göra andra människor glada. Snålhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag beundrar många människor.
Men mest av allt beundrar jag mina fina föräldrar, så är det bara.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att inte känna efter.

Foto: Josefine Loftenius



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det känns bara mer och mer fel att klaga på mitt utseende när jag lever och är frisk. 
Jag har därför bestämt mig för att inte tänka på det sättet.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Alla de som behandlar djur illa. 
Rycker dem från friheten och i värsta fall plågar dem genom livet. 
Människor utan empati.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Oj, svårt. Men jag har alltid velat kunna sjunga och jag tycker att Amanda Jenssen har en otroligt cool röst, så den rösten skulle jag gärna komma tillbaka med. 
Men om det skulle bli av så vill jag även ta med mig min familj och vännerna som också får välja.

Foto: Josefine Loftenius



Var skulle du helst av allt bo?
I skärgården mellan Västervik och Oskarshamn, där jag är uppvuxen. 
Det är den finaste plats jag vet och den plats som betyder allra mest för mig.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras sätt att vara, deras omtanke, positiva energi och att de har överseende med mig.

Hur skulle du vilja dö?
Jag har svårt att se det framför mig. Men om jag fick bestämma något så är det viktiga att jag dör med känslan av att något fint väntar. 
Drömmen vore att de som jag länge saknat sitter på bryggan med varsitt glas champagne och väntar.

Foto: Josefine Loftenius



Vad är din största extravagans?
Bilkörning.

När ljuger du?
Jag har svårt för att ljuga. Men när jag får en fråga och vill undvika att vara till besvär, så kan det hända att jag hör jag mig själv säga ja fast jag tänker nej. 
Eller så.

Vilket är ditt favorityrke?
Jag bestämde mig nog redan när jag var liten. 
En av min familjs närmsta vänner var fotograf. 
När han nästan obemärkt men med stor självklarhet lyfte kameran brukade jag alltid titta efter vad han kunde tänkas se. 
Efter några dagar låg det ett tjockt kuvert med bilder i brevlådan med svaret. 
De där bilderna betyder så otroligt mycket och han har verkligen inspirerat mig. 
Så ja, jag tänker svara fotograf.

Vad är ditt motto?
Våga säg nej och våga säg ja.

Tack så mycket för hjälpen. Ha en riktigt god Jul och ett Gott Nytt år nu.

Foto: Josefine Loftenius

4 kommentarer:

Jonas sa...

Hon är grym

Josefine sa...

Tack Lars, vad fint (och roligt) du skriver om mig. Kommer att tänka på en sak. Fotografen jag skriver om i den näst sista frågan är Staffan Johansson. Han jobbade ju på Kvällsposten i många år så kanske du vet vem jag menar.

God jul och gott nytt år! Och tack snälla Jonas :-)

Lars D sa...

Tack Josefine.
Alla vet vem Staffan Johansson var. Jag var med honom i hans stuga i Loftahammar.
Mest klassika med Staffan var fotbolls-VM i Mexico och Staffan hade hela mittuppslaget i Kvällsposten.
Tyvärr syntes Staffan själv i mitten mest på hela bilden:-)

kram, kram,

LarsD

Josefine sa...

Ja, det har du ju rätt i. Alla vet.
Men mittuppslagsbilden har jag missat, jag var nog för liten då. Men på något sätt förstår jag hur du menar :-) Kram

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden