fredag 19 december 2014

Lucka 19 med Paul Hansen


I lucka 19 sitter Paul Hansen och gör V-tecken.
Tycker du verkligen Paul behöver en presentation?

Men okej, kanske någon som inte är helt insatt i fotovärlden läser bloggen.
Paul Hansen har blivit Årets Fotograf här i Sverige flest gånger.
Han har blivit det i POY, som är en internationell tävling.
Han har tagit World Press Photo så sent som förra året.
Kung av kungar med andra ord och han jobbar till vardags på DN i Stockholm.
Vi jobbade en tid tillsammans på Expressen. 

Paul är också en av de snabbaste att svara på frågorna här nedan.
Från Haiti.

Nu rycker vi upp lucka 19 och kollar.

Paul Hansen mina damer och herrar! 


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag är aldrig riktigt nöjd. 
Känner ofta en frustration kring det snabba skeendet som nyhetsflödet sveper med en i. Kan på rak arm inte peka ut ett enda jobb. 
Nöjd dock med att ha fått förmånen att träffa många intressanta och trevliga människor.

Berätta mer.
Stig Dagerman uttryckte det bra en gång. 
”Journalistik. Det är konsten att komma för sent. Först.” 

Men lika sant är ju att vi ofta åker för tidigt också. 
Men journalistik är ju också en enorm fribiljett till verkligheten, till människor, till livet.



Foto: Paul Hansen

Vad är din idé om fulländad lycka?
En helt ledig dag med min dotter, bonusson och hustru. 
Och hunden Sixten förstås, den lilla fyrbenta terroristen.

Vad är din största rädsla?
Att de jag älskar ska fara illa.

Vad ogillar du i din personlighet?
Min personlighet.

Vad är din bild av total misär?
Otrygghet.



Foto: Paul Hansen

Vad ogillar du i andras personlighet?
Känslokyla.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min dotter.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att tro att man kan svara kortfattat på komplexa frågor. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det mesta, inget nämnt och inget glömt. 
När man ser bilder av sig själv som ung manifesterar sig tydligt att tidens tand tuggar på. 



Foto: Paul Hansen

Vilken levande människa ogillar du mest?
Den politiska ledaren……………..som för egen vinning/fördel/makthunger med sina beslut i förlängningen skadar andra människor. 
Det finns ett stort antal kandidater. Det skulle kännas fel att peka ut en enskild. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Sixten, vår hund. Han har det bra.

Var skulle du helst av allt bo?
I ett hus vid havet. Och då menar jag havet. 
Salt hav.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de står ut med mig.



Foto: Paul Hansen

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt. 

Vad är din största extravagans?
Är fruktansvärt snål mot mig själv. 

När ljuger du?
När jag svarar på enkäter.



Foto: Paul Hansen

Vilken är ditt favorityrke?
Journalist.

Vad är ditt motto?

Livet är en process. Det blir bättre.

Tack så mycket Paul, hoppas du tycker bilden jag valde på dig från FB känns okej.
Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!


Foto: Paul Hansen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden