söndag 8 december 2013

Lucka 8 med Laura Mendelin





I lucka 8 står Laura Mendelin på stranden och kastar med håret.
Jag var så himla glad (och lite stolt) för att jag fick vara hennes handledare när Laura gjorde praktik hos oss på Sydsvenskan.
Jag undrar ärligt talat om det inte var Laura som gav mig mest inspiration under den där tiden. 
Jag minns en kvällsvecka vi hade i början av praktiken.
Vi pratade och Laura hade och har ju också för den delen så bra tankar som jag gärna lyssnade till.
När hon slutade skulle hon filma. 
Coolt tänkte jag.
Här ser du en del av resultatet.
Full av inspiration.
Laura Mendelin mina damer och herrar.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag har länge varit nyfiken på att undersöka vad jag som stillbildsfotograf kunde skapa med rörlig bild.
I sommar tog jag tag i saken och påbörjade ett kortfilmsprojekt i Finland. 
Det var lärorikt och sjukt roligt, men jag förstod snabbt att jag har mycket kvar att lära inom film. 
Sommarens eskapader har ändå väckt mitt intresse och i fortsättningen vill jag jobba mer med film. 
Det är också första gången som jag har samarbetat med musikmakare. 
Det har varit enormt spännande att se hur genierna Lina Herbertsson och Jimmy Hertzman har arbetat fram musik till mina bilder. 

Du kan se stillbilder ur filmen samt trailer här i julkalendern.
Den färdiga kortfilmen som fortfarande är under klippning kommer att ha premiär i början av nästa år.


Vad är din idé om fulländad lycka?
Det är då en fråga som jag spenderade sommaren med att leta svaret på. 
Filmen jag jobbade på i somras är en betraktelse av livet i allmänhet och om strävan efter lycka i synnerhet. 
Vet inte om jag hittade svaret på vad fulländad lycka är, men det jag hittade var människor som var och en på sitt sätt har funnit mening med tillvaron. 
Något en kan kalla lycka. 

Vad är din största rädsla?
Just nu, att aldrig lyckas få ett förstahandskontrakt på en lägenhet.



Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag bryr mig för mycket om vad andra tycker.

Vad är din bild av total misär?
Såklart finns det många olika dimensioner av misär. 
Men i vårt välfärdssamhälle anser jag att total misär är att hamna utanför det som kallas välfärd.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Överlägsenhet. Girighet. 



Vilken levande människa beundrar du mest?
Det finns många människor jag beundrar enormt mycket. 
En av dessa är min systerson Isak, 4 år. 
Han är en kille med en stark vilja och går alltid sin egen väg, oavsett vad andra tycker. Han är inte rädd för att uttrycka sina känslor, han gillar att bära glittriga klänningar för att han tycker att det är vackert, han har en känslig sida men vet även när det är dags att vara hård och kräva sina rättigheter.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Duktighet är väldigt överskattat. Eller snarare kravet på att vara duktig hela tiden.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det är saker jag jobbar på.



Vilken levande människa ogillar du mest?
Försöker gilla alla så långt det går.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Vladimir Putin
Därför att jag då hade möjlighet att göra honom till en person med en tro på alla människors lika värde. 
Jag skulle klä mig i regnbågens alla färger och spatsera ute på Moskvas gator och sprida kärlek. 
Sådär skulle jag hålla på. Kunde nog bli rätt bra ändå.

Var skulle du helst av allt bo?
Om jag det visste. 
Under de senaste 10 åren har jag bott på 15 olika adresser i 10 olika städer och 4 olika länder. 
Jag vet fortfarande inte var jag vill bo. 
Men havet är min vän, så var det sen är så måste det vara nära havet.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet. Humor. Trygghet. 

Hur skulle du vilja dö?
Med känslan att jag inte ångrar något.

Vad är din största extravagans?
Glasögon och resor.
Hur kass min ekonomi än är har jag alltid råd att resa. 
När det är dags att köpa nya glasögon är det inte priset som avgör, utan känslan jag får att att bära dom. 

När ljuger du?
När jag vill undvika onödigt långa förklaringar.



Vilken är ditt favorityrke?
När jag var barn ville jag bli astronaut. 
Tycker nog fortfarande att det är ett av världens coolaste yrke. Rymden, en plats dit så få har access. 
Kanske därför jag blev fotograf, också ett yrke där man får access till platser dit inte alla människor har tillträde.

Vad är ditt motto?
Har inget motto. 
Men om jag skulle ha ett så var väl nog den romerske poeten Horatius nåt på  spåret med sin fånga-dagen-filosofi. 
Att leva i stunden. 
Att verkligen LEVA i stunden. 
Önskar att jag var bättre på det.

Tack så himla mycket för hjälpen Laura. Hoppas du får finjul och fint nytt år också.


1 kommentar:

Jessica sa...

Nämen herregud vad inspirerande. Heja Laura!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden