söndag 30 december 2012

Lucka 30 med Moa Dahlin


I lucka 30 sitter Moa Dahlin i en dörröppning.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ett projekt som jag påbörjade i fjor om MFF:are. 
Jag är inte alls speciellt intresserad av fotboll och det är egentligen jättemärkligt att jag ens påbörjade det.

Berätta mer?
Jag skulle träffa en kompis som hade varit bortrest ett tag, på en bar. 
Senare skulle hon och de andra som var med se en match mellan MFF och Djurgården där. 
Då tänkte jag gå därifrån, men eftersom jag alltid är lite sen kom jag dit precis när matchen började. 
Jag med mitt fotbollsointresse har alltid sett till att hålla mig borta från sportbarer, speciellt under matcher och i halvlek var jag både uttråkad och fascinerad av alla människor. 
Så jag gick hem och hämtade kameran och började det här projektet som mer är om känslor än sport. 
Det finns få tillfällen då känsloyttringarna är så starka som under en fotbollsmatch. 




Foto: Moa Dahlin


Vad är din idé om fulländad lycka?
Fulländad lycka kommer bara till en i små korta stunder. 
Ofta kan lyckan bli ännu starkare om den ställs i relation till olycka.

Vad är din största rädsla?
Jag är jättemörkrädd! 
Men det värsta som skulle kunna hända är att alla jag känner och tycker om skulle försvinna och dö.


Foto: Moa Dahlin


Vad föraktar du i din personlighet?
Att jag är så fruktansvärt bra på att skjuta upp saker och komma på hur jag ska kunna göra dem ännu senare hela tiden.



Vad är din bild av total misär?

Inga vänner, ingen mat, ingenstans att bo, inget jobb.


Foto: Moa Dahlin


Vad föraktar du i andras personlighet?
Avsaknad av empati, nonchalans och när man inte står för vad man tycker.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det finns inte en människa som jag beundrar mest. 
Jag beundrar människor som gör sin egen grej och som kör sitt race istället för att avundas och kolla på andra hela tiden.

Vilken är din största extravaganza?
Att bada och simma. 
På vintern blir det oftast kallbad på kallis eller längder i en bassäng och på sommaren badar jag överallt, temperatur och väder spelar ingen roll.


Foto: Moa Dahlin


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Förnuftet. 
Vi människor tror i allmänhet att vi är rätt förnuftiga, men vi är tusen gånger bättre på att lura oss själva än ta vårt förnuft tillfånga. 


Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina fingrar och mina tår för mina tår är så krokiga och mina fingrar så korta med världens minsta naglar utan att jag ens behöver bita på dem.
Generellt tycker jag att händer och fötter är fula och äckliga.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Oj, det är en svår fråga, men någon ledare i någon diktatur. Föraktar är ett så starkt ord. 
Jag skulle inte säga att jag föraktar någon, de jag inte gillar försöker jag undvika.


Foto: Moa Dahlin


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Jag skulle vilja kunna flyga, så det står mellan Stålmannen och Karlsson på taket. 



Var skulle du helst av allt bo?
Jag trivs rätt bra med att bo i Malmö och här kommer jag nog bo ett bra tag framöver. 
Annars skulle jag vilja bo i Buenos Aires eller vid en sjö.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är roliga och lojala.

Hur skulle du vilja dö?
Om jag skulle dö på ett dramatiskt sätt skulle det nog vara genom drunkning. 
Men jag har hört att det är det värsta sättet att dö på, så då skulle jag väl vilja dö när jag blir gammal. 
Men inte så gammal att alla jag känner redan är döda. 
Och jag vill dö innan jag får ont överallt och innan jag hunnit bli dement. 
Jag vill känna mig ganska nöjd med livet när jag dör. 
Och känna att jag har levt det ordentligt. 
Då vill jag dö i sömnen.



Foto: Moa Dahlin

När ljuger du?
Jag ljuger inte så ofta, men ibland gör jag det för att sanningen är för tråkig. 
Men jag är rätt dålig på att dölja det, så jag avslöjar mig nästan alltid. 
Men det är roligt när ingen kommer på att jag har ljugit och de går runt och tror att massa knäppa saker är sant.

Tack så mycket för hjälpen. 
Ha ett riktigt fint 2013 nu.



Foto: Moa Dahlin

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden