tisdag 16 december 2014

Lucka 16 med Paulina Holmgren



Här, i lucka 16 står Paulina Holmgren på ett hotell och tar en bild på sig själv och sin morgonfrisyr.
Naglarna är målade.
Jag känner henne från Perpignan där jag senast blev hembjuden på en riktigt fin middag till henne och hennes lägenhetskompisar.
Det var en fin kväll med mycket tapas, skratt och vin. 
Hon är gullig.

Men Paulina jobbar hårt också såklart så jag tycker att vi river upp lucka 16 nu.
Paulina Holmgren alltså.
Håll till godo.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Dokumentationen av ICEHOTEL, uppbyggnaden, alla konstnärer och människor som jobbar där samt smältprocessen under våren.

Berätta mer.
Mitt första uppdrag på ICEHOTEL i Jukkasjärvi var ett reportage för en svenskt magasin för ganska många år sedan. Jag blev förälskad i platsen och människorna och blev så glad att jag fick återvända dit för uppdrag till deras egna magasin och nu är det andra året jag dokumenterar för deras bokproduktion ”Art & Design".

Varje vinter kommer utvalda konstnärer från hela världen för att skapa denna smått overkliga upplevelse. 

Till uppbyggnaden av dryga 5000 kvadratmeter hotell används 3000 ton is, vilket motsvarar tio sekunder vattenflöde av Torne älv. Varje år byggs ett nytt ICEHOTEL - olikt alla andra - innan det på våren återförenas med älven igen.


Foto: Paulina Holmgren


Förutom alla resor norr om polcirkeln för dokumentationen, har jag även under ett års tid haft 2 fasta Canon-kameror på plats som exponerat 32 bilder per dygn. Vad som ska bli ut av detta timelapse-projekt kan jag inte avslöja än, men det finns spännande planer. Jag fascineras verkligen av det fina i kretsloppet, människorna som skapar konst av det man lånat från naturen och hur allt sedan smälter tillbaka ner i Tone älv. 

Mina bilder från Icehotel har också blivit tapetserade på väggarna på Nordic C Hotell i Stockholm samt att bilder från hela processen också är en permanent utställning i Jukkasjärvi som visas sommartid.














                              
                                                                                                          Foto: Paulina Holmgren


Paulina jobbar också med rörligt och den här filmen har visats över 25000 gånger på Lefdals hemsida.

Ta dig en titt du också.





Vad är din idé om fulländad lycka?
Mat, sömn och tak över huvudet. 

Sen till det att vara älskad, lycklig och nyfiken på livet.

Vad är din största rädsla?
Min största rädsla är nog att bli ensam. 

Att förlora någon som står mig nära.

Vad ogillar du i din personlighet?
Möjligen att jag har lite för nära till känslorna ibland. 

Men samtidigt är det också något som kan vara en styrka.




Foto: Paulina Holmgren


Vad är din bild av total misär?
Min bild av total misär är när människor förlorar allt de äger, deras nära och kära, deras hem eller deras glädje i livet. 

Personligen? Ja, när livet brakar ihop. 
När allting förändras och man plötsligt inte har någon att dela vare sig sorg eller glädje med.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Missunnsamhet och avundsjuka. 

Har svårt för människor som inte kan glädjas åt andras lycka och framgång, människor som föraktar och de som har rasistiska åsikter.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Oj vad svårt att säga någon speciell. 

Beundrar de som glömmer sig själva för att hjälpa andra, som kämpar för orättvisor och som räddar livet på medmänniskor. 
Finns många som kan passa in på det. 



Foto: Paulina Holmgren


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Väldigt svår fråga. 

Överskattad? Kanske talang? 
Är inte det något som man har som är ganska smalt och begränsat? 
Oftast kopplat till värdelöst vetande eller kunnande på nåt sätt.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Hmn… Finns mycket jag skulle nämnt genom åren, men nu börjar jag vara gammal nog för att inte bry mig om det yttre. 

Hahaha… Skönt att det finns någon fördel med att bli äldre och klokare.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Har verkligen svårt att välja någon speciell person. 

Jag vill alltid tro gott om all människor, tyvärr upptäcker man ju att man kan ha fel ganska många gånger.



Foto: Paulina Holmgren


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag vill inte dö, jag vill leva här och nu. 

Men om jag måste välja, kanske Pippi Långstrump?! 
Hon verkar ju ha en så skön inställning till sig själv och livet.

Var skulle du helst av allt bo?
Sommartid på Krokgrundet, min lilla ö i bottenviken och vinterhalvåret i New York. 

Det vore en perfekt kombo.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Närhet. Att de finns där, speciellt när man behöver dem som mest. 




Foto: Paulina Holmgren


Hur skulle du vilja dö?
Ute på havet en varm solig julidag i min båt. 

Kanske sitter jag vid rodret och lyssnar till det kluckande ljudet mot träskrovet och njuter av tjärdoften. 
Ett sista andetag där vore fint.

Vad är din största extravagans?
Måste vara min fascination för ny teknik och mitt ogenerade sätt att unna mig nya tekniska prylar. 

Och kanske att jag personligen unnar mig att samla på god rom som jag gärna dricker tillsammans med mörk choklad. 
Har också svårt för att hålla mig från att ropa in gammalt 50-60-tals porslin på Tradera.

När ljuger du?
Väldigt sällan, men om jag svarar aldrig på den här frågan. 

Då ljuger jag. 



Foto: Paulina Holmgren


Vilken är ditt favorityrke?
Om jag nu inte var fotograf? 

Jag älskar fortfarande mitt jobb och har svårt att se mig själv göra något annat. 
Brukar skämta om att jag aldrig haft något ”riktigt” jobb. Jag har varit min egna arbetsgivare sedan 1999, så det är ju hela mitt yrkesverksamma liv i princip. 
Yrken jag fantiserat om tidigare i livet har alltid varit relaterade till något sorts kreativt skapande som konstnär, arkitekt, formgivare, industridesigner… 
Ja, nåt sånt skulle jag nog säga.

Vad är ditt motto?
Lev livet och sluta aldrig vara nyfiken! 

Om man slutar vara nyfiken, kan man lika gärna vara död. 

Tack så mycket för hjälpen Paulina
God Jul och Gott nytt år också!





Foto: Paulina Holmgren

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden