onsdag 11 juli 2012

Sommarplåtis: Jessica Gow







Jessica Gow jobbade hos oss på Sydsvenskan ett tag men ett erbjudande om fast anställning på Scanpix och lite andra grejer gjorde att hon drog upp till huvudstaden.
Jessica är otroligt stabil som fotograf och jag blir alltid imponerad av hennes driv att göra något mer av det hon ändå är ute på. Där finns det mycket att lära sig.
Ett mästerskap i konståkning levererar hon tex dom bilder som redaktörerna vill ha på Scanpix men hinner och tar sig tid till något annat också. 
Just det jobbet trodde jag hon skulle vinna med i Årets Bild för några år sedan.
Men Jessica har kammat hem många priser i den tävlingen ändå.
Duktig på pyssel också, det är ju hennes grej.


Halva året av 2012 har gått.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har jobbat på som vanligt här hemma och gjort några få jobbresor. Den absolut mest spännande resan i vår var när jag var i Baku och fotograferade Eurovision. 

Det var både intressant att besöka Azerbajdzjan och att få vara med när Loreen vann.
Sedan har jag fortsatt med några OS projekt som jag gör inför London. Jag har följt Sarah Sjöström det senaste året och det har varit väldigt kul Vi har satsat en hel del på att få bra förhands bilder på ett antal svenska atleter. 

Annars blir det bara att man ska ta en snabb bild precis innan OS, så det känns kul att vi har lite mer genomarbetade bilder i år. 
Jag har även gjort lite på triathlontjejen Lisa Nordén men det har inte varit så lätt att träffa henne många gånger då hon mest tränar i Australien. 
Jag har istället följt henne ett antal dagar förra året då hon var och tävlade på OS-banan i London.


 Foto: Jessica Gow/Scanpix

Foto: Jessica Gow/Scanpix


Berätta mer är du snäll?

Om man är snäll mot mig så är jag väldigt snäll tillbaka.

Har du något sommarprojekt på gång?
Mitt stora sommarprojekt är att jag ska åka till OS i London och jobba i nästan tre veckor. 

Det var länge sedan jag var på en sådan lång resa eftersom jag haft små barn, men nu är det dags igen och det känns bra.

Ska du ha någon semester i sommar?
Jag har haft tidig semester i år så det är inte så långt kvar. 

Jag har varit med min familj på landet i Värmland, besökt på mina föräldrar på Tjörn och hälsat på Bea Lundborg på Gotland. 
Nu är jag tillbaka på landet igen och här är det väldigt lugnt och skönt.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Mörkare?? 

Ja, efter midsommar blir det bara mörkare och mörkare.
Nej om man blir det redan så känns det som om man söker efter saker att bli stressad av.
Tänk om det vore så här ljust hela året, då skulle mina barn aldrig sova!

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Jag brukar vara ledig ganska länge på sommaren så för mig är sommaren paus och uppladdning inför att min egen bildkvalité ska höjas efter semestern. 

Jag är rätt bra på att stänga av helt och hållet på semestern så jag har faktiskt ingen aning. 




Foto: Jessica Gow/Scanpix



Hur gör du för att hitta din inspiration?
Jag tittar på mina kollegors fina bilder.

Ska du till Perpignan?
Nej! Sist jag var där så fick jag reda på att jag var gravid med min äldsta dotter två timmar innan vi skulle åka. Så det blev en alkoholfri resa.

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Det är ingenting som jag går och funderar på så här mitt i semestern så jag har egentligen inget bra svar.



Tack så mycket för hjälpen ute på landet. Vila nu och hälsa dina fina tjejer och den där fiskargubben också.






Foto: Jessica Gow/Scanpix

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden