tisdag 9 december 2014

Lucka 9 med Roger Borgelid

I lucka 9 finner du ingen mindre än Roger Borgelid.
Jag lärde känna Roger som reporter på TT-sporten för många år sedan.
Vi bevakade bland annat 0-5 förlusten mot Spanien i fotboll tillsammans i Vigo.
Men det är en annan historia.

Sedan länge har han skolat om sig till fotograf och är en duktig sådan.
I somras hade han en utställning på RALF som du ser mer om längre ner i den här kalendern.
Roger tar stora kliv fotografiskt och är en rolig en.
Kolla gärna in hans hemsida också.

Håll till goda mina vänner.
Roger Borgelid.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Resereportagen från Borneo (RES) och Sri Lanka (DN) blev bra. 
Men gladast är jag för att mitt personliga projekt Shadowlands fick en egen utställning och att den togs emot med så fin respons.

Foto: Roger Borgelid


Berätta mer.
Shadowlands är en serie drömliknande bilder, plåtade enbart med mobilen som kamera, där jag genom mina egna barn utforskar barndomens förtrollande gränsland mellan saga och verklighet. 
Samtidigt var det också en inre resa, fotografiska fragment ur mitt eget skuggland – minnen, drömmar och rädslor – och ett slags återskapande av barndomens fantasivärld, som jag tror att vi alla har behov att återknyta till ibland.
Bilderna ställdes ut på Galleri RALF i Stockholm hela sommaren och väckte en del uppmärksamhet. 
Jag är också väldigt tacksam och lite småstolt över att min favoritartist Anna Ternheim har “lånat ut” sin själfulla version av “Shoreline” till mitt bildspel som du ser här.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att den inte finns… och jag tror inte vi ska träva efter den heller. 
“Life´s a roller coaster – enjoy the ride”.

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända mina barn något.


Foto: Roger Borgelid


Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag sällan är riktigt nöjd. 
Att jag har svårt att stanna upp och njuta mer, att jag hela tiden ska vidare. 
Ett perfektionistiskt drag tyvärr. Oftast positivt yrkesmässigt, men som privat kan vara påfrestande, både för mig själv och andra.

Vad är din bild av total misär?
Att inte ha möjlighet att själv välja sin väg i livet, och då i aspekkten begränsad av fattigdom, svält, krig och maktmissbruk.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Skenhelighet. Självupptagenhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Aung San Suu Kyi.

Foto: Roger Borgelid


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Kändisskap, om det kan räknas dit.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
För ett halvår sen skulle jag svarat mina trivselkilon runt midjan, men nu har jag lagt om kosten och börjat äta paleolitiskt (som på stenåldern), så nu är jag slank som en 25-åring igen. 
Men utseendet är inte så viktigt, det handlar mer om hur man mår. 
Jag försöker ta hand om både kropp och själ.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag fokuserar hellre på de jag gillar.

Foto: Roger Borgelid


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag lever det liv jag har. Men om jag fick en chans till skulle jag vilja vara en kvinna. 
Gärna en stark skapande kvinna med fri själ.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag skulle gärna växla mellan Rio de Janeiro (världens vackraste och levnadsgladaste stad) och en timmestuga svenska fjällen, med skidspår utanför knuten.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor och lojalitet. 
Att de kan dela BÅDE skratt och gråt med mig.

Foto: Roger Borgelid


Hur skulle du vilja dö?
I lugn och ro i hemmet, omgiven av de jag älskar – efter ett långt och friskt liv.

Vad är din största extravagans?
Mörk choklad av högsta kvalitet – och tyvärr också alldeles för hög kvantitet.

När ljuger du?
Alldeles för sällan. 
Mitt problem är nog snarare att jag är för ärlig.

Foto: Roger Borgelid


Vilken är ditt favorityrke?
Det jag redan har. 
Att få resa, få tillträde till olika världar, möta människor, ta del av deras liv och kulturer, hela tiden få nya insikter – och samtidigt få släppa loss vänster hjärnhalva i full skaparfrihet och följa sin intuition... kan det blir bättre..?! 
Tänk om man hade fått betalt också…

Vad är ditt motto?

Vet inte om jag har något eget motto direkt. Men jag gillar budskapet i det engelska uttrycket; “Free your mind and open up your heart”.

Tack så mycket Roger för hjälpen. ha en riktigt fin december nu så hörs vi.
God Jul.

Foto: Roger Borgelid

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden