måndag 7 december 2015

Lucka 7 Christer "Fjellis" Fjellman


Här står Fjellis och visar upp sig för New York borna. Sanna Sjöswärd tog bilden på honom.
Vi har bara träffats några gånger, jag och Fjellis.
Det är en fin människa, du har säkert läst om hans resa.

Nu sliter vi upp lucka 7 likt Fjellis själv sliter upp sin morgonrock.
Håll till godo!

Christer "Fjellis" Fjellman.


En enorm yrkesupplevelse I ditt liv?
När jag såg hur ljus fungerar och jag lärde mig att styra det…

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Mina REHABSKUGGOR har nu ställts ut för femte gången… att aldrig ge upp verkar fungera även nu med en tredje stroke I kroppen… och nu när ni läser detta har jag min omdebatterade ”Reminiscenser: Stockholm- Berlin” (New York, Göteborg, Malmö o London) - hängd på hela 12 toaletter på Ryska Postens huvudkontor. 
De bad mig att ställa ut hos dem… med just dessa bilder. 
DE VÅGAR! De är en bra budfirma med….  Våga BUSA mer!

Berätta mer?
Allt detta hade aldrig fungerat utan vänner som hjälpt till med allt runt omkring gång på gång…. OCH det kommer mer. (hoppas jag). Jag vet det…



Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag skulle vilja att få vara frisk, det var så länge sedan nu.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Min drog är att skapa – den värsta upplevelsen jag har haft är en medicin som gjorde att min drift att skapa bara försvann… medicinen är sedan länge borttagen och skapandenerven är tillbaka.

Vilken är din favoritsvordom?
Har ingen… vad jag vet…



Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vad är din största rädsla?
Sluta vara nyfiken…

Vad ogillar du i din personlighet?
Min blyghet.

Vad är din bild av total misär?
Titta på t ex Syrien. Människan är världens farligaste…




Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vad ogillar du i andras personlighet?
De som utnyttjar andra, ställer sig på andra för att växa själva, de giriga, snåla.. de som talar om medmänsklighet men aldrig bjuder på det…

Vilken levande människa beundrar du mest?
ALLA som kämpar på…

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Lite sent att tänka på nu.. det jag gillar mest däremot är mina ögon…





Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vilken är din största motgång i livet?
Tre missfall.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Tre… Ray Bradburys Oktoberfolket… Ord till Salu där Jan Cederquist lärde mig hur man kan använda ord… Boris Vian…alla inkl hans musik och totalvägran till militära.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Ett hotellrum I Paris där två kvinnor sjunger ” Å-å-å tjejer, vi måste höja våra röster för att höras” -  för att väcka mig innan frukost,,,,

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Vivienne Westwood.



Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Var skulle du helst av allt bo?
Under en korkek med fungerande wifi o  bra o med trevliga medmänniskor på en restaurant på gångavstånd – mitt gångavstånd.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras vänskap.

Hur skulle du vilja dö?
I sömnen utan smärtor… äh så vanligt – I ett stort hus med fullt med vänner som har en stor pågående fest (flera dagar).. music o dans, chattar, dricker vin o flörtar hej vilt… o äter gött! De får mer än gärna fortsätta med det när jag dragit sista sucken.. klädseln skall vara elegant tokig (på dem)…
Sen skall jag strös för vinden vid kajen utanför Fotografiska.. på rätt sida av Södermalm.



Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vad är din största extravagans?
Numera att kosta på mig en till fotobok.

När ljuger du?
Jag tycker inte om att ljuga men det händer annars skulle jag ljuga. I så fall är det för att skydda ngn.

Vilken är ditt favorityrke?
Det jag har nu – inget.



Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vad är ditt motto?
Ge aldrig upp…

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Petar mig I näsan.. (sant)..

Ångrar du något i livet?
Åhhhh du skulle bara veta.. som nyfiken och alltid på…så får man ångra saker,,, men nyfiken o ”på” måste jag vara. 
JÄMT! Att jag började arbeta på Profoto ångrar jag stort.



 Foto: Christer "Fjellis" Fjellman

Vilken fotograf anser du vara bäst?
Jag anser att en del bilder är bäst… av väldigt många fotografer. Och jag ändrar mig hela tiden.

Tack  för att jag fick vara med I år.. stor kram!

-----------

Tack själv! Tack för hjälpen. Ha en fin jul och gott nytt också när det är dags.
Porträttet här under har Johan Bergmark tagit och han var Lucia förra året.
Här läser du det.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden