torsdag 8 december 2016

Lucka 8 med Axel Öberg


När du öppnar lucka 8 så står Axel Öberg där och kollar. Jag tror jag träffade honom första gången i hans lägenhet i New York som han och sambon Linda Forsell delade. 
Vi hade käkat lunch på 2:a Avenyn och gick hem till dem och det var fint. 
Axel känns trevlig och lätt att vara med.
Nu har paret flyttat hem till Stockholm och jag tror det är en stor förändring i Axels liv som bott i New York länge.
Linda var med i kalendern för länge sedan och hennes lucka läser du om här.

Men nu sliter vi upp lucka 8 tycker jag.
Axel Öberg mina damer och herrar.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag fotograferade raggarträffen, Power meet i Västerås för National Geographic i somras. Hade helt fria tyglar och ingen redaktör som bestämde vinklar i förväg. 
Va väldigt angenämt.

Berätta mer?
Är inte publicerat än så kan inte dela bilder. 
Men var väldigt kul att få plåta folk som verkligen ville va med på bild. Rätt sällan jag får göra det.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Oj! Är väl när man känner sig helt till ro, tex när man promenerar.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Alla drogupplevelser är väl på sitt sätt dåliga men jag  underskattade styrkan i afghanskt hash på Roskilde 2000. 
Fick låsa in mig själv på en bajamaja pga klarade inte av att vistas bland folk.


Foto: Axel Öberg

Vilken är din största fobi?
Hatar möss/råttor.

Vilken är din favoritsvordom?
KUUUKEN/FITTA /SAAAAATAN

Vad är din största rädsla?
Så många men skulle nog säga ensamhet, dock inte nödvändigtvis fysiskt.

Vad ogillar du i din personlighet?
Min mañana-attityd och min självgodhet.

Vad är din bild av total misär?
Samtiden?

Vad ogillar du i andras personlighet?
Falskhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Inga-Britt Ahlenius, följde henne en dag på FN, hårt arbetande, vettig moralisk kompass och cool.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Framåtanda.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min stegrande fetma.


Foto: Axel Öberg

Vilken levande människa ogillar du mest?
Oj, finns så många att välja på men avskyr fyrkantig småpåvar. 

Vilken är din största motgång i livet?
Har faktiskt inte haft så många. Men är väll mest på ett personligt plan när man känner att man betett sig illa mot sina medmänniskor.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Pesten av Albert Camus alternativt samtliga Rockyböcker.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Vaknat av jordskalv vid en pool i Haiti.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Patsy i Absolutely fabulous. 

Var skulle du helst av allt bo?
New York.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Delad referenshumor.

Hur skulle du vilja dö?
Självmord med pistol.

Vad är din största extravagans?
Extremt dyra sängkläder.


Foto: Axel Öberg

När ljuger du?
Sällan men är en mästare på att va ekonomisk med sanningen.

Vilken är ditt favorityrke?
Formel 1-förare

Vad är ditt motto?
Det löser sig.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Petat mig i näsan och fiser ljudligt.

Ångrar du något i livet?
Ångrar inget men kan ibland önska att jag hade ansträngt mig mer i min skolgång samt vart en bättre och snällare person.

Tack så mycket för hjälpen och hoppas du får en God Jul och ett Gott Nytt år!
Axel Öbergs hemsida.

Imorgon när du vaknar och öppnar lucka 9 finner du ett norskt bidrag.
Du hänger väl med? 
"Ut på tur icke sur"



Foto: Axel Öberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden