söndag 15 december 2013

Lucka 15 med Joel Marklund




I lucka 15 är det Joel Marklund som kikar fram.
Jag träffade Joel första gången på OS i Peking 2008. 
Redan då, ung och ambitiös som bara den, så är han fortfarande såklart.
Han jobbar på Bildbyrån och har tagit några priser i Årets Bild de senaste åren.
Så jag slänger ut handen i en svepande gest och säger varsågoda mina kamrater:
Joel Marklund.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag har tyvärr inte haft någon som helst tid att göra ett eget reportage i år, vilket är tråkigt. Alla administrativa chefssysslor har ätit upp den tid som skulle behövts för att göra mer kreativa saker. 
Men jag är glad att jag har fortsatt ge 110% när jag gjort mina ordinarie, större bevakningar. Det har i slutändan gett en del bilder som jag är nöjd med, bland annat i Halmstad...

Berätta mer.
Jag var där och bevakade SM-veckan. Under en vecka avgörs SM i en hel drös med idrotter, det är något av ett mini-OS över det hela. 
Jag hade under lång tid funderat på att använda min GoPro mer och bestämda mig nu för att arbeta hårt de där extra timmarna för att få access och tillfälle att sätta den i ”omöjliga” vinklar. 
Det gav i slutändan två bilder jag är väldigt nöjd med: en actionfylld bild på kraschande enduroåkare och en vy från vingen på ett konstflyg som gör en loop.



Foto: Joel Marklund

Vad är din idé om fulländad lycka?
Kärlek i kombination med att man trivs med det man gör i livet, känner att man uträttar något. 
Det behövs inte mer än så.

Vad är din största rädsla?
Att någon jag älskar ska dö. 
Men jag går inte runt och oroar mig speciellt mycket för sånt. 
Då vågar man inte leva.

Vad ogillar du i din personlighet?
I relationer är jag nog för snäll och ställer för få krav. 
När det kommer till jobb är det tvärtom, jag kan ofta kräva alldeles för mycket av min omgivning och vara hård. 
Sedan har jag en inneboende latmask i mig. 
Den kommer fram för ofta.

Vad är din bild av total misär?
Att vara fast i en hemsk situation - våld, svält, utnyttjande etc - och inte kunna ta sig därifrån.


Foto: Joel Marklund

Vad ogillar du i andras personlighet?
Människoförakt, girighet och intolerans. 
Snåla och missunnsamma människor har jag också svårt för.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag har faktiskt aldrig någonsin haft en idol, däremot beundrar jag många individer för olika saker.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Mmm… väldigt svår fråga. 
Ledarskap kanske. Finns många oduglingar med den egenskapen.


Foto: Joel Marklund

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
När jag var liten hade jag komplex för mina öron, som jag tyckte stod ut. 
Idag kan jag störa mig på att jag inte har disciplinen att hålla igång en regelbunden träning.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag passar den frågan.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag lever nu, som den jag är.

Foto: Joel Marklund


Var skulle du helst av allt bo?
Sverige på sommaren och något varmt ställe under vinterhalvåret, Kalifornien kanske.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
De har alltid funnits där när jag behövt dem i tuffa tider. 
Förutom det så tålamodet att umgås med mig som är bortrest hela tiden. 
Och att de inte hatar mig för att jag alltid är sen (fast jag är nog nära gränsen nu…).

Hur skulle du vilja dö?
Lugnt, i sömnen. Utan smärtor och efter ett långt liv med mycket kärlek.

Foto: Joel Marklund


Vad är din största extravagans?
Oj… Det jag kommer på måste jag tyvärr säga ”Inga kommentar” till…

När ljuger du?
När jag känner mig tvingad till det men så pass sällan att jag inte ska må dåligt av det.

Vilken är ditt favorityrke?
Jag har mitt favorityrke: Fotograf. Att träffa alla olika människor och berätta deras historier, det gillar jag.

Vad är ditt motto?
Har inget. Tråkigt svar, jag vet. Jag får komma på något!

Tack så mycket Joel och ha en God Jul och ett Gott Nytt år!

Foto: Joel Marklund

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden