torsdag 4 december 2014

Lucka 4 med Anna von Brömssen


I lucka 4 hittar du Anna von Brömssen.
Du kommer ihåg att Anna fick stora Journalistpriset va?

För några år sedan föreläste jag i Trollhättan precis efter Anna och det kan ha varit första gången jag träffade Anna.
Lugn. Trevlig och glad. 
Duktig visste jag redan.

Nu kör vi!

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
När jag fotograferade Sigge och Cesar, ett tvillingpar adopterade från Colombia.

Berätta mer.
Jobbet handlade om längre inskolningsperiod på förskolan. 
Många barn som tidigare haft separationer i livet, som alla adopterade barn har, behöver ofta mer tid för att skapa trygghet. 
Vetskapen att mamma och pappa alltid kommer tillbaka på eftermiddagen för att hämta är inte alltid given och separationer sätts på prov på ett nytt sätt. 
Sigge och Cesar har gått en längre tid på förskolan nu men familjen hade en viktig berättelse och det var ett gott jobb att göra.


                                                                                                      Foto: Anna von Brömssen

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att vi har två barn idag. 
Inget som var självklart men de fanns och hade börjat växa på andra sidan jordklotet. 
Båda gångerna de ringde från Adoptionscentrum och berättade att barnen väntade i Kina kan jag återberätta i detalj. 
Sen naturligtvis de sekunderna när vi fick dem var som att stanna tiden.

Vad är din största rädsla?
Att någon i familjen dör och att jag skulle skada någon.

Vad ogillar du i din personlighet?
Ibland funderar jag två gånger för mycket, men sällan i fotograferingssituationer.

Vad är din bild av total misär?
Att som barn inte ha familj.


                                                                                                      Foto: Anna von Brömssen

Vad ogillar du i andras personlighet?
När någon inte känner av orättvisor utan bara går på. 
Går sin väg för sin sak. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Beundrar de som vågar göra lite skillnad som gör världen bättre. 
Det behöver inte vara den största livslånga gärningen utan jag tänker mer på ex Emma Green Tregaro och hur hon på ett så enkelt sätt berörde mycket med att måla sina naglar i regnbågens färger.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Lyhördhet. 
När man tror att någon lyssnat och tagit in men inte alls gjort det. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Två fula tår, stora framtänder, krokig näsa...men jag kan leva med det!


                                                                                                      Foto: Anna von Brömssen 

Vilken levande människa ogillar du mest?
Varje gång det kom reklam för SD i brevlådan i höstas så blev jag både arg och ledsen. Hade kunnat namnge partiledaren men de är många fler, tyvärr.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Som Lilla Anna i Lilla Anna och Långa farbrorn. 
n modig liten tjej som alltid verkar ha kul.

Var skulle du helst av allt bo?
Med utsikt över havet. 
Jag kan åka till och från platser och tänka - här, precis här skulle jag vilja ha mitt köks, arbets och vardagsrumsfönster. Jag har varit på många fantastiska platser i världen, bott utomlands en längre tid men på de platser jag får den känslan är längs västkusten, här hemma.


                                                                                                      Foto: Anna von Brömssen

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet och omtanke. 
Sen det där magiska att man kan träffas utan att ha setts på länge och man bara fortsätter där man var. Jag pluggade till fotograf i Skottland. 
Bodde där i fyra härliga år men ville tillbaka hem efter utbildningen. 
Då fanns inte internet, mail eller sociala medier. 
Det var dyra telefonsamtal och massor av brev. När jag tänker på många vänner så tänker jag tillbaka på alla brev som vi skrev. 
Idag känns det långt borta men just handskrivna brev knyter band för lång tid.

Hur skulle du vilja dö?
Utan långt lidande.

Vad är din största extravagans?
Dignande frukostbuffe på ett hotell långt långt borta tänker jag först när jag läser frågan. Men jag skulle också säga att bada efter båten i en tamp när man seglar läns eller att komma in med segelbåten i Smörasken. 

En naturhamn på södra Härön utanför Tjörn som är fantastisk. Bada från båten, laga god mat, gå över till andra sidan ön, blicka ut över horisonten och hoppa i igen från mjuka klippor.

När ljuger du?
När jag säger till mina barn att det är godis för vuxna...när det är smågodis...Mörk choklad smaksatt med chili tror jag däremot de håller med om inte är gott.

Vilken är ditt favorityrke?
Det jag gör, fotograferar, är favorityrket. 
Så är det.

Vad är ditt motto?
Vet inte om det är motto, snarare en tanke i vissa jobb:
-Ge dig inte, riktigt än Anna, vänd dig om.
Finns det mer?

Tack så mycket för hjälpen Anna. Hoppas jul och nyår blir till belåtenhet för dig.


 Foto: Anna von Brömssen


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden