tisdag 22 december 2015

Lucka 22 Marta Bordin





Det här är Marta Bordin, jag snodde bilden från Facebook.
Jag och Marta såg U2 ihop i höstas och det var fina dygn i Barcelona.
Ja, vi var fler på plats, det var inte bara jag och Marta alltså.
Marta är en fin tjej som fotografiskt går en egen väg och just nu hänger hennes bilder i Norrköping.
Gå dit och kolla om du har vägarna förbi.
Jag hoppas själv hinna med det innan de tas ner och åker vidare.

Nu öppnar vi lucka 22 tycker jag.

Marta Bordin mina vänner.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Under hösten har jag visat min utställning, Jag älskar dig ända till sommaren, på Arbetets museum. Det var fint. 

Berätta mer?
Ingen går genom livet utan smärta och konflikt och dessa erfarenheter formar oss på olika sätt att gå vidare. Min utställning skildrar den långa vägen tillbaka efter en svår skilsmässa. Det är en personlig berättelse om vägen från ren överlevnad till att börja leva igen. Nedslag i en vardag med två små barn, stark kärlek och ständiga påminnelser om vad som är viktigt i livet. Men samtidigt svarta hål att falla ned i när barnen sover tryggt.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Lycka för mig är när livet känns meningsfullt och varmt. Att spendera tid med dem jag älskar. Nära relationer, glädje, njutning och sinnesro.



Foto: Marta Bordin

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Nej, jag har haft tur.

Vilken är din största fobi?
Cancer

Vilken är din favoritsvordom?
Fy fan gris

Vad är din största rädsla?
Att förlora mina barn eller att de förlorar mig.



Foto: Marta Bordin

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag har svårt att säga nej.

Vad är din bild av total misär?
När jag var yngre jobbade jag en tid med gatubarn i Kamerun och då mötte jag många barn med tom blick och utan framtidstro. En enorm hopplöshet och utsatthet. Vuxna som utnyttjar barn är också nåt av det vidrigaste jag vet.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Brist på medkänsla, maktmissbruk och falskhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
De klokaste och modigaste jag känner – mina båda söner.



Foto: Marta Bordin

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Duktighet

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har med tiden lärt mig acceptera mig själv som jag är, det blir skönare då. Mina krokiga tänder är ju jag liksom. 

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag gör nog klokast i att inte svara.

Vilken är din största motgång i livet?
Julen 2007. Min förstfödda var nio månader och jag blev hotad till livet. Känslan av att behöva fly sitt hem, rädslan som satte sig i kroppen och som aldrig kommer försvinna helt. 

Vilken bok har betytt mest för dig?
Jag läser så mycket, det är omöjligt att välja en enda bok. Men Jan Stenmarks böcker får mig att skratta så jag gråter!



Foto: Marta Bordin

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På en kamelrygg i Sinaiöknen, jag hade 40 graders feber och yrade om att jag höll på att frysa ihjäl. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Det hade varit kul att prova att vara kille.

Var skulle du helst av allt bo?
På en klippa nära havet.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Närvaro, värme, ärlighet, empati och humor.

Hur skulle du vilja dö?
Trygg och orädd, tätt omslingrad med min älskade. 

Vad är din största extravagans?
Att skratta för högt och ta långa bad.



Foto: Marta Bordin

När ljuger du?
Jag är en usel lögnare och jag hatar lögner, till och med vita lögner kommer alltid fram. 

Vilket är ditt favorityrke?
Trädgårdsmästare

Vad är ditt motto?
Att vara närvarande i det jag gör, älska av hela mitt hjärta och vara sann mot mig själv.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Sjunger i duschen. Dagdrömmer och pratar högt för mig själv.

Ångrar du något i livet?
Nej.
”...the event was beyond redoing and one had the future to contend with."


(Bernard Malamud)

----------------------

Tack så mycket för hjälpen och hoppas du får en fin jul med killarna.
Här finner du Martas hemsida.




Foto: Marta Bordin

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden