lördag 20 december 2014

Lucka 20 med Anna Tärnhuvud

I lucka 20 möter du Anna Tärnhuvud och hennes leende.
Anna har mer eller mindre precis slutat skolan men har redan visat upp sig ordentligt.
Senast på Årets Bild galan var Anna den fotograf som stod för den största "succén" och det är alltid extra roligt när det bubblar upp nya fotografer.
Hon blev Årets Rookie och allt tycks gå åt rätt håll, det är roligt.

Men nu öppnar vi lucka 20.
Varsågoda.
Anna Tärnhuvud.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Det här året har varit ett år som jag har jobbat mycket. 
Det har fått vara ett sådant år. 
Jag älskar verkligen att ta mig an uppdrag och är så glad att jag har kunnat komma in i branschen efter att jag tog examen från Nordens fotoskola i juni, men samtidigt längtar jag efter att få mer tid till egna projekt. 
Jag har en del idéer men de får vänta till nästa år. 
Däremot har jag har gjort många roliga jobb för Aftonbladet, bland annat två lite större projekt.

Berätta mer.
Jag känner mig sällan riktigt nöjd, det är ett problem, men ett jobb som jag har kämpat med den senaste tiden är ett projekt för Aftonbladet där vi granskade drogen Spice. 
Jag reste runt i landet med Kenan Habul och Erik Wiman och träffade personer som var fast i missbruket eller som var på väg ut ur det.
Det var svårjobbat och tungt att möta dessa människor för de var så nedbrutna. 
Både fysiskt och psykiskt. 
Sedan träffade vi även personer som sålde drogen. 
Jag fick komma in på en av storsäljarnas kontor där han förvarade, fördelade och sålde detta kemiskt framställda pulver till unga personer runt om i landet. 
Det var en utmaning eftersom det mesta skulle göras anonymt men man ville ändå fånga en stark känsla, både i stillbild och rörligt. 
Jag är stolt att vi lyckades slutföra granskningen och att den nu väcker mycket reaktioner. Du ser den med lätthet här.

Foto: Anna Tärnhuvud

Vad är din idé om fulländad lycka?
När man är sådär lugn men ändå glad inuti. 
Den där känslan när man är vid havet och släpper tankarna, andas och bara lever där just då för en stund. (Gärna med perfekt vind som blåser, runt 10-14 m/s så man kan hoppa upp på surfbrädan också!) 
Tyvärr har jag varit lite dålig på att unna mig sådant på sistone. 
Får bli mer av det nästa år tänker jag.

Foto: Anna Tärnhuvud


Vad är din största rädsla?
När människor i vår värld blir allt mer individualistiska och slutar bry sig om andra.

Vad ogillar du i din personlighet?
Det finns en del saker jag inte gillar. Rastlösheten och självkritiken är två.

Vad är din bild av total misär?
Detta är en fråga som jag tänker mycket på. 
Människor utsätts för så fruktansvärda saker, varje dag runt om på jorden. 
Saker som är så hemska att det inte går att föreställa sig. Och när jag ser personer som är verkligt ensamma, som inte får någon form av kärlek, det gör ont. 
Min tanke är att om man har kärlek och ett sammanhang att tro på så kan människan ta sig igenom mycket, och därför upplevs misär olika från person till person.

Foto: Anna Tärnhuvud

Vad ogillar du i andras personlighet?
Långsinthet och intolerans.

Vilken levande människa beundrar du mest?

De senaste två åren har jag fått fotografera och lära känna en person som heter Felicia Grimmenhag. Och jag beundrar henne något så oerhört. 
Jag beundrar hennes driv, hennes mod och livsgnista. 
För några år sedan förlorade hon båda sina ben i en olycka. 
I helgen fick jag vara med när hon red på mässan inne på Stockholm Horseshow.

Foto: Anna Tärnhuvud


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Luktsinnet, eftersom jag aldrig har känt lukter har jag svårt att förstå den grejen.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Fötterna. Tycker att de är lite äckliga. Tror det är sen jag spelade fotboll.

Foto: Anna Tärnhuvud


Vilken levande människa ogillar du mest?
Tyvärr finns det mycket människor runt om i världen som utsätter andra för lidande. 
Jag ogillar alla dessa personer.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Någon som lever på ett helt annat sätt, på någon annan plats. Jag vill göra prova så mycket saker och bo på många platser, så det hade varit fint. 
Jag beundrar lärare, så jag skulle kanske vilja komma tillbaka som en lärare. I Brasilien.

Var skulle du helst av allt bo?
De senaste två åren har jag flyttat mellan åtta olika boenden så just nu vill jag hitta ett ställe där jag kan bo ett tag, som känns hemma. 
Dessutom har jag i jobbet bott på en drös olika hotell de senaste månaderna, kom nyligen på mig själv med att kalla ett hotell i Malmö för hemma. 
Men helst vill jag bo vid havet. 
Det måste vara vid havet.

Foto: Anna Tärnhuvud


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de står ut med att jag är så dålig på att boka in och planera saker. 
Spontana äventyr!

Hur skulle du vilja dö?
På den största och längsta vågen jag någonsin surfat, men jag måste få surfa i den först, innan jag dör.

Vad är din största extravagans?
Hade svårt att komma på någon men sen tittade jag mig runt och såg att jag äger sju (!) stycken kameraväskor. 
Shit, tror jag gillar att ha olika kameraväskor till olika typer av jobb. 
Inser att jag nog skulle behöva sälja sälja av ett par stycken...

Foto: Anna Tärnhuvud


När ljuger du?
Någon sa till mig en gång att folk ljuger ca 300 gånger om dagen. 
Så om jag säger att jag inte ljuger skulle jag nog ljuga.

Vilken är ditt favorityrke?
Bildjournalist eller detektiv. Eller lärare. Eller marinbiolog.

Vad är ditt motto?
Att leva är att uppleva, inte sitta och fundera över livet. 
Det är ett bra motto, fast jag funderar rätt mycket. 
Men jag ska börja följa detta mer. 
Nästa år. 

Tack så mycket för hjälpen Anna, hoppas du får en riktigt fin jul och en bra nyårshelg.

Foto: Anna Tärnhuvud

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden