lördag 10 december 2016

Lucka 10 med Linus Lindholm

Första gången jag träffade Linus Lindholm var på Vasabladet i Vasa där han jobbar som fotograf.
Jag var inbjuden för att prata om bildjournalistik och Linus var såklart med.
I somras på min och Jonas Lindkvist sportworkshop hade vi också äran att ha honom med i Kristianstad.
Linus har ett speciellt öga och är en hygglig prick. Nu river vi upp lucka 10 tycker jag.
Linus Lindholm som får vara årets bidrag från Finland.
Roligt!

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag har under året som gått haft förmånen att vara med i produktionen av en kokbok med temat “fisk” tillsammans med åländska kocken Michael Björklund.

Berätta mer?
Tillsammans med Michael Björklund och skribenten Linda Forth har vi besökt yrkesfiskare och entusiaster på Åland och i Österbotten i Finland. Kokboken varvar recept och matbilder med reportageliknande nedslag hos intressanta personer som jobbar med fisk eller fiskförädling. Receptbilderna i boken är tagna av en åländsk fotograf som heter Tiina Tahvanainen medan jag har tagit bilderna till reportagen och övriga bilder i boken. Jag har fått följa med allt från fiskare som tömt sikfällor då det blåst upp till storm till kaviarproduktion och störuppfödning i inomhusanläggningar, till experimentglada fiskrökare som tar tillvara de delar av fisken som normalt kasseras och slängs. Det har varit fantastiskt roligt att träffa riktiga entusiaster som brinner för vad som måste vara ett av de tuffaste yrken som finns. Sen att boken tilldelats priset “Bäst i sin kategori” i kategorin Nordisk måltidslitteratur, i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2016, gör ju inte saken sämre.



Foto: Linus Lindholm

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att bara vara. Ett glas rött på en terrass i Italien, i solnedgång med ljumma vindar, utan måsten eller krav, tillsammans med familj och/eller vänner.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Nej.

Vilken är din största fobi?
Spindlar och ormar är jobbiga.

Vilken är din favoritsvordom?
Satan!





















Foto: Linus Lindholm

Vad är din största rädsla?
Mer och mer blir jag orolig för vart världen är på väg. Efter att ha fått barn oroar jag mig allt mer för vad som händer med både miljön och det politiska läget i världen  – hur kommer det att se ut om 10, 20, 30 år då mina barn är vuxna.

Vad ogillar du i din personlighet?
Min oförmåga att ta tag i saker och ting.

Vad är din bild av total misär?
Ensam, isolerad och bortglömd.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Girighet och själviskhet.



Foto: Linus Lindholm

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ingen speciell. Människor som har förmågan att se positivt och konstruktivt på omvärlden.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Näsan som är liiite för stor. Och öronen kanske.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Ingen specifik, eller för många att välja på. Sådana som utnyttjar andra för egen vinning.



Foto: Linus Lindholm

Vilken är din största motgång i livet?
Min skilsmässa. Men som lett till mycket bra senare.

Vilken bok har betytt mest för dig?
FEM-böckerna, som gjorde att jag började läsa mycket redan som barn

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Här finns det möjlighet till förbättring… kommer inte på nåt konstigt ställe alls.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Ingen aning.



Foto: Linus Lindholm

Var skulle du helst av allt bo?
Nåt varmt och avslappnat ställe med god mat. Italien då kanske.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de uppskattar mig för den jag är.

Hur skulle du vilja dö?
Alla vill väl dö snabbt och smärtfritt, eller? Fast inte än.

Vad är din största extravagans?
Har inga större extravaganser tyvärr. Jag borde nog skaffa mig nån.



Foto: Linus Lindholm

När ljuger du?
Jag försöker vara ärlig men en och annan vit lögn slinker nog ur mig ibland...

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf är ju nog inte så dumt.

Vad är ditt motto?
Ta det lugnt, det ordnar sig. Försöker jag tänka i alla fall.

Ångrar du något i livet?
Att jag i större utsträckning inte ser till att göra de saker jag verkligen vill göra. Resa, uppleva, känna.

Tack så mycklet för hjälpen Linus.
Ha en riktigt fin december, jag gillade också de där 5-böckerna.
Linus hemsida.
Här läser du med lätthet mer om boken.

Imorgon när du vaknar kommer du kunna öppna en lucka med ännu en fotograf som både gillar träning och mörk choklad. Håll utkik!




Foto: Linus Lindholm

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden