onsdag 11 december 2013

Lucka 11 med Jörgen Johansson



När du slänger dig upp för att kolla den här julkalendern och sliter upp lucka 11 hittar du ingen mindre än Jörgen Johansson.
Den här mannen alltså.
Vilken inspiratör. Han gör det han vill och han gör det bra. Han står på scen med Bruce Springsteen.
Han låter sig porträtteras i en film.
Han gör en fotobok och skriver en annan.
Bland annat.

Vi träffades första gången på en skrivarkurs i Kalmar hör och häpna.
Sen har våra vägar korsats här nere i Skåne på olika sätt. 
En gång fick han låna en jacka av mig när han kom i T-shirt till en pressvisning av citytunneln.
En annan gång bjöd han in mig backstage.
Kort och gott.
Det är en fin kille, väldigt fin.

Håll till godo.
Jörgen Johansson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag har haft en rejäl paus i mitt fotografiska liv detta år.
Något som dock alltid tar stor plats för mig, inte minst i år, är bilderna på
mina fötter. 
Detta kommer att bli en bok och utställning ganska snart.
2013 har jag istället ägnat mina dagar åt bokproduktion, spelat musik,
skriva ny musik och leka. 
Just nu jobbar jag med två olika filmprojekt. 
Ett som jag gör tillsammans med min gamle vapendragare Anders
Mårtensson och som handlar om en ganska fantastisk liten stad i New
Jersey. 
Det andra är en Hollywood-produktion, till vilken jag håller på att
skriva två låtar. 
Dessutom spelar jag just nu in mitt livs första soloplatta.
Jag har detta till trots ändå tagit ett par kort och gjort några jobb.
Framförallt porträtt. 
Jag är ganska nöjd med några stycken men detta är
utan tvekan mitt mest avslagna år som fotograf sedan jag började för
snart 25 år sedan. 
I’ll be back in 2014 :)

Foto: Jörgen Johansson



Vad är din idé om fulländad lycka?
Bra, fina, lyckliga dagar, kvällar och nätter tillsammans med min familj
och vänner. 
Små saker som kan göra en enorm skillnad och som får en
att må bra länge.

Vad är din största rädsla?
Att inte längre bli sedd. 
Att inte märkas. 
Att inte kunna göra skillnad.

Vad ogillar du i din personlighet?
För många bollar i luften på en och samma gång. 
Ibland är jag en jävligt dålig jonglör.
Som tur är så har detta året tillåtet en vänskap och kärlek med min
manager Per Olof Hall som ganska ofta ser till att plocka ner några
saker innan de kraschar.


Foto: Jörgen Johansson



Vad är din bild av total misär?
Trafficking.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Avundsjuka, lögner och det eviga byggandet av luftslott.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mina föräldrar. 
Ja, jag vet att de är två stycken men de hänger ihop och
är en enhet på ett overkligt och fantastiskt sätt. 
Utan dessa vackra och intelligenta människor så hade jag inte varit någonting.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Tron om sin egen godhet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Funderar inte särskilt mycket på detta. Jag är skapt som jag är och har
lärt mig leva med det.

Foto: Jörgen Johansson


Vilken levande människa ogillar du mest?
Syriens president Bashar al-Assad

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle
det vara?
Jesus.

Var skulle du helst av allt bo?
En vingård i Toscana.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Uppriktighet, ärlighet, kärlek, jämlikhet och hjälpsamhet.

Hur skulle du vilja dö?
Under ett olivträd med gitarren i famnen och ett glas vin i handen. 
Mina vänner och min familj runt omkring.

Vad är din största extravagans?
Oj, svårt...det måste nog vara mitt Major League Baseball-konto som
ger mig alla matcher live på min dator under hela säsongen. 
Långa nätter och mycket glädje i år när mitt älskade Boston Red Sox vann allt
som gick att vinna.



                                                                Foto: Jörgen Johansson

När ljuger du?
När någon telefonförsäljare ringer mig med ett stort leende, outröttlig
harmoni och glädje i rösten. 
Jag brukar säga att jag sitter och bajsar.
Det gör jag inte varje gång :)

Vilket är ditt favorityrke?
Kombinationen musiker/fotograf/författare. 
Har letat i hela mitt liv och äntligen tillåts jag leva mina dagar just så, just nu.

Vad är ditt motto?
Three chords and the truth...

Ett stort tack för din vänskap och för att du låter mig få plats i denna
fantastiska lucköppning.
God jul och gott nytt år min vän.

Tack vännen, se till att ha en fin jul du med och ett riktigt gott nytt år!
Jag gissar att det börjar i badtunnan!


Foto: Jörgen Johansson



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden