söndag 4 december 2016

Lucka 4 med Hans-Olav Forsang


När du öppnar lucka 4 i årets kalender så går Hans-Olav Forsang där på en väg.
För dig som är ny inom bildjournalistiken så känner du kanske mest till honom som jurymedlem i svenskan Årets Bild - juryn där han satt i 3 år.
Kan du din historia så vet du att han var fotograf på VG i Oslo och tog ett första pris i World Press Photo som du ser här.

Idag jobbar han med andra projekt och för att få veta mer så tycker jag att både du och jag öppnar lucka 4.
Hans-Olav Forsang! 


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
I år har jeg vært mest fokusert på mitt nye utstillings- og bokprosjekt HUMAN TONIC.
Det blir en bok som gis ut av det tyske forlaget Kerber og som skal distribueres i 44 land.
Utrolig spennende og skremmende på en gang! 

Berätta mer?
Det er et veldig personlig prosjekt, der jeg ikke behøver å ta hensyn til noen annen oppdragsgiver enn meg selv. Jeg tror bildene speiler meg som person og mitt liv på en eller annen måte. Melankoli, sårbarhet, frykt, glede, sorg, kjærlighet, hengivenhet og fantasi. Det er en annen fotografisk tilnærming enn i mine dokumentariske prosjekter, men jeg tror likevel jeg har med meg de samme ambisjonene om en tilstedeværelse.
En liten presentasjon av prosjektet her.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Å nyte det privilegium det er å sitte ved enden av spisebordet å betrakte, 
lytte til og nyte god mat sammen med mine fem barn og min kjæreste Line.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Jeg har kun en drogupplevelse og den kunne knapt vært dårligere!
Det skjedde for mange år siden. 
Mine gode venn og fotografkollega Harald Henden og jeg var i Amsterdam i forbindelse med et World Press Photo-jubileum. På vei til hotellet hadde Harald den vanvittige ideen at vi skulle avslutte kvelden på en Coffe Shop, du vet av den skitne og røykfylte sorten. 
Vi ble utrolig dårlige og jeg tror ikke krigsfotograf Henden, tross alt, har vært nærmere døden noen gang!


Foto: Hans-Olav Forsang

Vilken är din största fobi?
Er ikke helt komfortabel med krypdyr og det å være innestengt.

Vilken är din favoritsvordom?
Shit! Kan brukes til alt, både negative og positive reaksjoner.

Vad är din största rädsla?
At det skal skje noe alvorlig med menneskene rundt meg.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg kan nok bli litt mye for andre når entusiasmen tar tak for alvor.
   
Vad är din bild av total misär?
All form for undertrykkelse.


Foto: Hans-Olav Forsang

Vad ogillar du i andras personlighet?
Likegyldighet og mangel på generøsitet.


Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mor på snart 90.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Suksessrik.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Ringene under øynene når jeg er sliten.


Foto: Hans-Olav Forsang

Vilken levande människa ogillar du mest?
Det må bli to: Putin og Trump.
Maktsyke, hensynsløse, menneskefientlige og farlige!


Vilken är din största motgång i livet?
Jeg har til tider kjent på motgang i livet mitt, men i forhold til så uendelig mange andre mennesker blir det så lite viktig. Men jo, jeg har opplevd sorg.
Og reell sorg går ingen steder.
  
Vilken bok har betytt mest för dig?
Flere, men jeg velger Robert Frank `The Americans´.
  
Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Jeg sov en gang ute i den malariabefengte jungelen i Burma, inntullet i et myggnett og våknet av en ekstremt høy mosquito-lyd ved øret mitt. Det var spesielt og kommer ikke til å gjøre det igjen.


Foto: Hans-Olav Forsang

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Mick Jagger. Ha-ha!

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg trives bra i Oslo, men kunne nok trives godt i Andalucia for eksempel.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet og generøsitet.

Hur skulle du vilja dö?
Jeg frykter døden, så kanskje det burde skje uten at jeg fikk det med meg.

Vad är din största extravagans?
Min eksklusive vininteresse.

När ljuger du?
Det hender at jeg svarer ja når det egntlig betyr nei.


Foto: Hans-Olav Forsang

Vilken är ditt favorityrke?
Mitt eget som fotograf/kommunikatør/konseptutvikler. Det er kanskje ikke et reelt yrke, men jeg lever av det.

Vad är ditt motto?
Om vi først skal gjøre det, gjør vi det absolutt beste vi kan.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Slapper av.

Ångrar du något i livet?
Ingen ting av stor betydning.

Tack så mycket för hjälpen med detta Hans-Olav.
Hoppas du får en riktigt fin december och lycka till med boken/utställningen.

Imorgon när du sprättar upp lucka 5 kommer du finna en fotograf som redan nu visat upp sig på den internationella fotohimlen.
Gå upp, kolla alltså. Publicering vid 06:00

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden