fredag 8 december 2017

Lucka 8 med Göran Thorén


Det här är min goda, goda vän Göran Thorén.
Vi har gjort det mesta tillsammans och har känt varandra sedan vi var barn. 
Det var Göran och jag som kickade igång med fotografin och det var just i den vår vänskap verkligen sköt iväg oss. 
Vi tog Elba-båten ut på Mälaren från Västerås och vi åkte till fotofestivalen i Nybro för att inse att det bara var kameraprylar.
Vi blev äldre tillsammans. Vi reste till Israel, Grekland flera gånger och till New York såklart.
Bland annat. Vi badade i döda havet.
Vi skrattar mycket när vi ses än idag.
När jag flyttade till Malmö läste Göran lite senare rörlig bild i Skurup och sen blev det film för honom och jag var kvar i stillbilden.
Han flyttade upp till Dalarna och jobbade på TV-sälen och TV4 och allt vad det var innan han hamnade på Matiné i Falun.
Nu kör han eget och sitter på Magasinet som måste vara det grymmaste kontorskomplex jag upplevt och när jag var där stod vi backstage med Amason.
De har liksom en scen på kontoret också kan man säga. 
Jag blev sugen att flytta dit direkt, inte bara för att jag gillar Göran så mycket alltså.

Göran filmar fortfarande och har lärt sig 3D-grafik som rör sig och kan verkligen allt om film. Han hjälper mig massor idag när jag själv börjat leka mer och mer med film.
På samma gång är han på väg mer och mer tillbaka till stillbilden.
Roligt! 
Så glad jag blir att han vill vara lucka 8 i min kalender.
Jag har alltid varit stolt över honom.
Mina damer och herrar.

Göran Thorén!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag fick chansen att fotografera till en bok som handlar om två trädgårdskillar som flyttar från Stockholm till en liten by i Dalarna och startar en liten trädgårdsverksamhet och i den så blev jag otroligt nöjd med ett par stilleben på blomsteruppsättningar som blev precis som den mentala bilden man har innan man plåtar, riktigt kul faktiskt när det händer.
Sedan fick jag till ett par bilder på insekter som jag blev väldigt nöjd med, svårt att bedriva just den typen av nörderi när man befinner sig mitt i den kallaste sommaren i mannaminne.

Berätta mer?
En av mina stora passioner och faktiskt den mest avkopplande och kravlösa egentiden jag kan tänka mig är att ta med mig kameran och ett par makrogluggar och gå och strosa på en äng, sätta mig på huk och bara förundras över hur naturen fungerar. 
Ibland händer det att man råkar hitta ett litet småkryp och tar en bild men det kommer i andra hand. Att få vara nära den enkla men samtidigt oerhört komplexa naturen, vara mitt i den, med alla dofter och alla ljud är det primära. 
Att få chans att ta en bild är mest en bonus liksom.




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Nördig, envis, nyfiken, driven, och ångestfylld.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
”Har du gjort nåt man sett på TV?”

När var du riktigt lycklig senast?
Härom helgen faktiskt. 
När saker i tillvaron bara faller på plats samtidigt. Händer inte så ofta att alla i familjen är nöjda, inget av barnen är sjukt, jag själv är nöjd med veckans jobb och att kunder ringer och berättar att de är nöjda med det man gjort.




Vad är du rädd för?
Att något av mina barn ska råka ut för något hemskt. Att jag ska mista min nyfikenhet och att min ångest ska ta över livet igen.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Tvångstatuerad alltså? 
Har aldrig riktigt förstått där med tatueringar faktiskt men under pistolhot så får det bli bli en liten fin myra.

Hur är du som bilförare?
Jag är en sån där som svär och skriker åt andra när de inte hör haha!

När blev du vuxen?
När jag var ungefär 12-13 år och fick klara mig själv för det mesta.




Vilket är ditt sämsta köp?
En frimärksfuktare i födelsedagspresent till min far när jag var 7 år.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Givet: Ricky Gervais!

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag kan vara väldigt otålig både mot mig själv och andra.

Vad är din bild av total misär?
Att inte ha något att brinna för.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som inte lyssnar, utan bara väntar på att själva få tala.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ohh va svårt att välja en men om jag är tvungen så får det bli Chuck Yeager, den första människan som flög snabbare än ljudets hastighet. 
Öppnade för mycket annat minst sagt.




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att fatta vettiga beslut.

Vilken är din största fobi?
För närvarande att flyga.

Vad är din största rädsla?
Att förlora mina barn.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min sneda näsa. 
Men nu har man nått den åldern där man slutat bry sig om fåfänga.
(Jag har aldrig tänkt på din näsa som sne. Bara så du vet alltså)

Var skulle du helst av allt bo?
Någonstans där jag kan gå ut naken en sommarmorgon utan att riskera att bli anmäld för förargelseväckande beteende..




Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet och generositet.

Hur skulle du vilja dö?
Somna in lugnt och stilla efter en fantastisk sommardag som avslutats med en galet god middag!

Vad är din största extravagans?
Om tiden finns så lägger jag nog gärna en extra slant på god mat och dryck.

När ljuger du?
Allt för sällan.

Vilken är ditt favorityrke?
Entomolog.




Vad är ditt motto?
Gör det medans du kan.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Gör avancerade pinsamma dance moves i köket när jag lagar mat.

Ångrar du något i livet?
Det mesta som jag inte vågat göra på grund av den där förbannade ångesten.

Vad gör du i jul?
Bygger snögubbar med mina barn och dricker äggtoddy.

---------

Tack som bara den Göran för hjälpen!
Alla bilder (förutom bilden på Göran själv) är tagna av Göran såklart.

Imorgon klockan 06:00 fortsätter kalendern med ytterligare en spännande fotograf.
Lucka 9 gäller då, du hänger väl med?






1 kommentar:

Anonym sa...

Kul läsning! Och God Jul till er bägge!
Aja

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden