onsdag 17 december 2014

Lucka 17 med Adam Haglund

I lucka 17 finner vi Adam Haglund.
Adam är en riktig entreprenör och driver nu Apelöga här i Malmö.
Planerna är långt gångna på ett "Fotografiska" här i Malmö också.
Det är mycket som rör sig runt Adam alltså.

Han fotograferar också och gör sina egna projekt och det är alltid inspirerande och kul att se.

Så varsågoda.
Adam Haglund.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Senaste året har jag inte fotograferat så mycket, utan lagt allt mer tid på att driva de två bolag jag är delägare i: Fotobyrån Apelöga, som gör uppdragsfotograferingar (både kommersiellt och redaktionellt) och FCM1-projektet, som går ut på att skapa ett fotografiskt center i Malmö. 
Jag är nöjd över att ha fått båda bolagen att växa och utvecklas under året.

Bland mina egna bilder är jag rätt förtjust i ett pågående projekt som jag kallar Malmö|Malmö, som består av gamla och nytagna Malmö-bilder som är ihopmixade.



Vad är din idé om fulländad lycka?
En perfekt balans mellan familjeliv och arbetsliv.

Vad är din största rädsla?
Att något dåligt ska hända min familj.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag skulle gärna velat vara mer extrovert. 
Det verkar bra att kunna mingla och nätverka och sådant, som jag som introvert avskyr.

Vad är din bild av total misär?
När vardagen blir ett evigt springande i ekorrhjulet, utan mål och mening, och utan att man kommer framåt. 
Det är lätt att fastna i sådana mönster.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Tim Ferriss, författare till Fyra timmars arbetsvecka, en bok om produktivitet som i grunden förändrade mitt liv när jag läste den för några år sedan. 
Tim har nu också börjat en podcast, som jag följer slaviskt.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det är ironiskt: Ju äldre och fulare jag blir, desto mer tillfreds verkar jag vara med mitt utseende. 
Möjligtvis att hårfästet kunde sluta dra sig norrut...

Var skulle du helst av allt bo?
Jag drömmer ibland om att hitta ett upplägg där min familj och jag kan fly Sverige under de mörkaste månaderna. 
Typ Sydafrika kanske. Fast jag har aldrig varit där. 
Men annars, från mars till oktober är Malmö världens bästa plats. Och så gillar jag Berlin. Och Sarajevo.




Vad är din största extravagans?
Jag spenderar oproportionellt mycket pengar på caffelattes (caféjobbar nästan varje morgon) och elverktyg till snickarverkstaden (sedan vi köpte hus finns alltid något bygga eller renovera).

När ljuger du?
Jag försöker verkligen tänka på att alltid vara ärlig. 
Vill inte behöva komma ihåg vad jag sagt, och då är det lättast att hålla sig till sanningen.

Vilken är ditt favorityrke?
Jag älskar verkligen att driva företag. Och jag har en fallenhet för fotografi. (Dock, i grundskolan var Bild mitt sämsta ämne, ironiskt nog). 
Så favorityrket borde vara ”Frilansfotograf”.

Vad är ditt motto?
Man blir vad man tänker.

Därför försöker jag att utesluta negativa, icke-konstruktiva tankar - de blir lätt en ond spiral, och självuppfyllande profetior. Tänker man något dåligt, så blir det dåligt.

Det betyder också att ogärna vill tänka på andra personers mindre goda egenskaper, och att jag försöker undvika att kritisera om det inte är konstruktivt. Av den anledningen har jag undvikit att svara på några av frågorna här, eftersom de skulle få mig att tänka negativa tankar.


Naturligtvis gäller också det omvända: Om man tänker bra tankar, händer bra saker. 
Därför fokuserar jag på det.

Tack så mycket för hjälpen Adam, hoppas julen blir till belåtenhet.

Foto: Adam Haglund

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden