måndag 21 december 2015

Lucka 21 Joachim Lundgren



Det här är Joachim Lundgren.
Första gången jag träffade Joachim var på de Olympiska spelen i Nagano, 1998.
På flyget hem lyckades vi dessutom byta jacka med varandra och jag minns att hans krage luktade väldigt gott.
Vi skrattade mycket minns jag också, nära till skrattet och så gillar vi båda Bob Hund.
Joachim slutade också på Aftonbladet och blev egen, då hade han hunnit med att vinna Årets Bild bland annat.
Nu frilansar han med Stockholm som sin bas.

Riv upp lucka 21 nu och lär känna honom bättre.

Varsågoda mina damer och herrar.
Joachim Lundgren.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Blir sällan extra nöjd tyvärr, men jag har gjort några lyckade reklamfotograferingar i Hong Kong som jag tycker blev bra.

Berätta mer?
För det första var det intressant att arbeta i Hongkong vilket jag inte gjort tidigare. Det är är en extremt merkantil och kreativ miljö, dessutom stimulerande att arbeta med så intresserade, proffsiga och initierade uppdragsgivare. Jag är ju i grunden dokumentär/pressfotograf, men finner numera stor inspiration i att arbeta kommersiellt. Delvis beror det förstås på arbetsklimatet, men också framtidstron i kombination med verkshöjden.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att få vara en dag på ett högt berg med familjen i bottenlöst puder. Gärna med en helikopter tillhands.




Foto: Joachim Lundgren

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Nej, inte riktigt dålig.

Vilken är din största fobi?
Spindlar.

Vilken är din favoritsvordom?
Stundens ingivelse brukar avgöra.

Vad är din största rädsla?
Att någon i min familj eller närhet blir sjuk.




Foto: Joachim Lundgren

Vad är din bild av total misär?
I dagsläget räcker det att se sig omkring.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Oärlighet och fejkad social kompetens.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ingemar Stenmark.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Strategiskt förmåga.



Foto: Joachim Lundgren

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min begynnande mage.

Vilken är din största motgång i livet?
Mina föräldrars bortgång.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Efter oss syndafloden av Stig Claesson. Men egentligen hela hans författar och konstnärskap.




Foto: Joachim Lundgren

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Diverse ställen i Afghanistan tiden efter 9/11.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
The president of the United States of America.

Var skulle du helst av allt bo?
Lidingö och Marbella.




Foto: Joachim Lundgren

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras vänskap och humor.

Hur skulle du vilja dö?
Avvaktar lite helst.

Vad är din största extravagans?
Riktigt bra skidåkning.




Foto: Joachim Lundgren

När ljuger du?
Bara nödlögner.

Vilken är ditt favorityrke?
Nationalekonom.

Vad är ditt motto?
Har inget motto, men försöker efter bästa förmåga göra så bra det går.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Går omkring i mysbyxor.

Ångrar du något i livet?
Non, je ne regret rien.

-------


Tack som bara den för hjälpen Joachim. Hoppas du får en riktigt fin jul och ett gott nytt år också.
Du som läser detta vill såklart se mer av Joachim och du kan lätt blöja med att kolla hans hemsida.









Foto: Joachim Lundgren

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden