måndag 8 december 2014

Lucka 8 med Sara Johari


I lucka 8 finner du Sara Johari.
Under en termin när jag var bildchef på Sydsvenskan hade jag förmånen att ha Sara som praktikant. 
Hon tillsammans med den andre praktikanten (David Neman) kom in med ett virrvarr av energi och glädje.
Sara är alltid glad och positiv.
Det var fint att få lära känna henne, hon är duktig också såklart.

Håll till godo mina vänner.
Sara Johari.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Under min tid i Norrköping, för ett år sedan, påbörjade jag ett projekt om en grupp ungdomar. 
Det projektet har jag fortsatt med under det här året och även om det är långt ifrån klart, är jag nog mest nöjd med framstegen i den processen.

Berätta mer.
Ungdomarna tillhör en organisation som heter Back Up. 
De jobbar ideellt för att återförena de mest utsatta själarna, främst barn och ungdomar, med ett stöd
Ungdomar som själva, på ett eller annat sätt, saknar just det stödet från det svenska samhället.

Foto: Sara Johari

 Men för att nå ut till andra måste de börja med att nå ut till varandra. Därför är deras grupprocess så speciell. 
Ett försök att lyckas landa, utan att landa på alla andra. 
Det handlar om att skapa relationer och där är jag med.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag vet inte om jag tror på att lyckan någonsin blir fulländad. 
Tänker att när balansen mellan glädje och sorg är någotsånär kontrollerbar för varje individ, då mår man ganska bra.

Foto: Sara Johari


Vad är din största rädsla?
Jag är säkert rädd för många saker. 
Men jag tänker eller känner mig väldigt sällan rädd. Rädslan kommer mer plötsligt i någon specifik situation och behöver inte vara densamma nästa gång. 
Jag kan inte komma på att jag har en konstant rädsla som jag kan göra konkret.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag kan vara så oresonligt envis gällande de mest oansenliga ting.


Foto: Sara Johari


Vad är din bild av total misär?
Jag tror att misär ter sig i olika former utefter varje individ och dess förutsättningar. 
På självaste julafton förra året svarade Anna Clarén på just den här frågan i din kalender. Jag minns det svaret för jag tyckte att hon sammanfattade det väldigt fint. 
Hon skrev så här:

"Att vara utan förankring i livet.
Utan människor att älska eller bli älskad av.
Utan hem och en plats att vila på.
Utan mening eller mål med tillvaron."

Jag håller med.

Foto: Sara Johari


Vad ogillar du i andras personlighet?
När folk utger sig för att vara någon/något de inte är eller vill vara.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Den här var svår. 
En väldigt fin människa i mitt liv som jag beundrade/beundrar mycket är/var min morfar. Han var en fin man. 
Men som levande kvalificerar han inte. 
Han är nog ändå den person jag kommer på just nu i sin helhet. 
Bland alla fina, levande själar brukar jag plocka lite av varje. 
Jag kan beundra en person för dess driv, en annan för dess skärpa, en tredje för dess tålamod osv.

Foto: Sara Johari


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Utseendet borde inte ta vårt fokus i den utsträckning det gör idag. 
Det sägs att det är insidan som räknas och det borde den göra också.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det tänker jag så lite jag bara kan på.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Oj, kommer inte alls på någon som jag ogillar mest.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Glader.

Foto: Sara Johari


Var skulle du helst av allt bo?
Havet är min vän. Malmö är en fin plats på jorden, här trivs jag bra. 
Men det där sommartorpet som egentligen är ett bo-i-hela-året-torp, med trägolv och fint ljus i köket, precis vid havet, där skulle jag kunna flytta in i morgon.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de tveklöst nöjer sig med att jag är jag.

Hur skulle du vilja dö?
Glad som aldrig förr, smärtfritt och om väldigt lång tid.

Vad är din största extravagans?
Oj, te! Kan te vara en extravagans? Morgonkopp, lunchkopp, middagskopp. Förmiddagskopp, eftermiddagskopp, kvällskopp. 
Ja du hör ju. 
Hela jag kan vara en tekopp.

Foto: Sara Johari


När ljuger du?
När jag sa till polisen att jag inte alls hade kört 7km/h för fort.

Vilken är ditt favorityrke?
Den här frågan svarar jag först på, fotograf helt klart.

Vad är ditt motto?
I shine when you shine.


Tack för frågan Lasse! God Jul!

Tack så mycket för hjälpen Sara, ha en riktigt fin december nu.
Drick massor med te.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden