fredag 1 december 2017

Lucka 1 med Erika Weiland

Jo, men nog blir det en julkalender även i år. 
Jag slutade blogga tidigare i höst men jag känner att det finns mängder med duktiga fotografer jag vill lyfta fram och låta vara med i julkalendern trots allt.
Det här är sjätte året på raken jag kör den och många tycks gilla den.
Roligt.
Du kan med lätthet kolla i den högra spalten efter tidigare år om du är nyfiken på någon speciell fotograf.
Det gör mig riktigt glad såklart och jag tycker du ska hänga med, dela luckorna och sprid varje enskild fotograf så att säga.

Det här är Erika Weiland
Hon jobbar till vardags på Apelöga här i Malmö.
Erika tillhör också den skara fotografer som nästan svarar på vändande mail kring den här kalendern och det gör mig alltid glad och därför får hon vara lucka 1 i årets kalender.
Välkommen ombord, det väntar 24 stycken duktiga/kreativa fotografer på dig.

Nu kör vi!

--------------

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Det här året började jag på ett nytt eget projekt. Mitt FIKA-projekt. 
Som Malmöbo i trettioårsåldern kände jag att jag mest rör jag mig i min lilla bubbla. Jag umgås med människor jag har känt länge, som delar samma intressen, är i samma ålder och har liknande bakgrund. Jag ville spräcka den bubblan.
Malmös stora styrka är att det är en mångkulturell stad – här ryms alla. 
Detta ville jag visa genom att göra en fin porträttserie med malmöbor. Temat för bilderna är fika. Jag låter Malmöbor bjuda in mig på fika. Vi snackar, fikar och avslutar det hela med att jag tar ett porträtt. 
På en av årets fikor var jag hos Ali Jehad. 
Porträttet på honom är en av mina favoriter! Den känns så ”han”. 


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Energifull, humörsmänniska, en badanka, rastlös och påhittig.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Är det människor med som jag inte känner har de alltid frågor om mitt yrke. 
Om jag jobbar som fotograf på heltid, vilken kamera som är bäst och den klassiska frågan ”vad kostar en bild”. Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte det är roligt att prata om mitt arbete med främlingar utanför branschen. Anledningen – att det nästan uteslutande handlar om pengar. 
En annan fråga som jag ofta får är –”är du från Värmland?”. 

När var du riktigt lycklig senast?
Jag är för det mesta lycklig. Jag har livet jag vill ha. 
Sen finns det såklart stunder som är lite bättre än andra. Sist jag reflekterade över att jag kände mig lycklig var i slutet på oktober förra året. 
Jag hade precis landat i Lissabon. 
Det var mycket varmare än jag trodde, runt 25 grader. Jag satt på en uteservering, beställde en jättegod fiskrätt. Hade kameran med mig och gick en promenad. 
Ljuset var perfekt och jag kände hur gott det gjorde mig att komma till en ny plats och få miljöombyte. 
Det gav mig fotolust som för mig kan gå väldigt mycket upp och ner.

Vad är du rädd för?
Tyvärr är jag rädd för ganska mycket. Jag är mörkrädd. Har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. 
Att behöva sova i ett mörkt rum med stängd dörr är inte kopp av te. Är rädd för att någon ska lägga någon form av droger i min väska när jag är ute och reser och jag slängs i fängelse. Ja, jag har sett Bangkok Hilton och kan inte tänka mig något värre. 
En annan rädsla jag har är döden. 
Jag ville inte dö. 
Tycker det känns så otroligt skrämmande. Kanske för att dö också för mig är att hamna i mörker.



Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jag har en tatuering jag vill göra på benet. Det är ett citat av George Costansa i Seinfeld. Jag älskar George, tycker han är otroligt underhållande. Citatet lyder: ”You know, if you take everything I’ve accomplished in my entire life, and condese it down into one day... it looks decent”

Hur är du som bilförare?
Gasa och bromsa. 

När blev du vuxen?
Bra fråga. Det är många saker i livet som har gjort mig vuxen. Jag minns att jag kände mig vuxen när jag var 19 år och fick mitt körkort. 
Då kände jag mig också fri. Andra saker som får mig att känna mig vuxen är när jag köper massa godis och äter hur mycket jag vill när jag vill. 
Eller när jag inte lämnar lägenheten på en hel dag för att jag fastnat i en serie. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Jag köpte en aprikosfärgad kappa en gång. Den var rätt dyr minns jag. 
Varje gång jag hade på mig den där kappan kände jag mig för flickigt söt, på ett dåligt sätt. 
Har alltid hatat den där kappan.



I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Cameron Diaz. Jag har alltid tyckt att hon är så full av liv och energi. Sprallig liksom. Så vill jag också vara. 
Tänker att i filmen om mitt liv kan man få försköna sig själv lite.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag är otålig. 
Om jag kommer på någonting vill jag att det ska ske på studs. 

Vad är din bild av total misär?
Misär, ett känsloladdat ord. Jag är rädd för att svara fel här. Men nu är det ju min bild ni vill ha. Min självupplevda misär var i San Francisco i USA. Att komma ut från vår varma, mysiga lägenhet i ett av de slummigare områdena i staden. 
Många hemlösa och mentalsjuka (ett mentalsjukhus hade stängt ner och alla hade släppts ut till sitt eget öde på gatorna) strövade runt på gatorna. 
Starkt påverkade hade de konversationer och bråk rakt ut i luften. 
Med någon som bara dom kunde se. Lukten av weed och urin fanns överallt. 
Det är inte så att jag inte visste att det är så i världen. 
Men det blev väldigt påtagligt just där. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Här finns mycket att säga. Överlag har jag lätt för att störa mig på människor. 
Jag ogillar när människor är ogenuina, bara pratar om sig själva, är snåla, ytliga och tillgjorda. Just tillgjorda människor är nog det jag ogillar mest. 
Det är så lätt att genomskåda på något vis. Och när man har gjort det blir den människan totalt ointressant.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag vill inte säga en specifik person. MEN jag beundrar människor som genomför och slutför saker. Många pratar bara om allt dom skulle vilja göra eller gnäller på olika sätt. 
Men det finns de som bara kör på, struntar i andras negativitet och får saker och ting gjorda. Startar framgångsrika företag, seglar jorden runt med tre barn, cyklar till Afrika och tillbaka. 
Dom människorna beundrar jag.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Trevlig. Om någon beskriver en annan människa som trevlig då vet man att hen är tråkig. Det finns så många andra ord att beskriva någon som t ex härlig, rolig, skojfrisk, ödmjuk, mysig, kreativ, smart osv. 
Men trevlig är lamt.

Vilken är din största fobi?
Jag har stark fobi för ormar eller kryp när det är många. 
En myra går bra men hundra myror ger mig panik.

Vad är din största rädsla?
Min största rädsla förutom att dö är att få skabb. 
Tänk att små djur lever under ditt skinn. PANIK!

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att jag inte har ett unikt utseende. 
Jag ser ut som en helt vanlig Svensson. 

Var skulle du helst av allt bo?
I Sverige finns inget annat alternativ än Malmö. Malmö är en underbar stad. Men jag vill gärna bo i flera städer i världen –New York, Tokyo, Paris och massa fler ställen :) 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Här finns det mycket. 
Jag uppskattar att vi alltid har så himla roligt ihop, att dom alltid finns där, att dom är spontana och alltid står på min sida. 

Hur skulle du vilja dö?
Jag vill dö när jag är väldigt gammal, är ute och reser, har haft en svinkul dag och bara somnar i en hängmatta (älskar hängmattor) i solen och inte vaknar igen.

Vad är din största extravagans?
Jag tycker att jag är värd att unna mig så mycket. Ska jag köpa mat från Spoonary ikväll? Ja, men det är jag värd. 
Det har varit en lång arbetsdag. 
Eller är jag värd en weekend till Rom, jo, jag har kämpat på bra med träningen det sista. Det går tydligen att hitta på vad som helst för att vara värd det mesta :) 

När ljuger du?
Jag ljuger faktiskt ganska ofta. Om jag är ute och tar en öl och någon överförfriskad kommer fram och ska prata. 
Då ljuger jag om vem jag är, var jag bor, jobbar med osv. 
Det kan faktiskt vara ganska roligt. Det är som att få vara någon annan för en kort stund.

Vilken är ditt favorityrke?
Att jobba som fotograf är mitt favorityrke. Sen har jag en hemlig dröm om att få vara serietecknare. 
Inte att teckna serier som Kalle Anka utan mer som Nina Hemmingsson. 
Svart humor i serieteckningsform. Det kanske jag borde göra nästa år :) 

Vad är ditt motto?
Motton överlag har en förmåga att bli klyschiga vilket i och för sig inte behöver betyda att dom inte stämmer. Mitt motto är att göra vad man drömmer om. 
Jag får ofta höra ”när ska du lugna ner dig”, ”var nöjd nån gång”. 
Var nöjd men nöj dig aldrig.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jag kan vara så extremt lat när jag är själv. Lämnar disken, äter i sängen, kollar serier hela dagar, beställer take away osv. 
Så najs.

Ångrar du något i livet?
Det finns ett talesätt som säger att man aldrig ska ångra sånt som man gjorde, bara det man inte gjorde. Det stämmer inte på mig. 
Jag ångrar att jag inte sa ifrån oftare, att jag stannade kvar för länge på platser, jobb i vänskapsrelationer när jag egentligen inte ville. 
Att jag lyssnade på andra istället för på mig själv. 


Vad gör du i jul?

Jag åker hem till mina föräldrar och firar jul med min familj. 
På annandagen åker jag med en kompis till Hong Kong och sen vidare till Filippinerna i en månad. 
Det ska bli underbart.

-------------------

Tack så mycket för hjälpen Erika
Alla bilder i den här luckan är tagna av Erika Weiland såklart.
Kolla in hennes hemsida också.

Imorgon klockan 06:00 kan du med lätthet slita upp lucka 2 i den här julkalender, du hänger väl med?

2 kommentarer:

Ingvar Andedrsson sa...

Så himla kul att du är tillbaka igen.
(även om det inte är en vanlig blogg)
tycker Ingvar

Tobias Sterner sa...

Vilken glad överraskning! Kul att det blir en kalender i år också!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden