fredag 2 december 2016

Lucka 2 med Stefan Berg

När du vaknar upp den 2/12 och river upp lucka 2 så sitter Stefan Berg där och rattar en båt.
Stefan är numer den enda fotografen som är anställd på Göteborgs-Posten i Göteborg.
Under mina egna år på Sydsvenskan så hade jag nästan alltid en GP-fotograf med mig på de resor jag gjorde, särskilt de sportrelaterade. Alltid trevliga och ödmjuka och med ungefär samma tänk som oss på Sydsvenskan.
Under många år var också GP Sveriges bästa bildtidning och något jag såg upp till. 
Jag fick också äran att vara där och föreläsa, eller berätta för fotograferna hur jag jobbar/tänker kring bildjournalistik.
Så visst är det ledsamt att Stefan är den enda som är kvar idag, men detta ska inte handla om just det. Detta ska handla om Stefan Berg.
Så låt oss istället slita upp lucka två.
Stefan Berg mina damer och herrar.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Nöjd är man väl aldrig. 
Skulle kunna vara jobbet från Lesbos, Grekland.


Berätta mer?
Vi på GP var väl inte först med att skildra flykten från Turkiet till den Grekiska övärlden. 
Vi träffade på en fin familj som stod vid en busshållplats som skulle vidare norrut i Europa på jakt efter trygghet och ett nytt liv. 
Tog kontakt med dom utanför flyktingslägret och följde dom tills dom skulle borda ett stort fartyg för vidare transport till Athen. Undrar fortfarande hur det gick för dom.

Stolt kan man vara även för den svenska kustbevakningens sätt att möta människor i nöd. Vitt skillnad mot den Grekiska.
Lite nöjd med vår satsning i Biskopsgården är jag.
Gängkriget går vidare och vår satsning en vecka där blev helt okey och det blev även en veckas spaning på drogverksamheten som driver allt detta vansinniga.





Foto: Stefan Berg/GP

Vad är din idé om fulländad lycka?
Ibland kan det vara att kroka en 10-kilos lax och släppa tillbaka den eller att barnbarnet verkar älska mig ibland.


Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Hu ja, i femtonårsåldern träffade jag på några killar från Husqvarna som bjöd mig på sprit i skogen utanför Liseberg. 
Jag vaknade upp typ fyra på morgonen utan att ha kommit in på Liseberg.

Vilken är din största fobi?
Inte så många, möjligtvis broar och parkeringshus som kan rasa ner i huvudet på en.

Vilken är din favoritsvordom?
Måste vara ”Björkdunge", det var svågern som lurade i sina barn att det är den värsta svordomen av alla.

Vad är din största rädsla?
Just nu är det att dö, min syster dog för några år sedan alltför ung, sådant är tungt.



Foto: Stefan Berg/GP


Vad ogillar du i din personlighet?
Har putsat bort det värsta hoppas jag med ålderns visdom. 
Var lite långsint ibland…

Vad är din bild av total misär?
Det finns alltför för mycket misär och alltför nära oss. Gör ont med alla tiggare, uteliggare och missbrukare. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Det klassiska, oärlighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ingen.



Foto: Stefan Berg/GP


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Det yttre, man blir matt av all utseendefixering, svullna läppar…och annat skit.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Kärlekshandtagen på sidorna. Borde träna mer.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Just idag måste det vara Trump eller det amerikanska folket, jag vet inte vilket.
Skall för övrigt snart åka över till Trumpland och ta reda på detta.

Vilken är din största motgång i livet?
Skilsmässan för drygt trettio år sedan.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Stephen King eller alla böcker som man lyckades köpa in på bokrean och känna sig rik.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Som huskatt, vi har tre stycken och dom har det bra…



Foto: Stefan Berg/GP

Var skulle du helst av allt bo?
Ute på öarna här på västkusten, fiska när man vill. 
Eller säg Skottland, där borde fisket vara bättre.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Överinseende med ens svagheter.

Hur skulle du vilja dö?
Knall o fall, fast inte just nu.



Foto: Stefan Berg/GP

Vad är din största extravagans?
Att dricka en Berg Reserve.

När ljuger du?
Ofta, fast med blinket i ögat.

Vilken är ditt favorityrke?
Det har jag alltid haft.



Foto: Stefan Berg/GP


Vad är ditt motto?
Kanske att aldrig vara nöjd.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jagar kroppshår.

Ångrar du något i livet?
Skulle köpt båt tidigare.

Tack så mycket för hjälpen Stefan
Hoppas du har det bra i USA och att du får en fin december.
Göteborgs Postens hemsida.

Imorgon när du vaknar vid 06:00 så finner du en fotograf i lucka 3 som är rädd för att vara ensam.
Håll utkik!



Foto: Stefan Berg/GP

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden