torsdag 12 december 2013

Lucka 12 med Stine Bidstrup



Redan förra året ville jag ha med Stine Bidstrup i kalendern.
Nu när du försiktigt öppnar lucka 12 så är det hon som hoppar fram.

Stine är grym som fotograf men är också en väldigt go människa och det här blir årets internationella bidrag.
Till vardags jobbar Stine på Jyllands-Posten i Köpenhamn.
Hon har suttit i svenska årets-bild juryn och där lärde jag känna henne.
Hennes man, Søren är också fotograf och prisades med en bild han tagit på just Stine i WPP.
Du ser den här.

Så med detta, fokusera och läs med respekt.
Stine Bistrup mina damer och herrar.

Du har (på bild) flugit runt hela världen med din man Sørens prisade bild i WPP.
Hur känns det?
Jeg vidste jo, ikke at Søren havde sendt billedet ind til WPP, så jeg blev meget overrasket, da en kollega ringede og fortalte mig at Søren havde vundet en anden pris.
Jeg vil sige, at fordi jeg selv er fotograf, så kan jeg jo godt se kvaliteten i billedet. 
Og derfor kan jeg også godt sætte mig ud over at det er mig selv på billedet - ovenikøbet I en meget lidt falterende situtation. 
At mange kan genkende situtionen fra deres eget liv, synes jeg giver billedet  en kvalitet.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Berätta mer. 
Hverdags fotografiet og de helt almindelige mennesker, er de billeder jeg allerbedst kan li´. Det behøver ikke at være noget vildt og voldsomt – bare det helt almindelige. I juni fulgte jeg Freya på 18 år, de dage hun blev student. Det var helt tradionelt, og meget forudsigeligt, for studenterfesterne er jo som de plejer at være – alligevel er der mulighed for at lave gode billeder. 
Dagene er fyldt med fest og glæde, og samtidig vemod over den vilde gymanasietid er slut, og klassen nu spredes for alle vinde. 
Jeg tror, jeg vil prove igen til næste år.


Appleby Horse Fair er stedet hvor titusinder af travellers fra hele England i sidste weekend var samlet for at handle, hygge, drikke igennem og finde kærester.
Travellers (rejsende) er fællesbetegnelsen for Storbritanniens cirka 300.000 nomader, som er fordelt i to hovedgrupper med forskellig baggrund og kultur: Romaerne og de irske travellers.

Foto: Stine Bidstrup

 Svømmer Rikke Møller Pedersen.
                                                                                                                                Foto: Stine Bidstrup


  
Vad är din idé om fulländad lycka?  
Min søn Ville på 2 år, min mand og mine 3 bonusbørn Clara, Olivia og Elliott og min resten af familie. 
Bare det at have tid til at være sammen uden nogen planer. 
Min veninde Marie beskrev det ret godt for næsten 14 år siden, da vi gik på journalisthøjskolen I Århus og hendes kæreste boede I København. “Jeg savner, at han bare sidder I den anden ende af sofaen og bare kigger på mig, mens jeg laver lektier.

Vad är din största rädsla?
At stå i en situation uden mulighed for at handle.

Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg er dårlig til at sige nej og til at prioriterer min tid – men til gengæld lidt for god til at komme for sent.

Isbjørnene Noel og Ivan på besøg i det nye isbjørneanlæg den Arktikse Ring i København Zoo.                                                                                                                              
                                                                                                                               Foto: Stine Bidstrup



Vad är din bild av total misär?
At vi i en overskudsverden som den vi lever i, ikke formår at hjælpe de svageste. 
Især situatiationen I Syrien giver mig virkelig ondt i maven.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Selvoptagethed.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg synes det er svært at pege på en enkelt person, men jeg har utrolig stor respect for folk, der efter 40 år på arbejdsmarkedet, stadig synes det er sjovt at møde på arbejde. Jeg har indtil flere kollegaer, der er et bevis på dette, og det endda, selvom avisbranchen er hård.

                                                                                                                              Foto: Stine Bidstrup


Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Muligheden for at være online hvor som helst og når som helst. Alle de mobile gadgets trækker så meget nærvær ud af hverdagen , og stjæler enormt meget tid.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mormor-arme

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jamen, jeg kan jo ikke forestille mig noget andet end at være min søns mor.

Var skulle du helst av allt bo?
Hvor jeg bor nu… I en lejlighed på Frederiksberg, 5 minutter på cykel fra København centrum. Jeg drømmer ikke om hus og mere plads, men jeg kunne godt drømme om en altan eller en kolonihave.

Appleby Horse Fair er stedet hvor titusinder af travellers fra hele England i sidste weekend var samlet for at handle, hygge, drikke igennem og finde kærester.
Travellers (rejsende) er fællesbetegnelsen for Storbritanniens cirka 300.000 nomader, som er fordelt i to hovedgrupper med forskellig baggrund og kultur: Romaerne og de irske travellers.
                                                                                                                              Foto: Stine Bidstrup


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor og loyalitet.

Hur skulle du vilja dö?
De tanker vil jeg helst ikke forholde mig tilJ
I hvert fald meget nødigt på Jyllands-Posten.

Vad är din största extravagans?
En weekend uden planer, sushi og karbad.

När ljuger du?
Måske alleroftest for mig selv, når jeg mener, at jeg lige kan nå det hele.

Vidste du at , der i 2012 blev født 57.916 børn i Danmark, heraf langt de fleste på regionernes 26 fødesteder.
Torsdag den 31.10.2013 den  blev Rikke Holmbom og Thomas Frederiksen forældre til lille Edith ved planlagt kejsersnit på Rigshospitalet 14 dage før den egentlige termin.
Edith vejede 3168 g og var 50 cm lang, og begyndte til alles store overraskelse, at sutte på sin mors bryst, mens Rikke stadig lå på operationsbordet.
                                                                                                                               Foto: Stine Bidstrup


Vilken är ditt favoritjobb?
Reportage, repotage, reportage!
Jeg elsker variationen I mit job, og at dagene sjælent er ens.

Vad är ditt motto?
Prøv at vær tilstede i nuet – det prøver jeg i hvert fald at minde mig selv om en gang i mellem.

Tack så mycket för hjälpen och ha en riktigt fin jul och ett gott nytt år till dig och dina killar.

De fire brødre Thomas, Martin, Anders og Jonathan Lawaetz har allerede kvalificeret sig til VM i Ironman på Hawaii. 
Fra Venstre Martin, Thomas, Jonathan og Anders.
                                                                                                                              Foto: Stine Bidstrup


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden