måndag 3 december 2012

Lucka 3 med Emil Malmborg


I lucka 3 hittar vi ingen mindre än Emil Malmborg.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja absolut. 
Jag blev under året uppsagd från Bildbyrån så det har varit lite upp och ner med allt. 
Framförallt har jag inte riktigt kunnat samla på mig grejor som jag är så nöjd med. 
Men en sak hann jag lägga ner tid och kraft på. 
Jag var i Kazakstan på Bandy-VM och tog semester några dagar och bodde med en jägarfamilj som jagar med örn.

Berätta mer?
Kazakstan, Mongoliet och Kina är de länder, den region av världen där man fortfarande jagar på detta sätt. 
Där man tränar upp sin örn att fånga bytet.
I Kazakstan har man en 5000 årig traditionen av detta och arvet har gått från far till son genom historien.
Ganska unikt och en otroligt rolig upplevelse. 
När man dessutom blir nöjd med jobbet känns det ju kul. 
Att se en örn fånga en räv var också något man inte sett förut.

Foto: Emil Malmborg

Vad är din idé om fulländad lycka?
De gånger jag känt något som kan liknas vid fulländad lycka har varit få och totalt olika. Men det är ju alltid någon typ av framgång inblandad och det som varit gemensamt förutom glädje har varit att jag känt mig så otroligt lätt i kroppen och så fullständigt fri från tankar på något annat än den totala lyckan. Det har varit allt från den där kyssen, utbildningen man kom in på, tävlingen man vann, fotoprojektet som gick i hamn eller när Ravelli tog straffen 94.
Men egentligen kan jag varje dag känna en otrolig lycka, i alla fall för en kort stund. 
Det räcker att jag tittar på mina barn och tänker på hur fina dom är så fylls kroppen av en otrolig stolthet. 
Det funkar bäst när dom sover :)

Vad är din största rädsla?
Jag går nog sällan runt och är rädd. 
Jag tänker sällan på värsta tänkbara scenario. 
Men inget får hända mina barn, den tanken vågar jag inte tänka.

Vad föraktar du i din personlighet?
Oj, det är ganska mycket som jag gärna skulle vilja vara bättre på. Tänka positivare, gnälla mindre på onödiga saker och ha ett aktivare liv där jag får grejor gjort på en gång.



Foto: Emil Malmborg

Vad är din bild av total misär?
Om man saknar eller inte har ordentlig tillgång till några av de behov som vi som människor har för vår överlevnad. 
Värme, mat, vatten, tak över huvudet, kläder och närhet till någon som älskar en. 
Många av dom som saknar något av detta har ju tyvärr också kanske ett missbruk, en hård barndom, en depression eller allt på en gång.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Föraktar är ett hårt ord men jag gillar inte attityd. 
Jag har svårt med, framförallt, män som bröstar sig och som måste visa världen hur hårda och tuffa dom är. 
Vi behöver uppfostra våra barn att vara varma och mjuka. 
De behöver få ett gott självförtroende, där de är trygga i sig själv och den dom är. 
Då behöver man inte tala för andra hur mycket man kan eller hur cool man är. 
Se hellre din omgivning och ge dom som behöver det, en klapp på axeln. 
Min pappa pratar med sina elever om plus- och minusmänniskor. 
När man dyker upp i skolan eller på arbetsplatsen så ska ens kollegor säga ”härligt där kommer Dareberg”.
Då är man en plusmänniska.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Den frågan hade varit enkel för lite mer än två år sedan. 
Då levde fortfarande min farfar. 
Han var en fin människa, den bäste. 
Men levande...jag beundrar ingen särskild men det finns många jag tycker är bra människor med egenskaper jag gärna skulle vilja ha. Min tjej, min familj och mina närmsta vänner har mycket av det jag värdesätter.

Vilken är din största extravaganza?
Jag är en obotlig samlare. En kompis till mig som är psykolog sa att jag har analkaraktär. 
Att jag fastnat i den anala fasen som man går genom som 2 åring. Den där separationsångesten är så stark att man vinkar hejdå till sitt bajs. 
Jag trodde att jag hade lämnat den fasen men det verkar tyvärr inte så.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Tanken på att det finns ett liv efter döden Att vi inte bara blir jord när vi dör. Som om något av just dig skulle vara kvar för att just du är unik eller har någon som helst betydelse. Hur viktiga tror vi att vi är i ett universum som är oändligt. 
Där dinosaurierna ägde vår värld i 165 miljoner år och jorden bildades för 4,54 miljarder år sedan (jag googlade den informationen)

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag är lite rädd att om man gnäller på något man inte gillar så kommer alla bara se den bristen sen. 
Lite som Kisse-Siv som kissade ut från sitt fönster när hon var 10 år och sedan fick heta därefter.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Föraktar är som sagt ett för hårt ord men jag har inte mycket över för människor som jobbar för att öka klassklyftorna, som ser till att gynna de som redan har. 
Men vill du ha ett namn på en person som gjort vår värld till en sämre plats så är George W Bush ett bra och relativt aktuellt namn.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Brad Pitt kanske, han är rätt snygg och jag skulle gärna jobba med film. Eller en ung och drogfri Jimi Hendrix, coolare kan man väl inte bli. Emile Zola kanske, han kunde verkligen skriva. Scarlett Johanssons pojkvän borde ju ha det rätt bra. Varför inte som Gaston, han tar livet som det kommer. Han Solo, snacka om hjälte. Juanjo Guarnido, vilken mästare med pennan eller Ernst Hugo Järegård, kan man bli bättre. En ung Mohammed Ali, fantastiskt, Dalai Lama, så klok, min farfar såklart, så positiv och god. 
Eller tänk att återfödas som Glenn Strömberg. 
Jag gillar Glenn Strömberg. 
Men vem gillar inte Glenn Strömberg. 
Jag har träffat Glenn Strömberg, jag gillade honom.
Eller så testar man på att komma tillbaka som tjej. 
Tjejer är ju väldigt bra på alla sätt. Om alla människor var lika goda, varma, mjuka och omhändertagande som tjejer är så hade vi väl redan levt i paradiset. 
Inga krig, inget våld, mindre kriminalitet, mindre av allt dumt helt enkelt.

Var skulle du helst av allt bo?
Malmö. 
Men jag gillar Paris och Torna Hällestad också.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Det är nog något som är svårt att sätta ord på. 
Man klickar och när man gör det så trivs man tillsammans. Man kan vara sig själv och vara totalt avslappnad.
Jag gillar när det är enkelt, prestigelöst, lekfullt, sen är det ju kul att skratta som fan och våga släppa tanken på vad andra ska tycka..

Hur skulle du vilja dö?
Som en gammal men frisk gubbe med min stora familj hos mig. Min farsa säger att när han dör så vill han gärna blir uppstoppad och sitta i vår soffa. 
Min svärmor vill bli begravd under en stor sten där det ska stå: Här får barn klättra. 
Själv tänker jag mig mitt kistlock fullt med gummigubbar istället för blommor. När man går fram till kistan tar man en gubbe istället för att lägga en blomma. 
Sen ställer man den i sin hylla där hemma och då man tittar på den så tänker man på mig. 
Då kommer jag att stå där som Doctor Snuggles eller som Fantomen. 

När ljuger du?
När jag inte vill såra någon. 
Vita lögner är ibland bra lögner tror jag.


Foto: Emil Malmborg


Tack så mycket för hjälpen, se nu till att ha en fröjdefull jul när det är dags.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Världens bästa vuxenkalender. Ser fram emot fler luckor

Lars D sa...

Tack, det kommer fler.
Jag lovar.


/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden