lördag 1 december 2012

Lucka 1 med Casper Hedberg








Först ut i den här julkalendern är Casper Hedberg.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
I januari var jag i Afghanistan tillsammans med reportern Göran Engström och gjorde bland annat ett reportage om den extrema hästsporten Buzkashi. Det är verkligen inte ofta nu för tiden som jag fylls av den där känslan av att ha ett ”flow” när jag fotograferar. 
Men då fick jag uppleva lite av den euforin!

Berätta mer?
Jag gillar verkligen hästar och hade sett bilder på sporten Buzkashi och kände att ”detta måste jag göra”. Kortfattat går det ut på att män till häst (ja, tyvärr är det bara män som utövar denna sport) ska få tag i ett kalvkadaver, ta med sig detta, runda en påle och sedan släppa det i en cirkel. Det kan vara runt 100 hästar och ryttare som deltar och alla jagar samma kadaver. Det är utan tvekan den tuffaste sport jag beskådat! Varken ryttare eller häst får ha ett uns av rädsla och det är ett rent under att ingen skadades allvarligare än vad som skedde under de matcherna jag såg. Men sporten är också en utmaning att fotografera. Hästarna rör sig över ett stort fält och ofta uppstår stora klungor när alla samlas kring kadavret. Då är det bara i klungans epicentrum som det är ”action” och där är det ju ganska svårt att befinna sig om man vill komma där ifrån med livet i behåll. Flera gånger fick jag fly undan ett anstormande fält av hästar som var på väg rakt emot mig. Senaste tidning som hörde av sig och ville publicera var National Geographic!

Foto: Casper Hedberg

Vad är din idé om fulländad lycka?
Med risk för att låta som en Kaj Pollack, men när man lyckas vara i nuet och känner sig fullständigt till freds med det.

Vad är din största rädsla?
Att vara för passiv. Att drabbas av känslan ”jag kunde gjort mer”.

Vad föraktar du i din personlighet?
Förakta kanske är att ta i, men jag skulle önska att jag ibland hade lite mer driv och inte var så bekväm av mig. Tänk vad mycket mer jag skulle få gjort då!

Foto: Casper Hedberg

Vad är din bild av total misär?
Utanförskap i alla dess former. Det kvittar om det rör sig om ekonomisk utanförskap eller mobbing, känslan av att inte höra till knäcker vem som helst.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Snålhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag håller mig egentligen inte med någon husgud men om jag tvingar mig till ett svar så fuskar jag och svarar två. Yngwie Malmsteen och Peps Persson. Yngwie är ett unikum både som musiker och person och hans motto ”more is more” är befriande. Oavsett vad man tycker om hans musik så måste man beundra en sådan som Yngwie som så konsekvent gör sin egen grej. Peps är ett geni. Om jag skulle behöva välja sällskap på en öde ö tror jag att Peps och ett munspel skulle svara för stor underhållning.

Vilken är din största extravaganza?
Många kanske skulle kalla mitt ägande av travhästar för en extravagans. För mig är det en förutsättning till ett värdigt liv.

Foto: Casper Hedberg

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Förmågan att känna empati, för trots den verkar vi inte så bra på att se och förstå varandra.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag kanske inte svarar helt ärligt om jag säger mitt krulliga hår, för jag har ju lärt mig att tycka om det. Men så här i mösstider så är det hemskt opraktiskt. Jag kan bara inte ha mössa! Effekten blir en hemsk frisyr som jag tvingas leva med resten av den dagen, därför fryser jag hellre än använder mössa. Och samma sak gäller hjälm. Jag skulle faktiskt vilja använda en cykelhjälm, men den skulle ha samma förödande effekt på min frisyr som en mössa, och då skulle cykeln stanna hemma i stället (i stället) för att användas och då får jag inte min dagliga motion och då skulle jag bli onödigt tjock. 
Ett riktigt dilemma det där…

Vilken levande människa föraktar du mest?
Att svara Marcus Birro är väl alldeles för uppenbart och jag misstänker att alla andra i den här kalendern kommer svara just honom. Men jag säger Marcus Birro i alla fall.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Hmmm, kanske Göran Greider? Tänk om man alltid vara så smart, klarsynt och rätt i sina idéer.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag tror nog att jag kommer vara Stockholm trogen ganska länge, det är ju världens vackraste stad! Men visst vore det kul att prova på att bo någon annanstans. Till exempel New York eller Nairobi eller någon annanstans i världen, möjligheterna är ju ganska många som bekant.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de svarar på sms och telefonsamtal, vilket faktiskt händer ibland.

Hur skulle du vilja dö?
Inget jag direkt tänker så mycket på men någon sorts martyrdöd så klart. Men först vill jag leva länge. För att citera PO Enquist: ”Vi ska alla dö en dag, men alla andra dagar ska vi leva.”

När ljuger du?
Sällan, och aldrig med ont uppsåt.

Foto: Casper Hedberg 

Tack så mycket Casper för hjälpen med frågorna.
Se till att ha en fröjdefull jul. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt det ska bli Lasse att få följa denna julkalender, jättekul! //jenny:)

Lars D sa...

Tack Jenny.
Det är roligt att göra dom.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden