söndag 24 december 2017

Lucka 24 med Joachim Ladefoged


Nu är vi framme vid julaftons morgon och årets sista lucka.
I den döljer det sig ingen mindre än Joachim Ladefoged.
Ännu en otroligt duktig fotograf och dessutom en fin kille. 
Han var med och startade bildgruppen VII. När dem hade en föreläsningsdag, eller om det var en helg i London för länge sedan var jag där. 
Joachim var bäst av allihop, ödmjuk och pedagogisk i sin föreläsning där han började från början och slutade såklart där han var just då. 
Han rundade av med sitt Mirror-projekt som var helt fantastiskt och den där filmen han visade slog oss alla med häpnad.
Jag har alltid gillat Joachim och skulle nog ranka honom som en av de allra bästa.
Det var en ära att ibland få sitta bredvid honom på MPC under OS i Aten (2004) och kolla vad han hade hittat på under dagen.
Alltid något helt annat, något nytt och som jag sökt efter de där bilderna i efterhand men inte lyckats.
Du förstår att det är stort för mig att få med honom också i den här julkalendern och att han får bli årets tomte på självaste julafton är väl rimligt, eller hur?
Idag jobbar Joachim på Jyllands-Posten i Århus.

Med stolthet och glädje önskar jag er alla en riktigt GOD JUL och vilken start på julafton, eller hur?

Joachim Ladefoged mina damer och herrar!

---------

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Ja heldigvis har jeg været så heldig, at komme på et par spændene opgaver i år. 

Berätta mer? 
Jeg var på Philippinerne for a lave en opgave om bla. børn der vokser op uden deres forældre som arbejder i udlandet, og der fik jeg så også tid til at lave præsidents Dutertes war on drugs, men der har også været en anden tur til Ghana hvor jeg lavede en historie om boksning som en vej ud af fattigdom. Det blev da også til et par fine opgaver i Danmark bla. en Dragrace festival og et borgermøde om de nye F-35 fly som larmer dobbelt så meget som de gamle F-16 de aflyse. 
De første opgaver var historier jeg selv tog initiativ til og det har været kendetegne for alle mine år som fotograf, at de bedste historier oftest er dem hvor jeg selv tænker at det kunne være en god historie.




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Ambitiøs fotograferende glad familie far.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Træner du stadigvæk lige så meget som du plejer?  

När var du riktigt lycklig senast?
Sidste måned, da min datters U10 pigefodboldhold som jeg træner, vandt et fodboldstævne i Århus. 
Se de piger glade og hæve en fin pokal var stort ;-) 




Vad är du rädd för?
Sygdom.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
En pinup af min hustru, vil passe godt på den højre arm.

Hur är du som bilförare?
Jeg vil sige god og kun lidt utålmodig.

När blev du vuxen?
Da jeg som 31 årig fik mit første barn.

Vilket är ditt sämsta köp?
Min forrige bil, en Toyota, den var alt for kedelig.




I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Aaa skal vi ikke sige Ryan Gosling :-)

Vad ogillar du i din personlighet?
At have svært ved at tilgive folk der har såret mig. 

Vad är din bild av total misär?
Ikke at give det en chance, ikke at prøve eller kæmpe for noget.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Nærighed og dovenskab.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg beundre min hustru hver dag.

Vilken är din största fobi?
Jag har faktiskt ingen fobi. *Jinx Jinx*




Vad är din största rädsla?
At der skal ske mine nærmeste noget.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min hage.

Var skulle du helst av allt bo?
I Danmark, hvor jeg bor i dag, men måske med en lille lejlighed på Manhatten ved siden af.

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Vores Empati, som jeg føler vi i den grad mangler lige for tiden, med #meetoo og en vis Twitter galning i USA.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deres venskab.

Hur skulle du vilja dö?
Hjemme omgivet af mine børn, børnebørn og oldebørn og med et smil på læben.




Vad är din största extravagans?
At bo lækkert når vi holder sommerferie i Sydfrankrig.

När ljuger du?
Jeg lyver da aldrig……...

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf (når opgaverne er gode)

Vad är ditt motto?
At hvis du virkelig vil noget og arbejder for det så lykkes det faktisk ret ofte. 




Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Ha ha, spiller spil på min iphone, og måske liiiige tager en middagslur på sofaen. 

Ångrar du något i livet?
Nej egentligt ikke, men måske lidt at jeg aldrig nåede at bo i New York inden vi fik børn.

Vad gör du i jul?
Være sammen med min dejlige famile, slappe af , sørge for ikke at blive for tyk, og køre nogle lange cykelture med mine venner.

---------

Tack så mycket Joachim för hjälpen och cykla försiktigt.
Bilderna till det här inlägget är såklart tagna av Joachim och du finner hans hemsida här.

Tack också till dig som följt årets kalender, nu är alla fotografer samlade till höger på den här bloggen.
Alla års luckor ligger där, gå in och hitta dina favoriter.

Följ mig gärna på Youtube och Instagram är du snäll.
Min egen hemsida finner du här om du skulle vilja kolla lite på den också.

God Jul & Gott Nytt år!

/LarsD



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden