torsdag 28 juni 2012

Sommarplåtis: Åsa Sjöström


Foto: Knut Egil Wang

En av mina fina kollegor här på Sydsvenskan , Åsa Sjöström händer det alltid mycket runt. 
På bilden står Åsa bredvid sin vän Elin Berge. Åsa jobbar här hos oss på Sydsvenskan till vardags men är också med i bildbyrån Moment som du säkert vet precis gjort en resa genom Norden. 
Du läser om det här och har säkert redan följt dom på deras blogg under resans gång.

Jag kan inte låta bli att vara lite avundsjuk på den där gruppen ändå och jag blir glad när Åsa tar tjänstledig och sticker iväg och gör sina egna grejer. 
Det kan vara till Afrika men även runt Jämtland och Värmland alltså.
Åsa har under det här halvåret också tagit emot två (2) priser i Årets Bild som delades ut här i Malmö i mars. 
Jag har såklart bloggat om det tidigare i våras och hon har också fått ett hedersomnämnande i Röda Korsets journalistpris.
Du missade säkert inte att hon dessutom sålde en av hennes balettbilder på Bukowskis under våren.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret? 
Senaste halvåret har gått lite på halvfart, det var en tung och inspirationslös start på 2012. Vi tappade två fina kollegor, Karl Melander och Johan Bävman. Det har varit lite svårt att hitta tillbaka till den glädje vi hade när du var chef. Nu är det mycket tid som läggs på diskussioner kring hur vi ska lösa vår arbetssituation på bästa sätt utan att sänka nivån och det är svårt. Tiden finns inte riktigt. 
Inspirationen och gnistan har börjat komma tillbaka lite och jag har försökt att göra ett par grejer under våren. 
När tiden räcker till. För en gång skull utan att ge mig in i tunga dokumentära skildringar, för det hade jag nog inte mäktat med rent känslomässigt. 

Berätta mer är du snäll? 
"Elvis lever". 
Jag fotograferar människor som fullkomligt älskar Elvis Presley och samlar på allt som har med Elvis att göra. Elvis är en så stor ikon att han blir lite som en Gud. För många blir han en person att se upp till och dyrka såpass mycket att det stärker och engagerar människor och får dem att må bättre. En del av de jag träffar tror att Elvis fortfarande lever. Och vad vet jag?  


Gunnevi midsommardans, Värmland. Scandinavian Moments.               Foto: Åsa Sjöström/Moment

Har du något sommarprojekt på gång?

Yes! 
Scandinavian Moments är ett gemensamt projekt tillsammans med mina kollegor på Moment. Vi är tio fotografer som gör en gemensam roadtrip med tåg genom Skandinavien och fotograferar ganska oplanerat men med ett tema som vi själva valt. Jag har fokuserat på Fika-kulturen och Rockabillys men det senare insåg jag tidigt att det skulle bli svårt på en sådan intensiv resa. Så stora fokuset låg på Fika´t. Fika kulturen är för oss i Sverige ett väldigt unikt men vanligt sätt att umgås, du kan hitta fikande människor överallt och runt fikabordet skapas historier, skvaller och även gemenskap. Du kan också fika på egen hand men det är inte under samma utsträckning. 
Vi ursäktar oss dessutom gärna om man inte har något att bjuda på till kaffet. 

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Jag hoppas det! Jag vet faktiskt inte ännu, men jag skickade iväg 25 rullar film igår så får hoppas att jag blir glad när luppen kommer fram och jag kollar igenom materialet. 
Det kan ju bli katastrof… Jag är lite ovan med film och litar inte riktigt på att mina ögon ställer skarpt. 







Fikastund på Vildmarkscafét i Åsarna. Scandinavian Moments.               Foto: Åsa Sjöström/Moment

Ni i Moment skulle välja in någon ny medlem, är det klart än?
Nej, vi har fått in en hel del ansökningar, men vem det blir är inte bestämt i nuläget. Vi har haft full fokus på Scandinavian Moments. 

Ska du ha någon semester i sommar?
Ja. Kameran åker med på semestern, både Rolleiflexen och min slitna Canon.







Munkhätteskolan, Malmö.                                                                  Foto: Åsa Sjöström/Sydsvenskan

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Mmm, det känns lite som höst i luften just nu, men jag har två veckor kvar på jobbet och hoppas på bättre väder. 
De ljusa sommarnätterna är fantastiska för fotografi, så det är klart jag får ångest för det annalkande mörkret.

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Jag får främst min inspiration genom kollegor, familj, vardagliga möten, fotoböcker och utställningar. 
Resan genom Skandinavien tillsammans med Elin Berge och Knut Egil Wang var fantastiskt inspirerande och lärorikt. Jag trodde inte det skulle vara så roligt att jobba med andra fotografer kring mig på detta sätt. Vi är ju lite av ensamvargar, men det gick förvånansvärt bra.

Ska du till Perpignan?
Jag skulle vilja åka, men vi får se. 
Ska du?
Vet inte ännu, vi får se. Tack Åsa för hjälpen och vi ses ju på bildredaktionen när som helst.
Kul. 
Det är en ära.


Newroz Ötunc, grundare av organisationen Tänk Om.                     Foto: Åsa Sjöström/Sydsvenskan


2 kommentarer:

Åsa Sjöström sa...

Tack Lasse! Vad fint du skriver om mig, det är en ära att få jobba med dig med ska du veta! Kram

Lars D sa...

Tack vännen:-)
Kram

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden