fredag 22 december 2017

Lucka 22 med Urban Andersson



I lucka 22 finner du ingen mindre än Urban Andersson.
Det är en kille som varit med ett tag i fotografbranschen och det Urban gjort under sina år som fotograf skulle kräva en bok att berätta, så jag går inte in på det.
Det är för mycket.
När jag kom till Aftonbladet som ung sommarvikarie 1991 var han redan veteran på stället och bara en av många som jag såg upp till.
Jag köpte lika skor och klocka som Urban, jag tänkte att det är nog rätt väg att gå.
Klockan har jag kvar men jag har bytt ut skorna faktiskt men bevisligen är det ingen dålig klocka. 
Han bytte ut sin efter Irak-kriget som jag minns det, men det är en annan historia.
Nu kör vi tycker jag, med stolthet i rösten alltså.

Urban Andersson!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Mina bilder från attentatet på Drottninggatan den 7:e april.



Berätta mer?
Tror faktiskt att rutinen och lugnet gav resultat denna gång.
Det var helt hysteriskt på redaktionen. 
Jag kollade på bildredaktören, gjorde en gest att jag var på väg ut. Han nickade. 
Jag sprang inte, utan gick i snabb takt. 
Man måste ju kunna hålla kamerorna still utan att skaka när man är framme.
Hade sju, åtta minuter på mig innan jag blev utslängd från området.
Det blev framförallt bilden på läkaren Joakim Nordahl som kryssar mellan två kroppar på Drottninggatan.
Sedan lyckade jag och reportern Staffan Lindberg som enda team ta oss in i Uzbekistan.
Där hittade vi terroristmisstänkte Rakhmat Akilovs bror Olim i en förort till staden Samarkand. 
Det var en arbetsseger.
Staffan och jag spånar ofta jobb ihop.  Vi har nu varit i Kongo två gånger under hösten;
Första gången för att berätta historien om mordet på den svenska FN-arbetaren Zaida Catalan.
Andra gången för att skildra gruvbrytningen av kobolt. 
Över 60% av världens kobolt kommer från Kongo och används i våra mobiltelefonbatterier och även i batterierna i el-bilarna som t.ex. Tesla. 



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Generös, envis kille med några kilo för mycket i sina bästa år ...

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hur kan du stå ut med att se allt elände.

När var du riktigt lycklig senast?
När det går bra för mina barn Lisa (gårdagens lucka) och Simon.

Vad är du rädd för?
Fuck cancer! 
Allt för många i min omgivning har drabbats på senare tid.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Min blodgrupp, A+, borde ha gjort det för länge sedan.



Hur är du som bilförare?
Kör på tok för sportigt. Chansar dock aldrig.
En del reportrar anser fortfarande att fotograferna är chaufförer.
Sådan himla tur då, att jag har en gammal taxibehörighet sedan studietiden.

När blev du vuxen?
Jobbar fortfarande på det. 
Har ett stort leksinne fortfarande.

Vilket är ditt sämsta köp?
Quad elektrostat-högtalare. 
Fantastiskt ljud, extremt dyra, men känsliga för allt och går sönder hela tiden.
Tillbringade lika lång tid på verkstad som i hemmet. 
Sålda som tur är.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Dan Ekborg. 
Han har koll, vi har känt varandra sedan högstadiet och det är ju ett tag sedan.



Vad ogillar du i din personlighet?
Kan bli så jävla förbannad, har dock blivit lugnare med åldern.

Vad är din bild av total misär?
Det finns mycket.
Men uppställningsplatserna med romska husvagnar runt Stockholm är ett kusligt exempel.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Lismande. 
Kollade ordboken; 
Lisma; smickra, försöka ställa sig in: uppträda inställsamt t.ex. mot en överordnad i syfte att vinna personliga fördelar.
Finns för många sådana personer i omgivningarna tyvärr.



Vilken levande människa beundrar du mest?
Bomme, han borrar i hjärnor på Karolinska. De flesta blir friska eller bättre. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Letade länge efter ett bra svar. Etnicitet.

Vilken är din största fobi?
Folk som tuggar med öppen mun när dom äter. 

Vad är din största rädsla?
Att mina barn ska råka illa ut eller drabbas av något elände.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Den dyra och skyddande fettvävnaden.

Var skulle du helst av allt bo?
Under perioden mars till oktober, på ön Lilla Strängen i stockholms skärgård.
Övriga året på Grenadinerna i Västindien. Älskar havet.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet, även om den inte alltid är så kul att höra sanningen.

Hur skulle du vilja dö?
Som Anders Gernandt. (googla)

Vad är din största extravagans?
Båtbränsle, älskar skärgården.

När ljuger du?
Vid vilken gränskontroll som helst.



Vilken är ditt favorityrke?
Läkare, ett otroligt viktigt jobb.

Vad är ditt motto?
Vill du göra något speciellt -vänta inte, gör det så fort du har möjlighet. 
Våra dagar är räknade.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Sväljer en hel "Guld Nougat" på tio sekunder.

Ångrar du något i livet?
Borde ha tagit en paus efter gymnasiet och funderat över vad jag egentligen ville göra.

Vad gör du i jul?
Troligen en "Tomten är far till nästan alla barnen"-föreställning, på ön Lilla Strängen med bastu, badtunna och en massa traditionell julmat.

Tack  mycket för hjälpen Urban. Alla bilderna är såklart tagna av honom.

Imorgon klockan 06:00 är det dags för den näst sista luckan i den här julkalendern.
Pallar du två fotografer till? 
Två ytterligare pärlor på den fotografiska stjärnhimlen.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden