torsdag 28 juni 2012

Sommarplåtis: Kicki Nilsson



Kicki Nilsson jobbar på NA i Örebro. (Det är Kicki till höger.)
Jag och Kicki träffades första gången i Kalmar på Fojo. 
Jag var gästföreläsare där och då fick jag chansen att lära känna Kicki lite. 
Kicki är en väldigt duktig fotograf och full med energi som lätt smittar av sig med sitt sätt att vara.
Nu har halva året av 2012 gått.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Mest intressanta jobbet har varit en serie om asylsökanden i Örebro län.
Vi försökte att i text OCH bild visa hur man lever och bor som asylsökande.
Ett jobb som jag själv kom med idéen till och fick utföra tillsammans två duktiga journalister.
Annars har första halvan av 2012 varit lite sådär. Vi fick i januari info om att ca 100 pers ska bort inom Promedia. Sedan dess har vi gått o väntat på besked om vilka, hur o varför utan att få några svar. Nu vet vi att ca 25 st ska bort på NA men mera info kommer efter sommaren.
Svårt o hålla humör och arbetsglädje uppe under tiden.

Berätta mer är du snäll?
Som vanligt har jag gjort rätt många sportjobb. Tyvärr mer "bevakning" än reportage som jag föredrar.
Och eftersom vi har sparbeting här på NA blev/blir det tyvärr inga resor till tex fotbolls EM eller till OS i London.
Låter bitter så jag får väl slänga in vi på fotoavdelningen ändå har en rätt skön stämning. 

Garvar en hel del ihop och hjälps åt för att få hyfsade förutsättningar att göra bra jobb.
Rent privat har jag joggat 1,5 mil om dagen, styrketränat en del  och käkat galet många chokladkakor. Även testat att göra egen sushi (blev 130 bitar)

Va!? 1,5 mil. Jag har försökt få till en mil om dagen i några månader nu och känner mig duktig med det. Sushi är ju gott och min favorit, men 130 bitar...





Foto: Kicki Nilsson/NA

Har du något sommarprojekt på gång?
Faktiskt inte, möjligen är jag duktigare än normalt på att ta med mig kameran och plåta kalas, fester, födelsedagar och bröllop...
Kan vara dåligt samvete som fått mig till detta.

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Enligt släkt och vänner är jag otroligt duktig :o)

Ska du ha någon semester i sommar?
Jepp, kör sista passet idag. Ledig i en månad.





Foto: Kicki Nilsson/NA

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Nej inte alls, gillar inte hårt ljus och dessutom finns det många chanser kvar till fina sommarnätter än. Eller?

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Både och...
Eftersom nyhetspulsen går ner så gör vi många "enkla" och snabba jobb som fyller men som egentligen inte har nått större innehåll.
Däremot är det alltid kul att det kommer duktiga, peppade sommarvikarier med nya ideer o infallsvinklar.
I sommarlunken kan det finnas bra läge att ta lite plats och möjligheten finnas att få göra iaf ett lite mer tidskrävande bildjobb.

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Försöker träffa och framförallt lyssna på människor jag möter i alla olika sammanhang.
Kollar på andra fotografers bilder och naturligtvis kollar din blogg :o)

Haha, tack för det:-) Nu ska du få inspirera på den.




Foto: Kicki Nilsson/NA

Ska du till Perpignan?
Nej tyvärr. Har aldrig varit där och det borde vara dags!

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Oj, svår fråga.
Det finns många infallsvinklar där.
På NA ska var tredje journalist sägas upp och vi är inte den enda tidningen som sparar.
Hur det blir efter nedskärningarna kan jag inte svara på. Hur arbetet för en fotograf på NA ser efter det vet vi i dagsläget inte.
Ska vi i fortsättningen bli mera av multijournalister och vad blir i så fall följden av det?
Man hoppas naturligtvis på att vi istället kommer att välja hårdare och mer rätt på  vilka jobb som ska bildsättas.
Vem som sen äger frågan om vad som är "rätt" bildjobb är också det en fråga...
Enligt vår ledning kommer det inte leda till någon som helst kvalitets sänkning.
Vi ska jobba smartare och lyssna mera på vad läsaren vill ha.

Hur kommer vi i framtiden att använda oss av läsaren och deras egna bilder är en helt annan fråga.
Tror inte att medborgarjournalistiken kommer leda till bättre bilder, möjligen till fler. Möjligen blir journalistiken mer demokratisk men frågan är om det är rätt bild som kommer fram.
Också finns problemet med att vi idag har mycket svårare att komma in på skolar, sjukhus, gallerior och en del andra arbetsplatser.
Något jag inte alls upplevde när jag började plåta -96




Foto: Kicki Nilsson/NA




Foto: Kicki Nilsson/NA

Är du orolig för det?
Absolut.
När människor per automatik oftare och oftare säger nej till att ställa upp. Oftare vill vara anonyma.
När vi inte riktigt hittar tiden att ringa några samtal till, hitta rätt person, plats och tid för att göra jobbet på bästa sätt.
Detta är saker som definitivt oroar mig.
Sen finns det en massa härliga saker också. Tekniken har gjort att vi kan nå ut till fler med bilder, bildspel, filmer.
På nätet finns hur mycket plats som helst. Kan vi bara se till att tidningarna satsar finns det många möjligheter.
Shoot it Live kanske inte är det bästa sättet för att ta bra bilder men får vi över en miljon visningar på na.se under ett studentfirande i Örebro så kanske inser att vi behövs.
Och att det går att tjäna pengar på oss, att vi inte alltid är den "tärande" redaktionen.
Intresset för bild bland "vanligt" folk känns dessutom större än någonsin just nu och det bådar väl gott för framtiden.



Tack Kicki för hjälpen. 
Njut semester nu och försök att öka till 1,7 mil om dagen nu när du ändå är ledig:-)



Foto: Kicki Nilsson/NA



1 kommentar:

Peter Holgersson sa...

Skrolla sakta neråt så att översta bilden med pensionärerna växer fram sakta - först ler man och när fötterna framträder skrattar man :-)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden